Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jaha, det hÀr gjorde mig inte gladare. Suttit och installerat nu i ett par timmar.

Förut med Logic Pro 7 sÄ kunde man ladda in upp till 2.9 GB samplingar i minnet pÄ bla dfhs. Sen sÄ slÀktes Logic ner. Utan med nÄt som helst felmeddelande.

Och idag dÄ nu nÀr det snackats om att Logic har byggts om frÄn grunden och att det ska vara ett 64 bitars app. SÄ var man ju bra sugen pÄ vad nu nya Logic ska gÄ för.

Sitter som pÄ nÄlar och startar upp Logic. Laddar in ett medelstort kit med dfhs och kör full mic-bleed. Ska ladda in ca 3.6GB. laddar laddar laddar.. Och vad hÀnder inte vid 2.9 GB???!

JodĂ„. Logic kraschar. ÖH?!!

Okej. Jag tĂ€nker att det kan vara just att dfhs som gör att det kraschar. Laddar in igen ett kit pĂ„ 2.5 GB. Det gĂ„r bra. Öppnar upp Ivory och tar ett stort ljud. GĂ„r nĂ„n sek. Sen felmeddelande frĂ„n Ivory att det inte finns tillrĂ€ckligt med minne.

Vad Àr dÄ poÀngen att kunna köra 64 instrument nÀr det inte ens finns kapacitet för 10?

64 bitar ska ju brÀcka 4GB grÀnsen? Eller Àr jag dyngrak hÀr eller? Tiger ska ju vara 64 bitar. SÄ det borde vÀl rulla pÄ fint? Eller mÄste man vÀnta till Leopard?

Dessutom sÄ vid installationen sÄ försvann ALLA mina akai-konverterade exs. Rubbet.

Kul! Tar en vecka att ladda in dom igen!

Men men 1800:-, det kan man ju brÀnna pÄ krogen en kvÀll och fortfarande mÄ bra!

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat (redigerat)

dina "gamla" exs intrument Àr flyttade till en mapp pÄ din hÄrddisk. om du gör en sökning sÄ kommer du att hitta dem.

hÀr finns en bra beskrivning pÄ preferences etc

Redigerat av chrisB
Postat
dina "gamla" exs intrument Àr flyttade till en mapp pÄ din hÄrddisk. om du gör en sökning sÄ kommer du att hitta dem.

Jo jaq hittade dom som tur var. Dessutom sĂ„ hade jag gjort en backup av alla exs som lĂ„g lite gömd. Flyt! 😛

Vi fÄr vÀl se vad som hÀnder ihop med Leopard nÀr det vÀl dyker upp. Att ett sÄ nytt program idag inte klarar mer Àn (i mitt fall) 2.9 GB Àr rÀtt löjligt. DÄ undrar man ju om det ens finns nÄgra apps som stödjer 16 GB? Varför dÄ ha det som option i deras promaskiner? Det borde vÀl dom fatta att det kommer mer Ä mer samplingbibliotek. Stackars dom som kanske köpt Vienna i exs-format och ska slÄ pÄ stort sÄ kraschar skiten.

Men men... den som lever fÄr se...

Postat

det dÀr med att det inte gÄr att ladda in mer Àn x antal Gb har jag sett diskuteras pÄ LUG-listan. men har förtÄs glömt vad som sades. men att det gick att lösa med en instÀllning nÄgonstans.

Postat
det dÀr med att det inte gÄr att ladda in mer Àn x antal Gb har jag sett diskuteras pÄ LUG-listan. men har förtÄs glömt vad som sades. men att det gick att lösa med en instÀllning nÄgonstans.

Jaha, Ă„fasen? Ja dĂ„ Ă€r det första gĂ„ngen man fĂ„r tweaka en mac 🙂

MÄste sÀga att den hÀr upgraden Àr inte vÀrd att kallas Logic 8. Möjligtvis Logic 7.3.0

Bara en massa lull lull, tvÄ nya pluggar. Inga nya synthar. Exakt samma ljudmotor mÄste det ligga bakom. Ny ljudmotor ? Myass! MÀrker inget som helst drag i grejjerna. Mest segt och buggigt. Skulle bounca ner dfhs, brukar ta, beroende pÄ spÄr/lÄtlÀngd, runt en minut. Nu tog det mer Àn 30 minuter. KAN iofs vara pluggen som inte Àr helt hundra. Men dÄ frÄgan man ju hur bra, som apple skröt om, hur valideringen Àr?

