Jump to content
Annons

MIDI-keyboard?


nadde

Recommended Posts

Har precis registrerat mig till forumet och Àr nybörjare i Reason. Har tvÄ frÄgor.

1. Har en skitgammal keyboard utan anslutningar som inte gÄr att koppla till datorn. Kan man anvÀnda tangentbordet som MIDI-keyboard?

2. Om svaret ovan resulterar i "NEJ IDIOT", vad ska man dÄ köpa en bra Ä billig keyboard? NÄgra rekommendationer?

Puzz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

😛 skitgammal keyboard utan anslutningar ????

Är den Ă€ldre Ă€n 1984?

Har du 2-3 runda kontakter som Àr mÀrkta midi sÄ gÄr det ju att anvÀnda om Àn bara till vissa funktioner.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det ska gÄ att anvÀnda ditt tangentbord.. med nÄn mjukvara... Àven om jag har svÄrt att tro att detta Àr nÄgon annan lösning en Àn extrem nödlösning...

Alla musikaffĂ€rer.. inte bara jam. Det finns vĂ€l affĂ€rer som musikbörsen oxĂ„.. 😆

NÀ, men alla musikaffÀrer du kan hitta i din nÀrhet Àr sÀkert sugna pÄ att erbjuda nÄtt! SjÀlv Àr jag sugen pÄ att skaffa nytt.. men det tar jag dÄ.

Lycka till! /Smulan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dede >> nej inte sĂ„ gammal, men dock tillrĂ€ckligt oproffessionell att den sĂ€kert förr gick att finna i vĂ€lsorterade leksaksaffĂ€rer 😆

URL till JAM-sidan?

Smulan >> Jag kan i och för sig tÀnka mig denna nödlösning till en början för att leka och lÀra mig Reason. Om nÄgon kÀnner till nÄgon bra digital MIDI-keyboard, feel free to let me know.

Jo, en frÄga till.. Finns det nÄgot bra stÀlle med dokumenteringar och tutorials för nybörjare?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

www.jam.se

www.andreassonmusik.se

www.musikborsen.se

Oki, pröva pĂ„. Du kan ju skaffa en midikeyboard för 400-800 kr.. om du vill. đŸ˜±

www.reasonstation.net, dĂ€r finns lite sjyssta förklaringar av de mesta.. dessutom Ă€r, tro det eller ej, getting started och manualen att rekommendera.. det Ă€r mycket nyttigt. 😉

lycka till med mjukvarumidisynten... eller anvĂ€nd pianorullen..eller matrix... 😉

//smulan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

En bra tutorial om MIDI etc finns pÄ:

http://www.borg.com/~jglatt/

Den Àr nog lite gammal, men vÀldigt gedigen.

Följande sida handlar just om vad man bör tÀnka pÄ nÀr man tÀnker köpa en klaviatur:

http://www.borg.com/~jglatt/tutr/control.htm

Varför inte söka pĂ„ ord som MIDI och tutorial pĂ„ Google? Är det grunderna kring MIDI du behöver finns det sĂ€kert nĂ„gon bok pĂ„ stadens bibliotek, Ă€ven den sĂ€kerligen till Ă„ren. PĂ„ biblioteket finns antagligen en del musiktidningar ocksĂ„, sĂ„ slipper du köpa tidningar som inte ger dig nĂ„got och du kan gratis hitta en som passar dig.

Vad det gÀller att skaffa en klaviatur sÄ lÄt inte folket i musikaffÀrerna bestÀmma vad det Àr du ska köpa! LÀs pÄ sjÀlv och skaffa dig en uppfattnig av vad det Àr du behöver och vill ha. Kanske Àr det bortkastat att köpa en vÀldigt enkel klaviatur, som du vÀxer ur efter ett tag? MÄnga tillverkare lÀgger idag ut manualerna pÄ nÀtet i pdf-format, sÄ det finns ingen anledning att köpa grisen i sÀcken!

NĂ„gra tillverkare av klaviaturer:

Edirol (Rolands MIDI-klaviatur mÀrke)

Roland (Under ett annat namn deras A-serie)

M-Audio (Àven produkter under namnen Evolution, midi-man - efter diverse uppköp)

Korg - deras Micro controller, nog ingen höjdare om du verkligen vill spela har minitangenter.

