Jump to content
Annons

Att köpa en "icke" musikdator...


Stigmata

Recommended Posts

Hej där.

Tänkte höra med er om en grej...

Min mamma och hennes sambo ska köpa en ny dator, så därför frågade dom mej såklart...

Dom ska uppdatera sitt 54 modem och sin typ 7 år g:a dator,har precis beställt bredband.

Visst fan borde Dell vara perfekt för dom?

Just för supporten, allt kommer liksom klart.....

En tanke var ju annars att jag skulle sätta ihop en "lagom"dator till dom..

Men med tanke på priset på färdiga paket hos dell så.....

En annan tanke var ju att åka till typ SIBA (han har visst 10% rabatt där) men jag vet inte....

Tittat lite på Dell, och typ hittat ungefär vad som skulle räcka långa vägar till dom..MEN jag är riktigt osäker på det där med inbyggda grafikkort i moderkortet, borde man akta sig för det även för detta bruk av dator??

Lite råd tack....

Mvh

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
osäker på det där med inbyggda grafikkort i moderkortet, borde man akta sig för det även för detta bruk av dator??

Det finns inbyggda grafikkort i bärbara som har väldigt olika prestanda. Jag tror att du i din fråga menar grafikkort med s.k. delat minne, som innebar att kortet använder en del av datorns vanliga arbetsminne (RAM) för grafik. Den största skillnaden med enklare grafikkort av den här sorten märker du om du använder datorn till grafikintensiva applikationer, t.ex. spel. Arbetar du med musikprogram blir den praktiska skillnaden minimal.

Dell har flera olika modeller av bärbara och de finns med grafikkort både med och utan eget grafikminne.

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inte någon bärbar som dom ska ha...

Och nej dom kör inte spel...(kanske nått kul golfspel kanske....)

Ingen musik heller..

Såg vissa stationära datorer hos Dell som har inbyggt grafikkort...Men jag tror som sagt att det inte spelar någon roll för deras bruk..

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där.

Tänkte höra med er om en grej...

Min mamma och hennes sambo ska köpa en ny dator, så därför frågade dom mej såklart...

Dom ska uppdatera sitt 54 modem och sin typ 7 år g:a dator,har precis beställt bredband.

Visst fan borde Dell vara perfekt för dom?

Just för supporten, allt kommer liksom klart.....

En tanke var ju annars att jag skulle sätta ihop en "lagom"dator till dom..

Men med tanke på priset på färdiga paket hos dell så.....

En annan tanke var ju att åka till typ SIBA (han har visst 10% rabatt där) men jag vet inte....

Tittat lite på Dell, och typ hittat ungefär vad som skulle räcka långa vägar till dom..MEN jag är riktigt osäker på det där med inbyggda grafikkort i moderkortet, borde man akta sig för det även för detta bruk av dator??

Lite råd tack....

Mvh

Christoffer

Snackar vi om personer som typ inte vet vad internet är och enbart använder word så känns det som du inte behöver bekymra dig så mycket, isf duger väl i princip vilken dator som helst (utom den dom redan har tydligen 😊) . Ett integrerat grafikort eller inte spelar inte så stor roll isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ett hyggligt grafikkort kostar 400 spänn utan att det snor ditt ramminne, så tycker jag att det är onödigt att välja ett sånt... men det är ju min åsikt... det klarar nog det där eventuella golfspelet bättre oxå.

Om du väljer ett grafikkort som tar av ramminnet, se till att det finns att ta av bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläktkylning på grafikkortet - och den högljudda CPU-fläkten som kommer med från början, är precis lika irriterande på en surfdator som på en musikdator... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...