Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, finns det någon som har ett bra förslag på en fotkontroll till Vox Tonelab, desktop versionen? Perfekt för mig skulle vara en med 2 eller 3 "pedaler" och 1 expression pedal. Lätt att bära med sig och inte så dyr. Ifc-2 från Ibanez(bilden härunder) verkar passa bra, men jag hittar inte någonstanns om det är midi eller inte. Fungerar alla midi-kontrollers förresten eller måste man ha en sån specialare från Vox?

Är det någon som har en bra eller dålig fotkontroll-erfarenhet att bjuda på så är det varmt välkommet ☺️ . Jag har haft Behringers FCB 1010 förut, men den har jag sålt för den var för stor och klumpig och jag behöver inte så många pedaler.

Ha det bra.. Mathias

Ifc-2Ibanez.jpg

Annons
Postat
Hej, finns det någon som har ett bra förslag på en fotkontroll till Vox Tonelab, desktop versionen? Perfekt för mig skulle vara en med 2 eller 3 "pedaler" och 1 expression pedal. Lätt att bära med sig och inte så dyr. Ifc-2 från Ibanez(bilden härunder) verkar passa bra, men jag hittar inte någonstanns om det är midi eller inte. Fungerar alla midi-kontrollers förresten eller måste man ha en sån specialare från Vox?

Är det någon som har en bra eller dålig fotkontroll-erfarenhet att bjuda på så är det varmt välkommet 🙂 . Jag har haft Behringers FCB 1010 förut, men den har jag sålt för den var för stor och klumpig och jag behöver inte så många pedaler.

Ha det bra.. Mathias

Ifc-2Ibanez.jpg

Vox ToneLab har väl inte Midi? 🙂

..vilket gör att de blir svårt att sätta dit vilken pedal som helst..

Tror du måste ha Vox egna.. Själv har ja den stora Vox-golv-pedalen-mums-mums. Mkt nöjd 🙂

Postat

Vox Tonelab har midi, till skillnad mot Valvetronix-förstärkarna... Alltså, vilket midi-pedalbord som helst går bra. Annars finns ju som sagt Vox egna, VC-4 och VC-12. Tror inte att VC-4:an säljs ny längre. Men det är nog många Valvetronix-användare som har ett och vill sälja, eftersom de flesta säkert hellre kör med VC-12:an. Både pedalborden är i bra kvalitet och har bra funktioner. Enda minuset för VC-4:an är att det är något omständigt att byta bank med fötterna, och att switcharna sitter något tätt. Har hänt mer än en gång att man råkat träffa två switchar samtidigt och då givetvis fått det ljudet man inte siktade på. Men det är petitesser egentligen.

Postat

Jodå, precis som JJ sa, så har den MIDI, men det står (har jag för mig, jag kan mycket väl ha fel) någonting i manualen om att man bara ska använda sig av Vox egen pedal, antagligen bara för att de vill sälja mer, men ändå, man vet ju aldrig 😱 .

Jag har sett Vox egna modeller, men VC-12:an är lite för stor för mig och VC-4:an ser lite plastig ut så om någon har någon annan bra att rekommendera så skulle jag hellre vilja satsa på det. Men om den får tummen upp av dig, JJ, så kanske jag borde tänka om.

Både Tonelab LE och SE är ju klart sexiga, men de blir för klumpiga att gigga med för mig. Helst skulle jag bara vilja ta med mig gitarren till giggen och så någon trollerigrejj som jag kunde ha i fickan som gjorde att jag fick det ljud jag ville utan kablar.. och så en Wah-wah så att man har något att gasa med då, förstås, VROOOOM... 😛

Tack för åsikterna, boyz..

Postat

VC-4:an är faktiskt inte speciellt plastig. "Skalet" och volym-pedalen är gjort i metall runt om. Switcharna har förvisso plasthölje (plus en plastring runt, monterat på plåten, så att man inte ska kunna trycka ner switchen för långt), ingen aning om vad som döljer sig bakom. Men dom känns väldigt stabila i a f. De flesta pedalbord har ju faktiskt plasthöljen över switcharna, t ex Boss, Digitech, Line6, Korg o s v. Inget konstigt med det. Man kan ju bygga pistoler och lite allt möjligt av plast, så varför inte täckkåpor till pedalbordsswitchar? 😊

Det Vox möjligen menar, även om dom verkar uttrycka sig oklart, är att man kanske kommer åt fler funktioner med deras egna pedaler; MIDI är ju ändå ett gammalt och _relativt_ begränsat protokoll.