FATAR (Studiologic som de gÄr under, högkvalitativa klaviaturer som anses ha vÀldigt fint anslag.)

Novation (Deras ReMOTE serie)

Tro pÄ dig sjÀlv och att du kan avgöra vad det Àr du kan fÄ glÀdje av och frÄga mig inte om adresserna till alla sidorna. Har du hittat hit klarar du sÀkert att hitta vidare!

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha... skratt.. jag fatta visst fel hĂ€r.. tur att det finns sĂ„nna som du tonne! 🙂

spydah: i sequncern, tryck till vÀnster om namnet pÄ den modul du vill anvÀnda midiklaviaturen till. dÄ dyker det upp en liten symbol (en midikontakt) som indikerar att den modulen mottar midi. du kan bara ha midi-in pÄ en modul i taget!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tack tonne för tipsen!

grejen e bara den att jag förmodligen, till en början, kan nöja mig med att lira med digital MIDI-klav. Har trackat en del i bÄde FT2 och Madtracker och e frÀmst bara ute efter att göra simpla hip hop beats.

och ni fÄr ursÀkta mig, men jag hittar ingen info hur man hanterar en "inbyggd" MIDI-klav. I alla fall inte hur man fÄr det att ljuda i Reason..

Behöver man nÄn speciell MIDI drivrutin kanske?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gillar Smulans tips om att kolla i manualerna! Ingen dum idé! Vad gÀller MIDI-signaler till moduler i Reason sÄ gÄr det bra att titta i "Operation Manual" pÄ sidorna 45 och 46. DÀr stÄr det att man kan skicka MIDI-signaler till flera moduler samtidigt, men inte nog med det, det stÄr hur man gör ocksÄ...

Högst upp i hela racken finns den sÄ kallade "MIDI IN DEVICE". I den kan man styra vilken modul som ska ta emot MIDI-signaler pÄ nÄgon av de 16 x 4 (BUS SELECT) MIDI-kanalerna.

Det Àr svÄrt att avgöra hur mycket ni som stÀller frÄgor har "svettats" med era problem innan ni kryper hit och ber om hjÀlp, men vill ni komma nÄgon vart och lÀra er saker sjÀlvstÀndigt kan det vara nyttigt att klura lite pÄ egen hand innan man fÄr svaret serverat pÄ silverfat! Man kan ju Ätminstonde förvÀnta sig att ni öppnat manualerna, det vÀrsta som kan hÀnda Àr att ni inte hittar rÀtt direkt och dÄ rÄkar lÀra er nÄgot annat pÄ vÀgen...

Att sen dra slutsatser av det man lÀser eller förstÄ allt som författarna till manualerna försöker förklara kan ingen krÀva att man alltid ska göra, men dÄ Àr frÄgorna formulerade pÄ ett annat sÀtt. Till exempel: "varför skulle man vilja styra flera moduler samtidigt, vad ska man ha det till, man kan ju bara spela ett instrument i taget (jag saknar iaf simultankapacitet till att spela flera samtidigt) etc...?"

Vill inte vara nÄgon moralkÀrring - bara mana till lite eftertanke.

Eftersom mÄnga verkar vara nybörjare hÀr, tÀnkte jag ge förslag till varför man vill kunna skicka MIDI-signaler till flera moduler samtidigt. MÄnga av de MIDI-controllers som finns idag har knappar och reglage som kan skicka MIDI-signaler till exempelvis Reason. Du kanske vill styra panoreringen av ett syntmodul via en mixer och samtidigt styra filtrets cut off eller tiden pÄ ett reverb. Visserligen kan du spela in dessa signaler efter varandra i sequenserdelen men dÄ gÄr helhetsintrycket bort, dvs hur de olika parametrarna tillsammans pÄverkar ljudet och dÀrmed hur du vill styra det. MIDI-controllerns reglage kan programmeras att skicka signaler pÄ nÄgon av MIDI-kanalerna, alltsÄ olika kanaler för olika reglage och pÄ det viset kan man styra flera moduler samtidigt.

God natt allihop!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej igen!

