Jump to content
Annons

Elgitarrproblem


GraMPoy

Recommended Posts

Jag har en rätt så ny elgitarr (5-6 månader gammal) och banden 1-3 på alla strängar låter "döda". När jag tar ett A ackord, till exempel, låter det precis som om jag inte trycker i strängarna alls, bara ett litet brusljud och skrammel 😉

Vet någon vad som e fel? Är en lösning att byta alla strängar?

// €mil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kanske halsen slagit sig eller att stallet är för lågt.

Lämna in den till en musikaffär så får dom justera den.

Du behöver troligtvis höja stränghöjden. Detta gör du på olika sätt beroende på vad du har för gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle snarare säga att du behöver justera halsen än att bara höja strängarna, eftersom det bara inträffar på dom lägsta banden. Justera halsen är däremot inget man bör ge sig på själv om man inet är riktigt försiktig och vet vad man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Ja, fast som tidigare forumlingar har sagt är det inte i första hand strängarna som behöver höjas, utan halsen som behöver justeras/rätas. Jag skulle lämna in den på service om jag vore du, för har man inte gjort det förut är det lätt att det blir galet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Jortz (oregistrerad)

Visst är det halsen som behövs justeras. Släpp på dragstången (samma håll som du släpper en vanlig bult) tills det verkar ok, släpp ytterligare en del och dra sedan åt den tills dess att den är i läge igen.

Har du inte gjort det förut så kanske du kan be någon som gjort det att vara med eller visa men det är inga problem att göra det själv så länge du inte släpper eller drar åt för mycket. Låt strängarna sitta kvar i uppstämt läge och kolla mellan varje halvvarv du släpper på dragstången.

När du fått halsen i rätt läge (det bör vara en liten svacka, alltså när du trycker ner första band samt sista på halsen, i mitten på halsen. Alltså ett litet avstånd mellan sträng/band.) så kanske du även kan behöva justera stall samt sadel och det borde synas om du kollar nära, var stränghöjden är för hög eller låg.

Ska du göra detta själv utan att tidigare ha gjort det så går det, ta bara tid på dig och fortsätt fråga om du känner att du bör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...