Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har ett digitaltrumset av märket yamaha, med en dtxpress II modul. Undrar hur det här med MIDI-in på den funkar. Kan man lägga in ljud i modulen som man har på datorn permanent, eller måste man ha ett gående MIDI-interface och en dator till hands? om det går, så skulle jag vilja ha en liten förklaring om hur jag skall gå till väga.

Här finns en manual som jag studerat ett tag, men jag blir inte klokare av det. http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/en...TXPRESSIIE1.pdf

Tack på förhand.

Redigerat av GoodGuyGeorge
Annons
Postat

Om du har midi IN på dtxpressen kopplar du den till datorns midi UT. Och givetvis dtxpress midi UT till datorns midi IN.

Det som spelas in på datorn i ditt sequencerprogram är enbart mididata, som du skickar genom att trycka på "rec" i sequencern och spela på ditt trumset.

Själva trumljuden hämtas ifrån dtxpressmodulen när du trycker på play i sequencern. Förutsatt att du anslutit "audio out" el likn. från dtexpress till dina högtalare.

Om du inte vill använda dig av dtxpressens egna trumljud finns det ett gäng Trum-VTSi's (DFHS, BFD, Scarbee etc) att stoppa in i datorn. De låter ofta bättre.

Du använder såklart fortfarande digitaltrumsetet till att hamra in midiinformationen.

Postat
Om du har midi IN på dtxpressen kopplar du den till datorns midi UT. Och givetvis dtxpress midi UT till datorns midi IN.

Det som spelas in på datorn i ditt sequencerprogram är enbart mididata, som du skickar genom att trycka på "rec" i sequencern och spela på ditt trumset.

Själva trumljuden hämtas ifrån dtxpressmodulen när du trycker på play i sequencern. Förutsatt att du anslutit "audio out" el likn. från dtexpress till dina högtalare.

Om du inte vill använda dig av dtxpressens egna trumljud finns det ett gäng Trum-VTSi's (DFHS, BFD, Scarbee etc) att stoppa in i datorn. De låter ofta bättre.

Du använder såklart fortfarande digitaltrumsetet till att hamra in midiinformationen.

Okej men jag tänkte ifall men kunde få in trumljuden från ex ezdrummer i dtxpressmodulen? eller måsta jag koppla in trumsetet i ljudkortet å öppna cubase och hela rasket, det tar ju sån tid att få igång allt varje gång. eller kan man öppna ezdrummer med nåt annat program?

Postat

Okej men jag tänkte ifall men kunde få in trumljuden från ex ezdrummer i dtxpressmodulen? eller måsta jag koppla in trumsetet i ljudkortet å öppna cubase och hela rasket, det tar ju sån tid att få igång allt varje gång. eller kan man öppna ezdrummer med nåt annat program?

Du kan inte få in ljuden från Ez i modulen utan du behöver en dator. Däremot finns det enkla program som fungerar som en VST-host och inget annat om du inte orkar starta Cubase.

Postat
Du kan inte få in ljuden från Ez i modulen utan du behöver en dator. Däremot finns det enkla program som fungerar som en VST-host och inget annat om du inte orkar starta Cubase.

härligt, några tips?

Postat

Kommer inte ihåg nån på rak arm men vet att Lars från XLN Audio brukar tipsa om en bra sådan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.