Debul Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Satt och spelade lite pĂ„ min Ms-10 idag. RĂ€tt som det var hörde jag mobilstörningar i högtalarna, samt att pitchen Ă€ndrades pĂ„ ljudet. đ Nyfiken som jag Ă€r va ja tvngen att undersöka fenomenet. Jag kom fram till att GSM signaler kan modulera pitchen hos Analoga synthar (VCO), vet ej om det funkar med 3G signaler. Genom att slĂ„ ett nr och samtidigt föra telefonen lite fram och tillbaks över panelen fĂ„r man olika modulationer. ex nĂ€r jag hĂ„ller telefonen framför VCO:n pĂ„ MS-10 fick jag en ringmodulerande effekt. hĂ„ller man över frequency modulation fick man, just det modulation pĂ„ pitchen, lĂ€t nĂ€stan som man anvĂ€nde brus som modulationsvĂ„g. HĂ€r följer ett ljudklipp av fenomenet. Först Ms-20, sen Ms-10. http://www.soundclick.com/bands/7/thevcfmusic.htm Vad beror detta pĂ„?? NĂ„n som kan förklara? Prova gĂ€rna, vet dock ej om det kan skada, men tror ej sĂ„. Kommer att anvĂ€nda detta i en produktion đ
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Vad beror detta pÄ?? Magnetism?
Majken Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Yay.. coolt! đ - Gillar ringmod'en pĂ„ ambulansen! /Majken
Debul Postat 14 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 14 september 2004 Men det Ă€r ju klart mobiltelefonerna stör ju allt!......nĂ€stan đ Tv:n störs, radion störs, pacemakers störs, min synth störs. Ja, till och med min hjĂ€rna störs.
electroaudio Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 Jag kom fram till att GSM signaler kan modulera pitchen hos Analoga synthar (VCO). [klipp] Vad beror detta pÄ?? NÄn som kan förklara?Prova gÀrna, vet dock ej om det kan skada, men tror ej sÄ. VCO betyder just Voltage Controlled Oscilliator (eller Amplifier för VCA) Kopparledningarna pÄ kretskortet fungerar som en radioantenn och det genereras en spÀnning som pÄverkar VCOn.
ChrioN Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 jĂ€kla passande att det blir RINGmodulerat med en telefon đ
Debul Postat 16 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 16 september 2004 (redigerat) VCO betyder just Voltage Controlled Oscilliator (eller Amplifier för VCA)Kopparledningarna pĂ„ kretskortet fungerar som en radioantenn och det genereras en spĂ€nning som pĂ„verkar VCOn. Okay, men det mĂ„ste vara ganska stor effekt pĂ„ strĂ„lningen, Lyckade till och med tĂ€nda snooze lampan pĂ„ vĂ€ckarklockan med mobilen. đ jĂ€kla passande att det blir RINGmodulerat med en telefon Hahaha, sjukt. Eller. Ringmodulation = Att böja vigselringen i ett skruvstĂ€d. đ Redigerat 16 september 2004 av Debul
electroaudio Postat 16 september 2004 Postat 16 september 2004 (redigerat) Okay, men det mĂ„ste vara ganska stor effekt pĂ„ strĂ„lningen, Lyckade till och med tĂ€nda snooze lampan pĂ„ vĂ€ckarklockan med mobilen. Dom Ă€r vĂ€l pĂ„ max 1 watt. Ăven om dom flesta, speciellt nyare mobiler, har mycket lĂ€gre effekt för att fĂ„ bra batteritid, med sĂ€mre tĂ€ckning som följd. Men om apparaten pĂ„verkas, beror ju inte bara pĂ„ sĂ€ndareffekten. Utan Ă€ven hur effektiv "antennen" Ă€r, vilken spĂ€nningsnivĂ„ som kretsarna arbetar med och vilken impedans kretsen har. Redigerat 16 september 2004 av electroaudio
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.