Nej det liknar mest en ny smetig kostym. Och pga av slö utvecklare sĂ„ sĂ€nker dom priset och slĂ€nger med en massa andra program pĂ„ köpet. HALLÅ??? Det var Logic jag köpte och betalade för, inget annat! LĂ€gg ner energi pĂ„ det! Inga plĂ„ster eller fjĂ€sk med priser Ă„ annat bös bara för att vara konkurrenskraftiga.

Otroligt dÄligt! Men men, man kanske ska söka andra system? 1800 spÀnn Àr ju inte sÄ att man tjuter ihjÀl sig.

Nu sÀtter jag i usbdongeln Ä kör Logic 7 Ä skiter i 8an framöver tills jag ser att det kommer grejjer som funkar.

Postat

Jaha, Äfasen? Ja dÄ Àr det första gÄngen man fÄr tweaka en mac :rolleyes:

MÄste sÀga att den hÀr upgraden Àr inte vÀrd att kallas Logic 8. Möjligtvis Logic 7.3.0

Bara en massa lull lull, tvÄ nya pluggar. Inga nya synthar. Exakt samma ljudmotor mÄste det ligga bakom. Ny ljudmotor ? Myass! MÀrker inget som helst drag i grejjerna. Mest segt och buggigt. Skulle bounca ner dfhs, brukar ta, beroende pÄ spÄr/lÄtlÀngd, runt en minut. Nu tog det mer Àn 30 minuter. KAN iofs vara pluggen som inte Àr helt hundra. Men dÄ frÄgan man ju hur bra, som apple skröt om, hur valideringen Àr?

Nej det liknar mest en ny smetig kostym. Och pga av slö utvecklare sĂ„ sĂ€nker dom priset och slĂ€nger med en massa andra program pĂ„ köpet. HALLÅ??? Det var Logic jag köpte och betalade för, inget annat! LĂ€gg ner energi pĂ„ det! Inga plĂ„ster eller fjĂ€sk med priser Ă„ annat bös bara för att vara konkurrenskraftiga.

Otroligt dÄligt! Men men, man kanske ska söka andra system? 1800 spÀnn Àr ju inte sÄ att man tjuter ihjÀl sig.

Nu sÀtter jag i usbdongeln Ä kör Logic 7 Ä skiter i 8an framöver tills jag ser att det kommer grejjer som funkar.

Jag hÄller med om att Logic 8 inte kÀnns sÄdÀr jÀtte stabilt...

T ex det du sa om bouncningen.. att frysa flera spÄr samtidigt fÄr datorna att tÀnka i evigheter, man tror att Logic hÀnger sig.

Att spela in pÄ extern disk funkar inte alls... bÄde logic och finder hÀnger sig... j-vligt irriterande.

Annars gillar jag Logic 8, snyggt och bra grÀnsnit men det mÄste komma en FET uppdatering snart.. kom en pÄ Mainstage.. men va f-n, det Àr Logic som behöver en...

Postat (redigerat)

Logic 8 rullar inte i 64-bitar, iaf inte under Tiger, sÄ RAM-begrÀnsningen för ett 32-bitars program Àr fortfarande i högsta grad levande. Men minnesbegrÀnsningen gÀller per program.

Men som jag har förstÄtt det nÀr jag lÀst om Logic 8 Àr att EXS-samplingar körs inuti Logic sÄlÀnge du hÄller dig under 3 GB.

NÀr du kommer över den tröskeln kommer EXS att lÀmna Logic som vÀrdprogram och köras som en fristÄende process.

DÄ kan Logic-processen ta för sig av 3 GB RAM och EXS-processen 3 GB RAM, sammanlagt 6 GB utnyttjat.

