Jump to content
Annons

Köpa musikinstrument på Ebay


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har Ebay infört ett system där man måste ange sitt bankkortnummer för att få ställa frågor till säljaren, om man har en fråga om en sak som man är intresserad av att köpa? Varför?

Har ni märkt detta också? Vad tycker ni?

tagliatelle//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har Ebay infört ett system där man måste ange sitt bankkortnummer för att få ställa frågor till säljaren, om man har en fråga om en sak som man är intresserad av att köpa? Varför?

Har ni märkt detta också? Vad tycker ni?

tagliatelle//:musik

Skumt.

Kan inte se någon rimlig anledning till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har Ebay infört ett system där man måste ange sitt bankkortnummer för att få ställa frågor till säljaren, om man har en fråga om en sak som man är intresserad av att köpa? Varför?

Har ni märkt detta också? Vad tycker ni?

tagliatelle//:musik

Jag kan utan problem ställa frågor till säljare utan att ange mitt bankkortnummer. Är du säker på att du inte är inne på nån bluffsajt? Finns flera som är mycket välgjorda.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har Ebay infört ett system där man måste ange sitt bankkortnummer för att få ställa frågor till säljaren, om man har en fråga om en sak som man är intresserad av att köpa? Varför?

Har ni märkt detta också? Vad tycker ni?

tagliatelle//:musik

Tjena

Har också varit med om liknande. Känns som om det är något skumt, så jag backade ur! 🙂

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är till för att man på något sätt skall verifiera att du är du innan du blir medlem på Ebay. Inget egentligen skumt men jag blev också byxis, när jag fick upp frågan och bara ville fråga en säljare en enkel sak. Men det har inte alls med säljaren att göra utan bara med Ebay som sådant. Och trots att det har gått många månader sen jag blev medlem så har det inte dragits en spänn.

Verkar inte så skumt egentligen. Man skojar liksom inte runt med www.Ebay.de hur som helst. Som dessutom, liksom Tradera, är länkat till från Ebay.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Grejen e denna Lee: Jag har inte alls blivit medlem på Ebay nu nyligen, jag har varit det ett bra tag! Helt plötsligt så dyker det numera upp en SVENSK sida, när man är inne på något annat lands Ebay för att skicka en fråga till någon säljare. Och jag har provat på flera länders sidor. Och den sida som dyker upp där det står som krav att man ska ange sitt kortnummer för att få ställa frågan är helt sonika på SVENSKA. Det finns inte ens ett svenskt Ebay... Dessutom kollade jag med en annan kille som fick gå in på sin dator och på varan och ställa frågan jag ville ställa.

Hos honom gick det galant. Ingen dum svensk bluff-ebaysida dök upp...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte riktigt hur det var men visst har det funnits en svensk Ebaysida?

Men den kanske inte gick så bra med tanke på hur få svenskar det finns, kanske därav Ebay.com köpte upp svenska Tradera för att slippa konkurrenter?

Jag tycker inte att du ska fylla i något banknummer innan du har fått klarhet i det här.

Har du kontrollerat alla dina kontoinställningar mm?

Skicka ett e-mail till Ebay och fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Tillbaka till detta ämnet igen efter tre veckor nu idag.

Skulle köpa ett instrument i födelsedagspresent, men fick samma dumma svar på screenen när jag försökte ställa några frågor till Ebay-shoppen!

Att jag måste ange mitt bankkonto alltså för att få fråga något överhuvudtaget. Det dummaste är också att det hindret uppkommer först efter att jag skrivit in all text i frågerutan och bockat för/av de lämpliga boxarna. Men jag vill inte ange nåt sånt, så jag läste i Ebays stora frågestund där Ebay:are ställt frågor och fått svar om en massa ämnen. Då fann jag att denna fråga aldrig ställts, varför jag får känslan av att detta är ett problem som inte drabbat särskilt många! Hursomhelst, jag gav mig då i kast med att ställa denna fråga till de Ebay-ansvariga själva! Jag tänkte att det går nog inte det heller... jag måste säkert verifiera med bankkontonummer även då frågor går till dem, men det behövdes icke!

Vad tycker ni?

Och frågan är vad de ansvariga på Ebay tycker.

Om de säger att de inte vet vad jag talar om för bankinfofråga, så...

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Fick svar från Ebay. De av er som säger att ni aldrig råkat ut för detta kan inte ha köpt/sålt något på Ebay eller viljat fråga någon Ebay-säljare något, under senare tid. De har nämligen infört detta från Ebay själva.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, det är bergis så, Bergis.

En sak till. Man behöver bara ange det en enda gång. Vid nästa frågetillfälle till någon Ebay-säljare så kommer de inte fråga om numret igen.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan inte stämma, jag har aldrig behövt uppge mitt kontonummer när jag ställer en fråga till en säljare på Ebay.

Sist jag ställde en fråga där var för två dagar sedan.

Musik, har du ett verifierat konto? Använder du Paypal?

Att betala med bankkort är bara ett av alla betalalternativ, varför skulle dom fråga om just det?

Vid paypalbetalning så kopplas man ju till Paypal vid betalning. Inget som Ebay borde bry sig om då man bara ställer en fråga.

Man ska ju inte ens behöva ha ett bankkort registrerat på Ebay.

Fråga Ebay mer ingående.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Magpie, här är brevet jag fick från Ebay-supporten, eftersom jag undrade varför jag måste ange mitt kortnummer om jag vill fråga en Ebay-säljare om något:

Thank you for your email. I understand your concern that you are asked

fro your Credit card information to ask a question.

We've recently made some changes to our email forwarding system to help

protect our members from spam and solicitations for off-eBay

transactions and so you are asked for the credit card information.

Please note that this is just for the one time verfication purpose

only.

When you receive this message while trying to use our email forwarding

system, for security reasons, you won't be able to send your message

for

at least 24 hours.

If you've completed a transaction with the member that you were trying

to contact, their email address will be in the 'End of Auction' emails

that you received.

If you've received a message from a member that you haven't completed a

transaction with you'll also have received a copy of the message they

sent in your email inbox. Please reply directly through your own email

programme if the member chose not to hide their email address.

Unfortunately, if they did hide their email address, you won't be able

to reply to the email.

I understand that this may not be the answer that you'd hoped for,

however these changes have been put in place for the benefit and

security of all our members. We appreciate your cooperation and

understanding.

Kind regards,

Ebay support

Och som svar på din fråga om PayPal och det... Jag har köpt ett par tre gånger från Ebay, men inte i år. Varje gång har jag kopplats till PayPal tillfälligt och betalat via det sättet. Men jag har inget eget Paypalkonto ännu. Det kan man ju skaffa om man köper/säljer ofta(re).

😊

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter ju HELT sjukt, varför ska du lämna ut ditt kontonummer för att ställa en fråga ? ? ?

Jag skulle ALDRIG göra det !

Var försiktiga med Era kortnummer, det kan ställa till enorma problem om det hamnar i orätta händer. Och det är ju inte säkert att de gör uttagen med en gång, kanske väntar dom i flera månader ???

Har en kompis som blev av med sin "identitet", han hade det rätt jobbigt i två år. Va tvungen att spärra ALLT som fanns registrerat på hans namn/personnummer, ett bankomatkort va det enda han kunde ha !!!

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...