Jump to content
Annons

Tips på en bra bas


robertfroberg

Recommended Posts

Hej gott folk, och framförallt basister

Ja som tråden antyder så ska jag införskaffa mig en bas, och behöver därför lite tips. Har ingen större koll på basar men hoppas på er hjälp.

Jag har inga större krav, men om jag väl köper en bas så vill jag ju inte slänga pengarna i sjön, så jag vill ju inte köpa nån jättedålig men behöver emellertid ingen superbra. Jag ska enbart ha den till hemmabruk, jag gör instrumentalmusik, lite åt minimalisthållet och ska ha den för enkla inspelningar. Det enda kravet jag har är egentligen är att den är funktionell med ett bra ljud. Nu har jag som sagt ingen koll på vilken prisklass man måste upp i för en bra bas, men jag hade tänkt mig runt 2000-2500. Ni får rätta mig om det låter som en alldeles för låg siffra.

Om någon vänlig själ vill hjälpa till uppskattar jag det väldigt mycket, och ni får gärna länka om ni hittar något bra alternativ!

Mvh

Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt klart OLP i den prisklassen. Kolla MM2 och MM3 beroende på hur många strängar du vill ha. Fruktansvärt mycket bas för pengarna. Vill du gå upp lite till så kanske en begangnad Music Man SUB skulle kunna vara något. Men OLP är grymt. Ska du köpa nytt så skulle jag välja OLP ända upp till 6 000 kornors klassen ungefär.Men nu ska du ju inte lita på all skit jag säger 😛 Utan åk till en musikaffär och prova. 😛

Edit: Morgan har även några prisvärda jazzbasar föresten 😛

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart OLP i den prisklassen. Kolla MM2 och MM3 beroende på hur många strängar du vill ha. Fruktansvärt mycket bas för pengarna. Vill du gå upp lite till så kanske en begangnad Music Man SUB skulle kunna vara något. Men OLP är grymt. Ska du köpa nytt så skulle jag välja OLP ända upp till 6 000 kornors klassen ungefär.Men nu ska du ju inte lita på all skit jag säger 😛 Utan åk till en musikaffär och prova. 😛

Edit: Morgan har även några prisvärda jazzbasar föresten 😛

Lite dyrare kanske men du kan ju få tag på en fender mex jazzbas för runt 4-5000. Finns visserligen många halvdanna exemplar men om du testar innan så kan du ha tur o få tag på en som låter lika klockrent som dom amrekanska basarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En 4-strängad OLP kostar ju 2995:- ny. Finns ju bara skabbmärken och Squier i den prisklassen annars vilket antagligen inte är så kul. Kolla hellre efter ngt eg isåfall, tex 80-tals Ibanez kan aldrig gå fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Yamaha kan duga. Nypris kan man fynda dem ibland för 3500 SEK. En gyllene regel enligt mig personligen är att basen bör ha två pickuper. De är dyrare.

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

OLP brukar skilja i pris rätt ordentligt på olika ställen. Har sett allt medllan 2500 - 4 000. Jag köpte själv en ny 5-strängad OLP för 2 600 för nåt år sen 😄

Ska du ha en squier-kopia så tycker jag helt klart att morgan gör dom bästa i budgetklassen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Squier 70's Vintage Modified Jazz Bass till min studio som allround-bas. Låter väldigt bra och håller riktigt hög kvalitet. Går att få från Tyskland för strax under 3000 spänn inkl frakt.

big_176574.jpg

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 4-strängad OLP som jag köpte för cirka 3000:-

Grymt prisvärt instrument, har aldrig ångrat det köpet. Bättre byggkvalitet än min "billiga" les paul elgura som kostade 10000.

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...