DFHS körs vÀl inte genom EXS? Och det förklarar vÀl att du lider av samma problem som du alltid har haft.

Du fÄr vÀl hoppas pÄ en plugg-uppdatering som fungerar pÄ samma sÀtt som Apple har löst det... Att pluggen kan delas upp och jobba med ett externt program.

Annars finns ju program som Rax. Kör Rax parallellt med Logic, ladda in minneskrÀvande AU-pluggar i Rax-racket och skicka in i Logic med AUNetSend/Receive. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Postat

Har inte mycket och komma med pga att jag inte kan Mac. Men vad jag förstÄtt sÄ Àr OSX inte 64bit Ànnu utan det Àr den kommande uppdateringen som blir 64 (Leopard?) Och Logic 8 kan inte köras 64bit om inte OS Àr 64bit. Sen har vi ju det hÀr med minnes mÀngd som Àven Àr ett problem pÄ PC innan man har möjlighet att gÄ över till 64bit. GrÀnsen i 32bit ligger pÄ 4Gb totalt (alltsÄ inkl grafik korts minnet) först i ett 64bits system kan man gÄ över den grÀnsen.

SÄ bara att hÀrda ut. Du har ju iaf framtids sÀkrat :rolleyes:

Postat

Nu skall vi se, skall försöka hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun, hittade följande om Mac OS X 10.4 (Tiger) och vad jag förstĂ„r skall Tiger kunna köra 64-bitars applikationer. Vidare kan man lĂ€sa detta om Mac OS X 10.5 (Leopard) och hĂ€r verkar Leopard vara strĂ„t vassare eftersom fler programsprĂ„k stöds av 64-bitar och att drivrutiner stöder bĂ„de 32-bitar och 64-bitar. Hittade ocksĂ„ denna beskrivning över Logic 8 och dĂ€r stĂ„r det att "Internal audio resolution: 32-bit floating point; 64-bit precision where required" men nĂ€rmare Ă€n sĂ„ kommer jag inte pĂ„ frĂ„gan om Logic 8 verkligen Ă€r en 64-bitars applikation 🙂

Är kanske ute Ă„ cyklar men kan det vara sĂ„ att "dfhs" kanske Ă€r en 32-bitars applikation/hĂ„rdvara och dĂ€rmed inte stöder mer Ă€n 3.5GB RAM? Om "dfhs" stöder 64-bitar borde det inte vara nĂ„gra problem sĂ„vida Logic 8 inte stöder 64-bitar, vilket verkar konstigt i sig eftersom man nyss slĂ€ppt Logic 8 och Leopard förvĂ€ntas komma i Oktober? 😉

NĂ„vĂ€l, grĂ€vde vidare och fann ytterligare en trĂ„d som bĂ„de beskriver liknande problem som KillwithSkill har samt stĂ€ller frĂ„gan om Logic 8 Ă€r en 64-bitars applikation eller inte. Är en vÀÀÀÀÀÀÀldigt lĂ„ng trĂ„d som jag vid en snabb genomgĂ„ng inte finner svaren i, kanske finns hĂ€r nĂ„gon annan som Ă€r mer kunnig som finner svaren eller iallafall ett svar? LĂ„t oss hoppas detta eller helt enkelt vĂ€nta tills mitten av Oktober dĂ„ Leopard förvĂ€ntas komma, sĂ„ fĂ„r vi förhoppningsvis ett svar dĂ„! 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Tiger finns vÀl i flera versioner och det kommer leopard ocksÄ. Det Àr ganska mycket apple hÄrdvara som inte grejar 64 bitars.

De sista 32 bitarsmaskinen Àr vÀ förra mac minin.

Postat
Tiger finns vÀl i flera versioner och det kommer leopard ocksÄ. Det Àr ganska mycket apple hÄrdvara som inte grejar 64 bitars.

OSX har aldrig funnits i flera versioner, det Àr en för alla.

