Jump to content
Annons

Cubase LE eller Cakewalk sonar LE ?

kvd669o

Recommended Posts

Jag fĂ„r cubase LE bundlat med mitt nya inköp av ett ljudkort och undrar om man kan göra en hel och bra produktion med bara den ? och kan man anvĂ€nda obegrĂ€nsat med vst plugins? Jag har aldrig spelat in pĂ„ cubase LE förut och inte heller pĂ„ cakewalk sonar LE som Ă€r dom tvĂ„ programen det stĂ„r emellan. Vilken tycker ni blir bĂ€st ? + om ni har nĂ„t bra tips pĂ„ ett gratis groove program eller trum program som man kan anvĂ€nda i nĂ„n av programen cubase le eller sonar le 😊

/HĂ„kan 😉

Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag Àr inte riktigt sÀker, men över lag brukar smÄversionerna av Sonar ha fÀrre begrÀnsningar (max antal spÄr, bussar, etc) Àn vad Cubase har. SÄ utifrÄn det skulle jag sÀga att Sonar Àr bÀttre, men kolla upp specifikationerna noga innan du bestÀmmer dig!

Dela pÄ andra sajter

Tack för svaret android 😛

Jag kunde ha köpt audiophile 24/96 som Ă€r bundlat med ableton live eller vad det nu hette men för mig lĂ„ter sonar le och cubase le som bĂ€ttre alternativ. sonar Ă€r dessutom trimmat för tex min edirol mixer med ljudkort sĂ„ man kan spela in flera kanaler dĂ€r samtidigt. FrĂ„gan Ă€r om cubase eller sonar Ă€r bĂ€st nĂ€r man kör massa gratis vst plugins osv 😆

LĂ€gg in ett inlĂ€gg om ni har tid och lust för det uppskattas 😛

Dela pÄ andra sajter

Tack för det nyberg :rolleyes: Gillar effekterna som finns inbyggda i SONAR LE

om man kör ut ett ljud i 24 bit / 96 khz via en analog rca kabel till ett pci ljudkort pÄ datorn dÀr instÀllningen i pci kortet Àr 24 bit / 192 khz blir det knas i ljudet dÄ ? MÄste man stÀlla pci kortet ocksÄ i 24 bit / 96 khz ?

/HĂ„kan

Dela pÄ andra sajter

Tack för det nyberg :rolleyes: Gillar effekterna som finns inbyggda i SONAR LE

om man kör ut ett ljud i 24 bit / 96 khz via en analog rca kabel till ett pci ljudkort pÄ datorn dÀr instÀllningen i pci kortet Àr 24 bit / 192 khz blir det knas i ljudet dÄ ? MÄste man stÀlla pci kortet ocksÄ i 24 bit / 96 khz ?

/HĂ„kan

ja det blir en digital/analog- analog/digital omvandling enbart, om du det inte Àr en spdif utgÄng ingÄng som du anvÀnder, dÄ mÄste man stÀlla in vem som Àr master och slav pÄ ljudkorten sÄ att det fungerar samt att dÄ mÄste de ha samma sampling frekvens och bit upplösning.

/nyberg

Dela pÄ andra sajter

Tack för det. Jag har en mixer som har en coaxial utgÄng men jag kommer nog bara anvÀnda analog utgÄngen pÄ mixern och sen in i analog ingÄngen pÄ mitt ESI juli@ pci ljudkort och om det lÄter knasigt med 24 bit/192 khz sÄ Àndrar jag bara sÄ att bÄde mixern och pci kortet kör 24 bit/96khz via en analog sladd emellan dom för dÄ blir det ju digitalt/analogt och analogt/digitalt men sÄ lÀnge det inte uppstÄr nÄgot knas ljud i sjÀlva överföringen sÄ Àr jag nöjd. Verkar lite omstÀndigt att hÄlla pÄ med coaxial spdif osv.

Ja ja inte lĂ€tt nĂ€r man Ă€r nybörjade pĂ„ sĂ„nt hĂ€r 😳

/HĂ„kan

Dela pÄ andra sajter

Tack för det. Jag har en mixer som har en coaxial utgÄng men jag kommer nog bara anvÀnda analog utgÄngen pÄ mixern och sen in i analog ingÄngen pÄ mitt ESI juli@ pci ljudkort och om det lÄter knasigt med 24 bit/192 khz sÄ Àndrar jag bara sÄ att bÄde mixern och pci kortet kör 24 bit/96khz via en analog sladd emellan dom för dÄ blir det ju digitalt/analogt och analogt/digitalt men sÄ lÀnge det inte uppstÄr nÄgot knas ljud i sjÀlva överföringen sÄ Àr jag nöjd. Verkar lite omstÀndigt att hÄlla pÄ med coaxial spdif osv.

Ja ja inte lĂ€tt nĂ€r man Ă€r nybörjade pĂ„ sĂ„nt hĂ€r 😳

/HĂ„kan

se bara till att ha samma bit och samplings frekvens pĂ„ bĂ„da korten. sen sĂ€tt det en kortet, det kortet som ska ta emot spdif signalen till spdif eller external sync source och de andra kortet till internal sync source, det kortet som spelar in /skickar ljudet. DĂ„ kommer den digtiala signalen funka utan jitter och sync problem. alltid bĂ€ttre med digitalt Ă€n analogt. 😉

/lycka till

Dela pÄ andra sajter

Tack nyberg för hjĂ€lpen. Ska försöka fĂ„ det funka 🙂

http://emusic.se/default.asp?info=10052 (Ljudkortet jag ska anvÀnda Esi juli@)

LÄNKEN HÄR UNDER ÄR DEN MIXER SOM HAR DIGITAL/COAXIAL/OPTICAL UTGÅNGAR SOM JAG

VILL KOPPLA IHOP DIGITALT MED ESI JULI@ LJUDKORTET.SKA GÖRA SOM DU SAGT NYBERG 😛

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=12835

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.