LÀs gÀrna manulerna, men nÀr det gÀller att installera program och kanske speciellt drivrutiner kan saker och ting jÀvlas lÄngt bortom vad som Àr beskrivet i manualerna och dÄ kan man ju alltid höra om nÄgon annan haft samma problem och hur de löste det. Vill inte skrÀmma bort nÄgon frÄn att stÀlla frÄgor hÀr!

Jag anser mig sjÀlv vara nybörjare ocksÄ, liten praktisk erfarenhet men jag har lÀst pÄ om det som jag har tyckt varit intressant. Du behöver inte mala igenom alla dina manualer frÄn pÀrm till pÀrm, ta kapitlen efter hand du behöver informationen, oftast fÄr man en mer djupgÄende och lÄngvarig/bestÀndig kunskap om man tar lite i taget och sitter och testar och leker med de funktioner man lÀser om. Det Àr sÄ problemlösning sÄ som att fÄ Reason MIDI Board 1.1 att fungera fungerar.

Jag installerade det och fick först ett pianoljud, nÀr jag började mixtra och bland annat valde "Use QWERT(Y) keyboard" försvann ljudet. Vet inte vad som hÀnde, men har inte orkat kolla i manualerna Àn. Pianoljudet kom antagligen inte frÄn Reason heller. Gjorde iaf ett sömnigt, halvhjÀrtat försök att se om jag kunde hjÀlpa dig Nadde. Du kanske borde starta en ny trÄd eller kolla om det finns en som handlar om just Reason MIDI Board 1.1. Denna trÄden handlar ju om kvaliaturer och min kritik angÄende att inte lÀsa i manualerna riktade sig mer till Spydah Àn till dig. Att bara anvÀnda datorns tangentbord för att göra musik verkar för mig vara fruktansvÀrt begrÀnsande och skulle leda till mycket frustration, men om du inte har nÄgon större erfarenhet av att spela piano kanske ett enkelt tre- eller fyra oktaversklaviatur duger jÀtte bra, anslagskÀnslighet ska du nog inte vÀlja bort om du skulle hitta ett sÄdant. M-Audio har mÄnga enkla klaviatuer, en del av dem kÀnns ganska plastiga men jag tror man kan sÀga att man fÄr mycket för pengarna. Du lÀste vÀl vad J.Glatt skrev om controllers, han har sammanfattat det bra tycker jag. (btw d:et i MIDI stÄr för digital - Musical Instrument Digital Interface - dÀrmen Àr alla MIDI-klaviaturer digitala. Att sÀga digitalt MIDI-klaviatur Àr alltsÄ inte bara en taftologi utan dessutom ett sÀtt att avslöja att man Àr nybörjare och kanske inte riktigt vet vad man pratar om.)

Än en gĂ„ng lycka till med ditt musikskapande. StĂ€ll frĂ„gor, det lĂ€r du dig pĂ„! Vissa frĂ„gor kan du sĂ€kert svara pĂ„ sjĂ€lv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

UrsĂ€ktar felet och formulerar om till "virtuellt MIDI-klaviatur". 🙁

Jag fick det i allafall att funka och Àr i full gÄng med Ä varva manualerna med musikskapandet.

HĂ„ller ju helt klart med om att möjligheterna Ă€r begrĂ€nsade med den virtuella varianten men jag besitter för tillfĂ€llet varken höga krav eller "pianokunskap". 🙂

Har trackat en del musik i bÄde FT2 och MadTracker och dÄ har tangentbordet funkat hyffsat, men kÀnner kanske att man snart kan lÀgga lite pengar pÄ ett billigt klav som du nÀmnde. FÄr ta Ä kolla upp M-Audio.

Tack sÄ mycket för alla fina svar & tips Tonne!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Att sÀga digitalt MIDI-klaviatur Àr alltsÄ inte bara en taftologi utan dessutom ett sÀtt att avslöja att man Àr nybörjare och kanske inte riktigt vet vad man pratar om.

...

BÀste Tönne,

Det Àr vÀl uppenbart att Nadde Àr nybörjare?

Om du tycker det Àr jobbigt sÄ har du kanske registrerat dig pÄ fel forum.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BÀste Tönne,

Det Àr vÀl uppenbart att Nadde Àr nybörjare?