Postat

Hehe, jodå, plasten i sig är det nog inget fel på, jag måste nog erkänna att det snarare är utseendet 😊 , jag vill ju att saker ska vara snygga 🙂 . Men som sagt så borde jag kanske tänka om angående den, jag får nog ta och pröva en om jag springer på en.

Det är inte så avancerade funktioner jag vill åt, bara byta patch och kanske använda gasen till wah-wah. Men de flesta midi-pedal-kontrollers är så stora och dyra.. men det kanske bara är jag som inte har letat tillräckligt, kanske det är dax för Behringer att göra en förbättrad version av FCB 1010 i både stor, mellan och mini modell.. till minipris såklart.

Postat

Tyvärr verkar inte vikten av design vara något som alla tillverkare bryr sig om. Skräckexemplet är nog Digidesigns RP-pedaler. Ser ju ut som leksaker för 2-åringar. Personligen skulle jag nog allra ha en sådan framför mig på scengolvet, oavsett hur bra den lät! Jämför det med Rocktrons nya Utopia-pedal, eller Zoom G7.

Hade själv samma dubier när jag köpte min Valvetronix-förstärkare för 4-5 år sen. Den lät, efter en mängd A/B-tester, bättre än alla andra förstärkare i sin prisklass och en bra bit över (speciellt med tanke på mångsidigheten). Men den har ju inte ens midi, utan man kunde bara använda Vox egna pedaler. Då fanns dessutom bara VC-4, dröjde något år eller så innan VC-12 kom. Var när att jag inte köpte förstärkaren enbart på grund av detta. Men det gjorde jag, och pedalen har i a f funktat väldigt bra, även om den inte är direkt vacker.

På tal om Rocktron, deras Midimate är en klassiker bland midipedalbord (som dessutom lär användas bland en hel del världsartister). Har förvisso inte volympedal ombord, men det går såvitt jag vet att koppla in en eller två lösa pedaler (typ Rocktrons egen "Hex"). Kolla www.rocktron.com för mer info.

Postat

Ohh, nu börjar vi prata 😲 , den där MidiXchange från Rocktron var en snygg liten rackare, jag hade gärna sett den med volympedal färdigmonterad, men man kan ju inte få allt. Det är lite dyr, men den ser ju stabil ut. Jag hittar inte den på de norska musiksidorna jag brukar vara inne på, är den ny? Nån som har sett vad det svenska priset ligger på?

Ja, jag är HELT enig i att de flesta midi-kontrollerna ser ut som gamla leksaker. Jag har en typ hundra år gammal Zoom multieffekt och jag kommer alltid att tänka på den när jag ser de.. och det är inte positivt. Roligt att du nämner just Zoom G7, för jag hade tänkt att nämna G2 1u:ans design som exempel på "min perfekta" midipedal. Okej, helst en lite mer vanlig Wah-wah-liknande pedal, men annars. Stabil, enkel och lätt att bära med sig.. men jag ska definitivt checka in Rocktrons pedaler när de kommer hit till Norge. Tusen tack för tipset 🙂

Postat

Många golvmulti-fx har ju midi ut. Tyvärr inte Zoom G2, däremot storebror G7. Då får du ju ett midi-pedalbord, plus "ljud"-backup om din Tonelab skulle strejka.

Se t ex om du kan hitta någon begagnad (letar du runt kan det nog t o m finnas affärer som har nya) Yamaha DG-stomp. Borde gå att få för högst 1000-1500 kronor. Min kollega har min gamla DG stomp för att styra sin V-amp Pro som han använder när vi är ute och spelar.

