Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag ska upgradera min studioburk hÀr i dagarna hade jag tÀnkt, sÄ sitter och funderar lite pÄ vilken processor man ska vÀlja.

Det Àr 3 processorer som cirkulerar runt i mina tankar, nÀmligen dessa;

AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition

Intel Core 2 Duo E6850

Intel Core 2 Quad Q6600

Jag har sett en AMD Athlon 64 X2 6000+ in action och det ser ju vÀldigt nice ut, men jag undrar om det inte kan bli bÀttre t.o.m? Hur hÄller sig tex. Core 2 Quaden? Kan Pro Tools nyttja alla 4 kÀrnorna? Om programmet kan det, borde vÀl Intel Core 2 Quad Q6600 vara överlÀgsen Intel Core 2 Duo E6850 ?

Jag har Googlat lite, men hittar ingen konkret fakta. 😏

Tack pÄ förhand.

Annons
Postat

Har fÄtt för mig att ett program/spel/applikation/etc aldrig gÄr snabbare Àn vad programet/spelet/applikationen/etc Àr programerat för.

Nu tar jag rÀtt ur luften och drar ett exempel, kanske Àr jag helt ute och cyklar. LÄt sÀga att ett program Àr programerat dÄ det endast fanns en kÀrna per prosessor. DÄ spelar det ingen roll om man har tvÄ processorer med fyra kÀrnor vardera för programet stöder inte mer Àn en processor, dÀremot kommer andra program som har stöd för fler Àn en processor och/eller kÀrna att kunna nyttja resterande processorkraft. Detta har varit ett av problemen med Windows, iaf innan Vista och eventuella specialvarianter av Win XP, genom Ären dÄ man inte kunnat dra nytta av en andra processor fullt ut sÄ man har "eldat för krÄkorna" sÄ att sÀga. Hur det Àr nu i Win Vista har jag ingen aning om men sÄ var det förr i tidigare versioner av Windows.

För att fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gan vilka processorer ProTools Ă€r optimerat för tror jag att tillverkaren för ProTools har det bĂ€sta svaret! 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.