Jump to content
Annons

Inspelat i mono - blir stereo?


onosoul

Recommended Posts

Jag vet inte om jag tänker lite skevt här...

Jag spelar in en sångslinga på ett mono-spår i ProTools. Mono för mig är att ljudnivån på det inspelade ljudet är lika stark i höger och vänster högtalare.

Varför går det då att panorera ljudet?

Simulerar programmet en stereoinspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

mono är ett ljudspår. stereo två. i stereo kana man flytta ett ljudspår, därför kan du panorera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mono har inget med ljudnivån att göra alls, att du kan panna ett mono-spår har helt enkelt med att göra att du har möjligheten till "stereo" alltså en ljudbild som beskriver vänster/höger öra och i det kan du panna till höger och vänster vilket du inte kan i en mono-baserad anläggning/program, om du inte förstår det så kan du ju tänka dig att om det var inspelat i stereo så skulle du då hela tiden behöva micka upp efter hur ljudet skaulle placeras i ljudbilden vilket inte skulle vara speciellt gynnsamt eftersom du då hela tiden skulle behöva komma ihåg hur mickningen var vid alla inspelningstillfällen för att inte förlora stereo-bilden vilket skulle ställa till med en massa problem från gång till gång samt att det skulle gå åt en massa spår helt i onödan då vissa instrument/röster inte behöver ha en stereo-fil/inspelning/bild för att kunna finnas i en stereobild, tänk dig att du bara har ett öra och jämt skulle behöva att komma ihåghur du stod när du lyssnade på något för att det alltid ska låta lika.

Hoppas det kanske klarnar för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om ditt spår/din kanal är i mono så har du ju en masterbuss som är i stereo, dit du skickar din kanal. Det är i den skickningen du panorerar. Och mycket riktigt, stereo avgörs bl.a. av nivåerna (styrkeskillnadsstereo), d.v.s. om samma ljud finns i höger och vänster, men är lägre i vänster, då hörs det som 'panorerat' åt höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker era förklaringar är högst svårbegripliga... ;-)

1. Mono betyder inte att ljudet bara ska komma ur en högtalare.

2. Stereoljud betyder: olika ljud i olika högtalare.

3. Två monosignaler blir en stereosignal.

4. En monosignal som panoreras blir en stereoupplevelse.

Typ så va... och nu ska jag typ sova... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...