Postat

Hehe, jag har G7:an.. men jag har inte tänkt på att jag kan använda den till att styra Tonelaben, smart tänkt där. Jag tycker dock att den är för stor ( och är på G att sälja den ). Det är synd att inte G2:an har Midi, buhu, så synd. Jag har använt den(G2:an) en hel del live och skulle i så fall fungera utmärkt som backup. Du har inte nåt mer tips på 2-pedals+1-expression MED MIDI? Jag vet ju egentligen att det går att göra så, men jag har bara inte tänkt på det i det här tillfället 🙂

Postat (redigerat)

Själv har jag ToneLab'en med VC-12 pedalbord. Är jättenöjd. Robust och tålig som f*n. Då jag är stor och tung är det viktigt för mig. Fördelen med den är att du pluggar in den medföljande kabeln mellan ToneLab'en och VC-12'an och *voila* 😆 allt bara funkar utan att du behöver konfigurera en enda sak.

//Kaptenen

PS. Du kan använda ett midibord också DS.

Redigerat av KaptenGnissel
Postat

Ohoj Kapten! Håller med om att VC-12:an håller bra att stampa på. Men ta det försiktigt med bus-kontakten... Den var inte speciellt välmonterad på min i a f!!

Tufftuff, den känns som om det är något jag inte riktigt förstår i ditt sökande 😕 Det ultimata för dig, vet ej om det är i studion eller live dock, är alltså ljudet från en Vox Tonelab men du vill inte styra den med något som är större än ungefär en Zoom G2? Kan inte påminna mig om att jag har sett några sådana små midipedalbord med expressionpedal. Ska dock tilläggas att det kanske inte alltid funkar så bra att styra just wha-wha via midi. Midi är ju begränsat till 128 fasta nivåer, vilket kan vara i snålaste laget för smörigt wha-wha-lir.

Du kanske ska prova lite fler produkter? Har ingen aning om vilken musik du spelar eller så. Men Rocktron Utopia har fått rätt fin kritik. Line6 FloorPod fick i Fuzz väldigt bra kritik för sin preampdel och wha-wha, medans effekterna inte riktigt föll testaren i smaken. Digitechs nyaste RP-pedaler ska tydligen också låta bra. Boss ME-50 är ett prisvärt alternativ från Boss. Och man ska inte glömma bort Behringers XV-amp. Om det är som Behringer påstår att den har samma ljud som V-amp och V-amp Pro kan jag gå i god för att den låter alldeles utmärkt till hårdrock i a f. Korg AX5G kanske? Det jobbiga med multi-effekter är ju att man oftast behöver ägna några timmar åt att tweaka dom, fabriksprogrammen är ju sällan speciellt välgjorda. Så det kan vara svårt att testa en kvart i affären och få en rättvis uppfattning.

Postat
Det ultimata för dig, vet ej om det är i studion eller live dock, är alltså ljudet från en Vox Tonelab men du vill inte styra den med något som är större än ungefär en Zoom G2

Bang on target, pal 😄 Eller allra helst så skulle jag skicka iväg G2:an och Tonelaben på en romantisk semester i Venedig eller så och vänta på resultatet 9 månader senare.. eller vem vet, man kanske till och med kan hoppas på att multieffekter ploppar kids fortare än oss. Med andra ord Tonelaben i Zoomens chassi.. fast samtidigt så vill jag ha ju ha Tonelabens många rattar att vrida på.. och Zoomens snabba patchbyte.. ja, en mix helt enkelt, med en skön pedal. Man kan ju hoppas att Vox har lust att konkurera lite med Line 6 och släpper en 2:a snart.

Det är live och i replokalen, framför allt, det känns lite naket att inte ha något att trycka på, men den Rocktronen verkade ju bra. Jag kommer nog ändå köra med en extern Wha-wha.

Det är mest punkrock(inte bara skrik och skrän, jo, lite skrik och skrän, men gitarren ska egentligen inte låta skrik och skrän, det finns en länk i min signatur, inte för att jag är helt nöjd med det, men bara för att ge en vink) som spelas här och just nu är jag ganska nöjd med Tonelaben så jag har inte tänkt att byta ut den just nu i alla fall(så tar det 3 minuter, så surfar man in på en auktion där en Boss GT:8:a baaaaara kostar 2000 balobas och så bara måste man byta). Jag är i och för sig ganska nöjd med G2:ans ljud oxå, men inte lika nöjd, så..

