Jump to content
Annons

Låtar till begravning


Bohem

Recommended Posts

Tjenare!

Jag ska spela på begravning den 19onde Oktober.

Det är min mosters man som ska begravas.

Jag hade tänkt spela instrumentalt på piano men kan även spela gitarr.

Jag har funderat på Amazing graze men det känns så klyshigt.

Vilka låtar är bra att spela på begravning?

/Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare!

Jag ska spela på begravning den 19onde Oktober.

Det är min mosters man som ska begravas.

Jag hade tänkt spela instrumentalt på piano men kan även spela gitarr.

Jag har funderat på Amazing graze men det känns så klyshigt.

Vilka låtar är bra att spela på begravning?

/Simon

Ja sånt där är ju skitsvårt. Men hör med din moster om hon inte vet nåt om vad hennes man gillade för låtar.

Han kanske hatade Amazing Grace? Även om det är en riktigt fin låt. Det gäller ju spela det han gillade. Även om det nu kan vara 39an.

Och där gjorde jag mitt 1000e inlägg. Inte direkt kul att fira av det här i en begravningstråd 🙂😄

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta inte bara nån låt vilken som helst 🙂 utan absolut nåt som på något sätt har med personen att göra, tycker jag. Annars blir det bara en tom gest. Nu vet jag ju visserligen inte hur bra du kände honom, men du kan ju ta hjälp av nån. Ta någon låt som av en eller annan anledning har betytt mycket för eller varit omtyckt av honom, eller som kanske tematiskt knyter an till hans liv eller personlighet. Naturligtvis nåt som passar tillfället också, inte nån alltför tjotjimig låt, men det behöver ju inte heller vara alldeles genomdystert - en begravning är ju en avslutning på ett liv, och alla liv har ju både glada och ledsamma kapitel. Att påminna om det fina är inte helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

Om du har tänkt något stillsamt som fungerar både på gitarr och piano så skulle du kunna spela:

  1. Sov på min arm (Evert Taube)
  2. Dagen är nära (Händel)

Som en bro över mörka vatten (Like a bridge over troubled water) Lite mera pianolåt

Det beror ju på om det skall vara en stor begravning eller en liten begravning i ett litet kapell med bara några få begravningsgäster om du förstår vad jag menar. Det viktigaste är att det finns ett ljus i musiken d.v.s. inte bara moll utan att det finns dur ackord i musiken där jag tror närmast anhörig finner en del tröst i.

M.v.h.

Jan

Redigerat av Jan
Link to comment
Dela på andra sajter

månskens sonaten:

kanske inte någon muntergök precis,men shit vad bra den är

och det är trots allt en begravning..jag tycker den skulle funka under cermonin

fast efter kanske det passar bättre med amasing grace kanske eller något annat lite lättare

så tänker jag iallafall

lycka till

🙂

(edit) jag vet ju inte hur bra du är på piano..kanske den är lite väl svår eller så är den inte det..vad vet jag!

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för jättesnabba och bra svar 😆

Självklart ska jag fråga min moster om råd lite mer.

Det jag har tänkt göra är att försöka spegla en känsla, då genom improvisation över någon vacker melodi. Amazing graze är ju bra på det sättet att den har en väldigt vacker text och en väldigt vacker melodi. Finns det nån liknande låt? 🙂

Jag brukar även spela Autumn Leaves i olika "moods" och har funderat på att spela den på ett passande sätt. Men texten till den låten passar inte 😄

Men det kanske inte spelar nån roll då ingen ska sjunga?

Tack på förhand 😆 (och efterhand...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chopins begravningsmarsh är helt underbar, men kanske en smula för tung:

Någon av nocturnerna kan också fungera en som jag gillar är nr 20 i cissmoll

Annars är Blott en dag ett ögonblick i sänder en bra psalm som de flesta känner till. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta funkar ju på en begravning, bara det har någon koppling till den avlidne och framförs på "rätt" sätt...

Vi spelade bland annat "Holy diver" (sång, piano och ak.gitarr) på en väns begravning för några år sedan, och det kändes helt rätt (även om det var den jobbigaste grejen jag nånsin gjort!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...