Om du tycker det Àr jobbigt sÄ har du kanske registrerat dig pÄ fel forum.

Förmodligen sÄ Àr det bristfÀlligt intag av blÄbÀrskrans, vilket vi alla vet kan leda till lingvistiskt förfarande.

Men det dĂ€r kĂ€nner ju du redan till nattis 🙁

///Minus

Redigerat av Plus & Minus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Nadde!

Var sÄ god för svaren, det var sÄ lite sÄ.

Hoppas i alla fall inte du uppfattar svaren som att jag försöker dissa dig, tycker bara att det kan vara bra att fÄ rÀtt pÄ begreppen frÄn början, dessutom finns det personer, kanske frÀmst försÀljare som tror att de kan köra med en om de upptÀcker att man Àr nybörjare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Tonne!

Jag kĂ€nner mig inte dissad, det e lungt assĂ„ 😉 jag vet hur jobbigt det kan va med nybörjare som stĂ€ller dumma frĂ„gor.

Jag har hur som helst kommit igÄng lite med Reason och gjort nÄgra testlÄtar.

Har dock faktiskt ett litet problem som jag inte lyckats hitta nÄgot svar pÄ.

Jag har 2 subtractors varav en basslinga och en pianoslinga. Basslingan Ă€r kopplad pĂ„ kanal 1 och pianot pĂ„ 2:an. Jag fĂ„r det att ljuda i bĂ„da kanalerna genom att switcha mellan kanalerna pĂ„ mitt lilla fula virtuella MIDI-klav. Problemet Ă€r bara att jag endast lyckas recorda pĂ„ en av kanalerna (kanal 1, alltsĂ„ basslingan). Jag kör alltsĂ„ beatet, sĂ€tter MIDI-in till kanal 2, trycker pĂ„ record och fĂ„r det att ljuda i pianot pĂ„ men i sequencern sĂ„ spelas inga toner in.. Hur kan detta komma sig? 😆

Hoppas inte detta var en alltför dum frĂ„ga 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det finns billiga midi-keyboard dÀr programvaran cubasis ingÄr. Jag skulle satsa pÄ ett sÄnt (jag kör cubasis)

jam har t.ex.:Miditech MidiStart-2 USB för 995 inklusive cubasis.(men det finns andra keyboard som har cubasis i paketet). Man ta reda pÄ vilken sorts program som ingÄr (i min keyboard ingick ett skitprogram frÄn logic)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Nadde!

Inte alls en dum frÄga, kanske inte hör hemma i denna trÄden men det Àr hÀr du har hittat mig tidigare.

Jag ser att jag var lite otydlig i ett tidigare inlÀgg om hur man kan spela in controllerdata för att styra flera parametrar samtidigt. Sequenserdelen i Reason Àr ganska simpel och klarar bara av en MIDI-kanal och ett instrument i taget. Det gÄr bra att via "In Device" koppla olika intrument till olika MIDI-kanaler och sedan anvÀnda det live eller via en extern sequenser. NÀr man anvÀnder den interna sequensern i Reason styr man vilket instrument man spelar in data för i "Transport" delen lÀngst ner i racken. Genom att klicka under "In" till vÀnster om instrumentets namn. DÄ visas en liten MIDI-kontakt (5-polig DIN) dÀr vilken indikerar att det Àr det spÄret (jÀmför med en kanalbandspelare) som man spelar in pÄ.

Har visst gÄtt ett par dagar sÄ det har du kanske redan kommit pÄ sjÀlv.

/Tonne

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nadde!

Ett par saker till. Vad gÀller sequensern i Reason, vilken MIDI-kanal den anvÀnder sig av stÀller du in i Preferences under MIDI, sÄ du ska inte Àndra vilken MIDI-kanal klaviaturen sÀnder pÄ nÀr du byter spÄr i sequenserdelen. Du fÄr nog nollstÀlla MIDI-kanalerna i "In Device" dock.

Cubasis Àr en nerbantad version av Cubase, brukar rekomenderas till nybörjare och kan kanske vara intressant nÀr du "vuxit ur" sequensern i Reason.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...