Ja, man kan ju undra varför preseten oftast inte går att använda. Jag förstår att de vill vissa vad man KAN göra, men de kunde ju kanske ha en Showoff-patches-del och en User-patches-del bland preseterna.

Fördelen med den är att du pluggar in den medföljande kabeln mellan ToneLab'en och VC-12'an och *voila*😄allt bara funkar utan att du behöver konfigurera en enda sak.

Ja, det är ju perfekt när man slipper strula. När jag skulle para ihop FCB1010:an och V-ampen för längesen så tog det betyyydligt längre tid än jag hade lust att det skulle ta, hehe.

Postat

Det är inte lätt när inte tillverkarna gör som man vill... Men det är väl bara att försöka anpassa sig och göra bästa möjliga av situationen. När jag köpte min GT-8:a så hade jag också rejält huvudbry. Har kört på Vox Valvetronix AD120VT i 4-5 år någonting, och är ruggigt nöjd med ljudet, och har också fått otaliga komplimanger. Men det är ingen pålitlig förstärkare att släpa omkring på, och att överhuvudtaget släpa runt på förstärkare kan vara lite opraktiskt ibland. Så, jag började kika på olika pedalbord. Egentligen borde ju Vox Tonelab SE eller LE vara första handsval. Men eftersom vi bestämt oss för att köra utan keyboardist så behövde jag ett pedalbord med antingen harmonizer eller någon gitarrsynt-funktion. När det dessutom verkade som att vi skulle bli reducerade till en kvartett så var harmonizern helt nödvändig. Då fanns bara Zoom's G-pedaler och Boss GT-pedaler kvar att välja på. Tyckte att Boss GT-8 var den överlägset bästa av dessa. Ställer man upp den sida vid sida med Valvetronixen så blir det kanske inte riktigt samma varma sköna känsla i ljudet, men bra nära. Och ärligt talat, om man bara använder den live, vem sjutton bryr sig? De där små nyanserna i ljudet är det ju ändå ingen som hör.

Alltså, sensmoral (eller vad man nu ska kalla det?) i detta, och vad jag vill ha sagt är, att när inte tillverkarna bygger de produkter man vill, så får man försöka hitta genvägar i tankarna för att anpassa sig till de produkter som finns. Som för dig, använd tonelaben när du spelar in, och kanske när du repar. Försök tweaka G2:an så gott du kan, så har du en väldigt roddar-vänlig gig-rig för live-framträdanden. Att använda standard-prylar är aldrig fel, man kan ju t o m skriva av sina inställningar på ett papper, och låna en annan G2 om något oväntat skulle inträffa.

Postat

Jodå, det går att få bra ljud ur Zoom G2:an och som du säger, så är det väl bara en själv som märker det där lilla extra. Ibland är det dock det där lilla extra som gör hela grejjen 🙂 . Men jag antar att det blir till att anpassa sig efter hur gigget är. Om vi headlinar och kör med våra egna förstärkare och allt sånt(okej, det är väl mera högtalarlådorna som väger än själva förstärkaren, då jag kör med CRATE POWERBLOCK ), så blir det Tonelaben, men om det är ett plug and play-gig så blir det kanske Zoomen.. eller jag vet inte, jag får se, hehe. Jag måste testa hur Tonelaben låter rätt genom PA:t oxå.

Jag får väl köra utan Midi-pedal tills jag hittar nån liten och nätt sak som passar, eller tills jag springer in i Rocktrons Midixchange till rätt pris 😮

Postat

Det är ju någon vanlig standard på det jacket, RJ-45 tror jag den heter. Även sladden är ju, i a f vad gäller Vox, en vanlig partvinnad (TP, twisted pair) kabel , likadan som man använder till datorns nätverkskort. Men chansen att Vox och Line6 interna data-protokoll matchar varandra är nog väldigt liten. Skulle inte heller rekommendera att prova; Tonelaben skickar ut ström på någon av ledningarna i kabeln (VC4 och VC12 behöver ej extra strömförsörjning...), det gör ju att något som inte är anpassat för den kan skadas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.