Postat

pme menar kanske att Mac OS X 10.4.1 inte Ă€r samma sak som Mac OS X 10.4.10. Dock blir det lite krĂ„ngel med benĂ€mningar eftersom alla Mac OS X 10.4.X gemensamt benĂ€ms som Tiger som du Phobos sĂ€kert redan vet đŸ˜±. I övrigt hĂ„ller jag med dig Phobos 😉

Postat

pme menar kanske att Mac OS X 10.4.1 inte Ă€r samma sak som Mac OS X 10.4.10. Dock blir det lite krĂ„ngel med benĂ€mningar eftersom alla Mac OS X 10.4.X gemensamt benĂ€ms som Tiger som du Phobos sĂ€kert redan vet đŸ˜±. I övrigt hĂ„ller jag med dig Phobos 😉

dÄ Àr jag med, trodde du menade som XP Home och XP Pro.

pme (oregistrerad)
Postat

Jösses. Det Àr inte ens samma arkitektur pÄ en g5 och intel cpu.

Det finns 4 versioner av arkitektur. 32 bitars powerpc, 32 bitars intel, 64 bitars powerpc och 64 bitars intel.

Apple har ett format dÀr man kan packa in all kod i samma fil, men det Àr olika kod för resp arkitektur.

Meningen Àr förstÄss att den ska göra samma sak för alla arkitekturer.

Sedan tillkommer olika versions nummer av de olika koderna, men det Àr nÄgot helt annat.

pme (oregistrerad)
Postat

TillÀggas Àr att 64 bitars arkiteturerna har hÄrdvara för att kunna köra 32 bitars kod av sin föregÄngare.

Postat

Om vi ska vara petiga sÄ finns ju OSX Server ocksÄ...

Postat

HÀr Àr lite fakta jag lyckats samla in:

En viktig skillnad i L8 Àr hur samplern EXS24 hanterar RAM. Upp till version 7 delade EXS24 minne med Logic, vilket innebar att det maximala minnesanvÀndandet för Logic plus samtliga instanser av EXS24 hade sin grÀns strax under 4 GB. I version 8 kan dÀremot EXS24 adressera mer minne Àn sÄ. Detta innebÀr att EXS24 i Logic 8 kan anvÀnda sÄ mycket RAM som finns tillgÀngligt i systemet. För att detta ska funka gÀller:

- Du mÄste ha minst 5 GB RAM installerat pÄ burken.

- Virtual Memory mÄste vara aktiverat för EXS24. Detta görs sÄ hÀr:

1. Öppna en EXS24 pĂ„ en instrumentkanal.

2. I EXS24:ans grafiska fönster, klicka pÄ Option uppe till höger.

3. NÀst lÀngst ner pÄ rullgardinsmenyn vÀljer du Virtual Memory.

4. I fönstret som dÄ öppnas, "Virtual Memory", markerar du "Active".

Kom ihÄg att mÀngden RAM som Àr tillgÀnglig för EXS24 pÄ ditt system bestÀms av flera faktorer, inkluderande:

- Hur mycket fysiskt RAM du installerat.

- Hur mycket RAM andra applikationer nyttjar.

- Hur mycket RAM Logic anvÀnder. Detta har att göra med antalet och storleken pÄ ljudfiler i projektet och vilka pluggar som anvÀnds. Till exempel tredjaparts-pluggar i form av samplers kÀkar upp mycket RAM.

Postat

GÄr det att installera Logic 8 i samma maskin utan risk att det hÀnder nÄt med 7:an? Funkar 7:an som vanligt med alla plugins osv..? (man vet ju aldrig)

Har köpt uppdateringen men inte laddat in den Àn.

Postat

Tack för noggrant svar Pboy! Det blir att köpa RAM för en hel del av oss.

Och ja, de uppgifter jag har tagit del av pÄ LUG-listan sÄ kan man ha bÄde 7 och 8 installerat.

7-projekt gÄr att öppna i 8, men inte tvÀrtom.

Det finns alltsÄ ingen bakÄtkompatibilitet mellan 8 och 7.

