Jump to content
Annons

Leviterande monitorer


emser

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av att montera monitorerna hängande från taket i typ fjädrar eller gummiremmar. Har ett par Event 20/20 bas som sätter hela rummet i gungning och tänkte komma ifrån problemet på detta sätt.

Tips emottages tacksamt.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Någon som har erfarenhet av att montera monitorerna hängande från taket i typ fjädrar eller gummiremmar. Har ett par Event 20/20 bas som sätter hela rummet i gungning och tänkte komma ifrån problemet på detta sätt.

Tips emottages tacksamt.

/emser

Det första du bör göra är självklart att dämpa rummet. Visst du kanske blir av med lite resonans om du hänger upp dom eller ställer dom på gummibussar men du kommer aldrig att kunna bli av med rumsresonansen.

Har varit många trådar om detta tidigare tror jag så det är bara att leta upp någon för att få tips på hur du ska dämpa ditt rum.

Ett generellt tips är dock att försöka minimera alla parallella väggytor och försöka "släta" ut alla hörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle i första hand placera absorbenter (exempelvis Auralex MoPads) mellan monitorerna och underlaget, eftersom de dämpar vibrationerna som annars går rakt ner i underlaget och riskerar att förstärkas där.

Du får andra problem om du hänger upp dem, så det tror jag inte är någon bra lösning. Som Fredster säger, så bör du också kolla hur rummet ser ut och dämpa eller diffusera bort de eventuella fel som finns där.

Vilka mått har rummet (längd, bredd, höjd)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...