Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt och spelade lite pĂ„ min Ms-10 idag. RĂ€tt som det var hörde jag mobilstörningar i högtalarna, samt att pitchen Ă€ndrades pĂ„ ljudet. 🙂

Nyfiken som jag Àr va ja tvngen att undersöka fenomenet.

Jag kom fram till att GSM signaler kan modulera pitchen hos Analoga synthar (VCO), vet ej om det funkar med 3G signaler. Genom att slÄ ett nr och samtidigt föra telefonen lite fram och tillbaks över panelen fÄr man olika modulationer.

ex nÀr jag hÄller telefonen framför VCO:n pÄ MS-10 fick jag en ringmodulerande effekt. hÄller man över frequency modulation fick man, just det modulation pÄ pitchen, lÀt nÀstan som man anvÀnde brus som modulationsvÄg.

HÀr följer ett ljudklipp av fenomenet. Först Ms-20, sen Ms-10.

http://www.soundclick.com/bands/7/thevcfmusic.htm

Vad beror detta pÄ?? NÄn som kan förklara?

Prova gÀrna, vet dock ej om det kan skada, men tror ej sÄ.

Kommer att anvĂ€nda detta i en produktion 😛

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Vad beror detta pÄ??

Magnetism?

Postat

Men det Ă€r ju klart mobiltelefonerna stör ju allt!......nĂ€stan 🙂

Tv:n störs, radion störs, pacemakers störs, min synth störs. Ja, till och med min hjÀrna störs.

Postat
Jag kom fram till att GSM signaler kan modulera pitchen hos Analoga synthar (VCO). [klipp] Vad beror detta pÄ?? NÄn som kan förklara?Prova gÀrna, vet dock ej om det kan skada, men tror ej sÄ.

VCO betyder just Voltage Controlled Oscilliator (eller Amplifier för VCA)

Kopparledningarna pÄ kretskortet fungerar som en radioantenn och det genereras en spÀnning som pÄverkar VCOn.

Postat (redigerat)
VCO betyder just Voltage Controlled Oscilliator (eller Amplifier för VCA)

Kopparledningarna pÄ kretskortet fungerar som en radioantenn och det genereras en spÀnning som pÄverkar VCOn.

Okay, men det mĂ„ste vara ganska stor effekt pĂ„ strĂ„lningen, Lyckade till och med tĂ€nda snooze lampan pĂ„ vĂ€ckarklockan med mobilen. 🙂

jÀkla passande att det blir RINGmodulerat med en telefon 

Hahaha, sjukt.

Eller.

Ringmodulation = Att böja vigselringen i ett skruvstĂ€d. 😆

Redigerat av Debul
Postat (redigerat)
Okay, men det mÄste vara ganska stor effekt pÄ strÄlningen, Lyckade till och med tÀnda snooze lampan pÄ vÀckarklockan med mobilen.

Dom Àr vÀl pÄ max 1 watt.

Även om dom flesta, speciellt nyare mobiler, har mycket lĂ€gre effekt för att fĂ„ bra batteritid, med sĂ€mre tĂ€ckning som följd.

Men om apparaten pÄverkas, beror ju inte bara pÄ sÀndareffekten.

Utan Àven hur effektiv "antennen" Àr, vilken spÀnningsnivÄ som kretsarna arbetar med och vilken impedans kretsen har.

Redigerat av electroaudio

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.