Postat
HÀr Àr lite fakta jag lyckats samla in:

En viktig skillnad i L8 Àr hur samplern EXS24 hanterar RAM. Upp till version 7 delade EXS24 minne med Logic, vilket innebar att det maximala minnesanvÀndandet för Logic plus samtliga instanser av EXS24 hade sin grÀns strax under 4 GB. I version 8 kan dÀremot EXS24 adressera mer minne Àn sÄ. Detta innebÀr att EXS24 i Logic 8 kan anvÀnda sÄ mycket RAM som finns tillgÀngligt i systemet. För att detta ska funka gÀller:

- Du mÄste ha minst 5 GB RAM installerat pÄ burken.

- Virtual Memory mÄste vara aktiverat för EXS24. Detta görs sÄ hÀr:

1. Öppna en EXS24 pĂ„ en instrumentkanal.

2. I EXS24:ans grafiska fönster, klicka pÄ Option uppe till höger.

3. NÀst lÀngst ner pÄ rullgardinsmenyn vÀljer du Virtual Memory.

4. I fönstret som dÄ öppnas, "Virtual Memory", markerar du "Active".

Kom ihÄg att mÀngden RAM som Àr tillgÀnglig för EXS24 pÄ ditt system bestÀms av flera faktorer, inkluderande:

- Hur mycket fysiskt RAM du installerat.

- Hur mycket RAM andra applikationer nyttjar.

- Hur mycket RAM Logic anvÀnder. Detta har att göra med antalet och storleken pÄ ljudfiler i projektet och vilka pluggar som anvÀnds. Till exempel tredjaparts-pluggar i form av samplers kÀkar upp mycket RAM.

Ja jag hittade nÄn info detta pÄ apples diskussionsforum:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...09&tstart=0

Det Àr iaf ett steg i rÀtt riktning. TyvÀrr sÄ hjÀlper det inte en annan. MEN Toontrack ska pÄannonsera dfhs-2 nÀsta uke. DÄ fÄr vi hoppas att dfhs kliver av logics ram-use och tar direkt frÄn minnet. (eller hur det nu var?)

Det kan ju oxÄ vara sÄ att det behövs Leopard för att det ska fungera. Hoppas verkligen att det hÀnder nÄt. Jag menar, det Àr ju inte konstigt idag att det finns hutlösa stora samplingar som laddas in.

Bra dÀr pboy! :rolleyes:

Postat (redigerat)

Och ja, de uppgifter jag har tagit del av pÄ LUG-listan sÄ kan man ha bÄde 7 och 8 installerat.

Jo, tack .

Jag har ocksÄ hört att det ska funka men vill höra av nÄn som har bÄda versionerna installerade och testad.

Sorry

/RĂ€dd kille

Redigerat av 4Trax
Postat (redigerat)

Jo, tack .

Jag har ocksÄ hört att det ska funka men vill höra av nÄn som har bÄda versionerna installerade och testad.

Sorry

/RĂ€dd kille

Jag har bĂ„da installerade (tack Ă„ lov) och det funkar med bĂ„da. Och det BÖR nog vara sĂ„ att usbdongeln mĂ„ste sitta i om du ska köra med 7an. Jag har sjĂ€lv inte testat. Men som sagt, det bör nog vara sĂ„.

TÀnk pÄ att om du öppnar en Logic 7 song i Logic 8 sÄ funkar det. Sparar du lÄten sÄ kan du bara öppna den i Logic 8. MEN ett tips Àr att du sparar lÄten pÄ nytt. "Spara som" och döper lÄten med associationer till Logic 8.

Typ heter "my_song" sÄ spara den som "my_song_L8" eller nÄt. Men kom ihÄg att nÀr du dÄ sparar sÄ kopierar Logic 8 hela paketet och skapar en ny mapp med alla filer. Den mappen hamnar i samma mapp som du har lÄten. Kan vara nÄt att tÀnka pÄ eftersom det Àter upp en del pÄ hÄrddisken.

Redigerat av KillwithSkill
Postat
......... Att spela in pÄ extern disk funkar inte alls... bÄde logic och finder hÀnger sig... j-vligt irriterande.

Vad menas med att spela in pÄ extern disk?

