Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har för närvarande ett emu 1820 kort (inte 1820m) och en ssl preamp (XLogic Alpha Channel).

Hade tänkt investera i en riktigt bra mikrofon nu också ( i 10000:- klassen) men först skulle jag vilja få klarhet i om ljudkortet kommer att utgöra en flaskhals eller ej.

Min fråga är om jag helt går förbi ljudkortets ganska dåliga AD/DA och istället endast använder mig av preampens AD/DA när jag kopplar in preampen via Spdif? Om det nu är så borde det väl rent ljudmässigt inte finnas någon anledning till att uppgradera mitt ljudkort?

Mvh Jeppe

Annons
Postat

Signaler in till datorn kan du köra via SPDIF. Då används Alphans AD-omvandlare. Vill du spela in på 44.1kHz så skall du inte koppla någon kabel till Alphans SPDIF in. Sätt emu-n till extern synk.

Vill du ha någon annan inspelningsfrekvens, då måste Alphan klockas externt. Jag är osäker på kvaliteten hos klockan i emu-n, men är det det enda du har så får det gå. Då skall det gå en SPDIF kabel från emu-n till Alphan. Inget data används där, det är bara klockfrekvensen som styrs. Sätt emu-n till intern synch.

Utgång kommer fortfarande vara från emu-n. Det finns mig veterligt ingen DA i Alphan.

Gunnar

Postat

Ok! Då är det endast lyssningen som försämras något av ljudkortets DA och inte själva slutproduktionen (så länge den hanteras digitalt).

Har nu ställt ljudkortet på extern synk, får man fråga vad detta innebär? Har inte tänkt spela in i något annat än 44.1kHz.

/Jesper

Postat
Har nu ställt ljudkortet på extern synk, får man fråga vad detta innebär? Har inte tänkt spela in i något annat än 44.1kHz.

Att samplingsfrekvensen styrs av inkommande signal. I mjukvaran till 1820 kan du välja vilken digital ingång kortet ska synka mot. Se till att S/PDIF är valt där så blir det rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.