Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja.

Dags att ge mina tomma vÀggar lite isolering.

Grejen Àr att jag har min studio i ett helt vanligt litet rum pÄ mer Àn 10 kvadrat meter hemma i villan, dÀr ljudet studsar runt vÀldigt mycket.

Nu e det sÄ att jag vill ljudisolera vÀggarna utan att behöva riva ner hela skiten och bygga om vÀggarna.

En polare tipsade om Äggkartonger (billigt och bra enligt honom) men jag vet inte 😆...

Vad rekomenderar dem "kunniga" (om man nu fĂ„r sĂ€ga sĂ„) att ha pĂ„ vĂ€ggarna förutom Ă€ggkartonger? 🙂

Redigerat av John89
Annons
Postat (redigerat)

Är inte Ă€ggkartonger pĂ„ vĂ€ggarna en myt... 😆

Har dock inte testat sjÀlv...

Claes sÀljer ju en del sÄn't, sÄ kolla dÀr under akustikmaterial. http://www.holmerup.biz/

Goda rÄd fÄr du av nÄgon annan med mer erfarenhet...

Redigerat av AssOwLℱ
Postat

Äggkartonger Ă€r och förblir skit nĂ€r det gĂ€ller akustikbehandling. De Ă€r bra att stapla Ă€gg och golfbollar (om man har den lĂ€ggningen) i - men inte till nĂ„got annat... 😆

Ok - man ska vĂ€l i Ă€rlighetens namn sĂ€ga att de ger lite grand diffusion, men den lilla absorptionen de Ă„stadkommer, Ă€r ojĂ€mn och ger ett vĂ€ldigt dĂ„ligt resultat. Om man mĂ„lar dem med lackfĂ€rg, sĂ„ att de reflekterar ljudet bĂ€ttre, sĂ„ kan de kanske vara ok som diffusorer - men det brukar vara absorbenter man har störst behov av i en hemstudio... 🙂

Jag skulle rekommendera att du tittar pĂ„ t ex Vicoustic, som har en lite annan approach Ă€r de flesta andra. Deras paneler Ă€r bĂ„de snygga och effektiva - och det finns bĂ„de absorbenter och diffusorer i sortimentet. 🙂

Postat

Ska kanske tillÀgga att rubriken pÄ trÄden Àr missvisande. Det Àr inte isolering du Àr ute efter, utan akustikbehandling. Det Àr ganska rejÀl skillnad mellan begreppen, sÄ det kunde vara bra att Àndra rubriken...

Postat
Ska kanske tillÀgga att rubriken pÄ trÄden Àr missvisande. Det Àr inte isolering du Àr ute efter, utan akustikbehandling. Det Àr ganska rejÀl skillnad mellan begreppen, sÄ det kunde vara bra att Àndra rubriken...

Tack sĂ„ hĂ€mskt mycket för den upplysningen 😳

Postat
Det finns billigare sÀtt, men dÄ behöver du snickra en del ocksÄ.

Det blir inte heller lika snyggt som akustikskummet (tycker jag...).

Vad Àr det för sÀtt dÄ?

Postat (redigerat)

Billigt och bra Àr mineralull. Köp nÄgra balar markisolering av stenull, se lÀnken för exempel. 70 eller 100 millimeter brukar vara lagom. Den Àr sÄ styv att en skiva kan stÄ av sig sjÀlv.

http://www.paroc.se/channels/se/building+i...id=PAROC+GRS+30

Det Àr rÀtt otrevligt att ha stenull flygande runt i rummet, sÄ de behöver "isoleras" pÄ nÄt sÀtt. Enklast o snabbast Àr vanlig lakansvÀv av bomull eller nÄt sÄnt. Klipp till lagom bitar, slÄ in plattorna i det och limma ihop skiten. Med limfogen pÄ baksidan sÄ syns det inte. DÀrefter Àr det bara att stapla lÀngs vÀggarna och gÀrna tvÀrs hörn.

PÄ den hÀr bilden ser man hur det ser ut pÄ vÀggen bakom mina högtalare, en kapad skiva stÄr framför datorn ocksÄ. Jag har ett gÀng skivor i ett hörn ocksÄ. Tanken vara att göra en "full" akustik-behandlning men luften gick ur. Det hör blev tillrÀckligt mycket bÀttre för att jag inte skall orka mer just nu. Det Àr ena rejÀla pucklar och dalar vid 80 och 100 Hz dock som med tiden skall tas om hand.

jerker.jpg

Lite mer avancerat blir det om du bygger en trÀram eller liknande runt plattorna. DÄ blir det enklare att hÀnga dem pÄ vÀgg och i tak.

För bÀsta dÀmpning av bastonerna (som Àr svÄrast att dÀmpa) sÄ hÀnger man gÀrna plattorna sÄdÀr 10 cm ut frÄn vÀggen eller ner frÄn taket. PÄ "tvÀrs" över hörn Àr ocksÄ en bra ide, bÀsta "hörnet" i rummet Àr mellan tak och vÀgg för dÀr har man ju inget annat, ocksÄ knöligt att hÀnga upp saker dÀr.

NÀr vÀl mineralullen Àr pÄ plats sÄ kan man börja finlira med sÄna dÀr skÀrmar och skumgummipuffar med mera. Men dÄ börjar det kosta pengar. BÀst Àr att lÀsa pÄ en hel del först dÄ och börja mÀta var problemen ligger. RoomEQWizard Àr ett gratis program som rÀcker mycket lÄngt i början för mÀtning. Du behöver nÄgorlunda bra högtalare och en rak mikrofon ocksÄ. BÀst brukar rundtagande mikrofoner vara, kanske finns det nÄgon i bekantskapskretsen som har en att lÄna.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Gunnar

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.