Jump to content
Annons

VISTA och kompatibilitet för ljudkort


Hitman

Recommended Posts

Windows VISTA blir allt vanligare men tyvärr hänger inte mjukvara och drivisar med i samma takt för olika hårdvarutillverkare. Vad har ni för erfarenheter på detta området?

Vilka leverantörer och märken har historiskt sett bra drivrutiner?

Ngn som haft problem eller testat ngt ljudkor internt/externt med VISTA?

Vore intressant om några ville disskutera ämnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vista är nog inget att rekommendera just nu i majoriteten av fall. Om jag inte missminner mig är det nog bara RME´s nyaste ljudkort som stöder VISTA. Kan ha fel och antalet ljudkort som är VISTA kompatibla lär ju öka allt eftersom. Hursomhelst har RME en tradition av att alltid leverera stabila drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME brukar vara tidiga med uppdaterade drivrutiner. De släppte Vista-drivers till alla aktuella kort redan i december i fjol. 🙂

Terratec släppte Vista-drivers i mars i år till de flesta av sina kort.

M-Audio mjukstartade och släppte Vista-driver till ett av sina kort i april i år...

Dessa kommer jag ihåg eller har hittat i något av forumen jag hemsöker, men andra kan säkert fylla på med mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt Alesis io 14 fungerar inte så bra ihop med min laptop (tråd längre ner) trots Vista drivrutiner.

Om sen problemen beror på Vista och ljudkortet eller något annat är ju svårt att säga. På min dator t.e.x. ligger grafiken och firewire porten på samma IRQ (16) .

Som det nu är så väntar jag på nya drivrutiner både till Alesis burken och grafiken .

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förutspådde att folk som var skeptiska till vista skulle få krypa till korset ändå...

men ack så fel jag hade..jag har ett M-Audio kort

och det är på det som allt faller..jag trodde att vid det här laget skulle vista

ha blitt standard opreativ system..men jag känner ingen som har det

eller har sett det in action ännu

helt ofattbart att drivrutins tillverkarna inte legat på bättre..

m-audio har släppt 32 bitars drivisar nyligen..men då kan jag lika gärna hålla mig till xp

jag är ute efter att sätta 64-bits hårdvaran in use lixom..

men om det fortsätter i den här tackten..så kommer det säket drivisar inom 2-3 år

lagom till nästa operativ system släpps!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

RME hade både 32- och 64-bits Vista-drivers i slutet av förra året (så nu vet du vad du ska ha för ljudkort nästa gång du byter... :rolleyes: ) - så det verkar väldigt märkligt att inte fler har släppt drivers så långt efter dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
GIGAN (oregistrerad)
Jag har EMU 1820 (utan M) och MOTU Ultralight. Båda funkar i VISTA. EMUs betadrivisar har slutat spela upp vid ett par tillfällen dock.

Hoppar in och undrar om ngn vet hur motu ultralite funkar med xp?

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...