Skrivs det direkt pÄ disken utan att man behöver spara eller ?

Jag trodde att det var att spara som menades med att lÀgga musikfiler/projekt pÄ extern disk.

Postat
..... Men kom ihÄg att nÀr du dÄ sparar sÄ kopierar Logic 8 hela paketet och skapar en ny mapp med alla filer. Den mappen hamnar i samma mapp som du har lÄten. Kan vara nÄt att tÀnka pÄ eftersom det Àter upp en del pÄ hÄrddisken.

Jag har precist satt igÄng med Logic sÄ jag kan inte mycket men

visst kan man till viss del vÀlja vilka filer man vill spara ner i projektmappen?

ex externa audiofiler, EXS instrument och samples, Ultrabeat samples

Vet förstÄs inte hur stor skillnad det gör.

Postat
Jag har bĂ„da installerade (tack Ă„ lov) och det funkar med bĂ„da. Och det BÖR nog vara sĂ„ att usbdongeln mĂ„ste sitta i om du ska köra med 7an. Jag har sjĂ€lv inte testat. Men som sagt, det bör nog vara sĂ„.

TÀnk pÄ att om du öppnar en Logic 7 song i Logic 8 sÄ funkar det. Sparar du lÄten sÄ kan du bara öppna den i Logic 8. MEN ett tips Àr att du sparar lÄten pÄ nytt. "Spara som" och döper lÄten med associationer till Logic 8.

Typ heter "my_song" sÄ spara den som "my_song_L8" eller nÄt. Men kom ihÄg att nÀr du dÄ sparar sÄ kopierar Logic 8 hela paketet och skapar en ny mapp med alla filer. Den mappen hamnar i samma mapp som du har lÄten. Kan vara nÄt att tÀnka pÄ eftersom det Àter upp en del pÄ hÄrddisken.

Ok. DĂ„ funkar det!

Det andra med att spara om lÄtarna förstod jag.

Tack

Postat
......... Att spela in pÄ extern disk funkar inte alls... bÄde logic och finder hÀnger sig... j-vligt irriterande.

Jag trodde att det var att spara som menades med att lÀgga musikfiler/projekt pÄ extern disk.

Ja.. spela in pÄ extern disk... du sÀtter audio record path till den externa hÄrddisken... sÄ alla filer spelas in och sparas dÀr...

Postat

Ja.. spela in pÄ extern disk... du sÀtter audio record path till den externa hÄrddisken... sÄ alla filer spelas in och sparas dÀr...

AlltsÄ: Project settings/Recording/Recording folder

DĂ€r har jag satt till min externa hd ......./audiofiles

och spelat in utan problem

Postat

AlltsÄ: Project settings/Recording/Recording folder

DĂ€r har jag satt till min externa hd ......./audiofiles

och spelat in utan problem

I Logic 8? I sjuan hade jag inga problem med det alls men i Ättan sÄ hÀnger sig som sagt bÄde finder och logic...

Postat (redigerat)

Installerade L8 igÄr och kör redan lev. skarpt. Funkar nÀstan klockrent!

Har inte hÀngt sig eller det ni hÀr ovan pratar om funkar för mig utan problem...

Lite buggar Àr det dock sÄ som grafikfel hÀr och dÀr, NÀr man bounca i mappen bounce hamnar filerna ibland i audio mappen?? weird? NÀr man anvÀnder FX frÄn Loop browsern sÄ kan det helt plötsligt bli digital dist peakar i spÄren men aldrig pÄ samma stÀlle.

Suround verkar vara hur grym som helst! Har inte hunnit med det helt Ànnu men det Àr en grym uppdatering iaf.

Klarar Logic nu att ta stora projekt (talar om ljudlÀggning typ 43 min program som logic fÄr problem med) sÄ vet jag inte vad jag ska men PT till lÀngre!

Nu blir det hur som helst j*vligt jobbigt för digidesign. Kampen mellan "Avid och PT" VS. "Finalcut och Logic/Soundtrack" börjar pÄ riktigt nu!

Redigerat av 4Trax

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.