Jump to content
Annons

inspelning i helgen


slappis (oregistrerad)

Recommended Posts

slappis (oregistrerad)

Som sagt, jag tänkte köpa mig en zoom H4 och koppla in två mickar för att spela in en livespelning bestående av en bassist, gittarr och sångare. Är det vettigast att skaffa två s.k. pennmikrofoner för att undvika att ta upp ljud runt om kring som vanliga större kondensatormikrofoner gör? Jag har inte sysslat med inspelning tidigare och vet egentligen inte vad jag snackar om. Vill inte lägga ner mer än 1500kr per mikrofon.

Mycket tacksam för synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Som sagt, jag tänkte köpa mig en zoom H4 och koppla in två mickar för att spela in en livespelning bestående av en bassist, gittarr och sångare. Är det vettigast att skaffa två s.k. pennmikrofoner för att undvika att ta upp ljud runt om kring som vanliga större kondensatormikrofoner gör? Jag har inte sysslat med inspelning tidigare och vet egentligen inte vad jag snackar om. Vill inte lägga ner mer än 1500kr per mikrofon.

Mycket tacksam för synpunkter!

Vad jag förstår ska du micka upp rummet och inte de enskilda instrumenten. Då är SM57 inget bra val. Satsa på två småmembranare, som Lineaudio CM3 eller CM2. Oktava MK012 är också bra. AKG:s nya Perception 150 liksom Rödes NT55 kan vara värda att kolla in, men dessa har jag ingen erfarenhet av.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...