Jump to content
Annons

Tips om akustikbehandling?


John89

Recommended Posts

Tja.

Dags att ge mina tomma väggar lite isolering.

Grejen är att jag har min studio i ett helt vanligt litet rum på mer än 10 kvadrat meter hemma i villan, där ljudet studsar runt väldigt mycket.

Nu e det så att jag vill ljudisolera väggarna utan att behöva riva ner hela skiten och bygga om väggarna.

En polare tipsade om Äggkartonger (billigt och bra enligt honom) men jag vet inte 😆...

Vad rekomenderar dem "kunniga" (om man nu får säga så) att ha på väggarna förutom äggkartonger? 🙂

Redigerat av John89
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte äggkartonger på väggarna en myt... 😆

Har dock inte testat själv...

Claes säljer ju en del sån't, så kolla där under akustikmaterial. http://www.holmerup.biz/

Goda råd får du av någon annan med mer erfarenhet...

Redigerat av AssOwL™
Link to comment
Dela på andra sajter

Äggkartonger är och förblir skit när det gäller akustikbehandling. De är bra att stapla ägg och golfbollar (om man har den läggningen) i - men inte till något annat... 😆

Ok - man ska väl i ärlighetens namn säga att de ger lite grand diffusion, men den lilla absorptionen de åstadkommer, är ojämn och ger ett väldigt dåligt resultat. Om man målar dem med lackfärg, så att de reflekterar ljudet bättre, så kan de kanske vara ok som diffusorer - men det brukar vara absorbenter man har störst behov av i en hemstudio... 🙂

Jag skulle rekommendera att du tittar på t ex Vicoustic, som har en lite annan approach är de flesta andra. Deras paneler är både snygga och effektiva - och det finns både absorbenter och diffusorer i sortimentet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske tillägga att rubriken på tråden är missvisande. Det är inte isolering du är ute efter, utan akustikbehandling. Det är ganska rejäl skillnad mellan begreppen, så det kunde vara bra att ändra rubriken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske tillägga att rubriken på tråden är missvisande. Det är inte isolering du är ute efter, utan akustikbehandling. Det är ganska rejäl skillnad mellan begreppen, så det kunde vara bra att ändra rubriken...

Tack så hämskt mycket för den upplysningen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigt och bra är mineralull. Köp några balar markisolering av stenull, se länken för exempel. 70 eller 100 millimeter brukar vara lagom. Den är så styv att en skiva kan stå av sig själv.

http://www.paroc.se/channels/se/building+i...id=PAROC+GRS+30

Det är rätt otrevligt att ha stenull flygande runt i rummet, så de behöver "isoleras" på nåt sätt. Enklast o snabbast är vanlig lakansväv av bomull eller nåt sånt. Klipp till lagom bitar, slå in plattorna i det och limma ihop skiten. Med limfogen på baksidan så syns det inte. Därefter är det bara att stapla längs väggarna och gärna tvärs hörn.

På den här bilden ser man hur det ser ut på väggen bakom mina högtalare, en kapad skiva står framför datorn också. Jag har ett gäng skivor i ett hörn också. Tanken vara att göra en "full" akustik-behandlning men luften gick ur. Det hör blev tillräckligt mycket bättre för att jag inte skall orka mer just nu. Det är ena rejäla pucklar och dalar vid 80 och 100 Hz dock som med tiden skall tas om hand.

jerker.jpg

Lite mer avancerat blir det om du bygger en träram eller liknande runt plattorna. Då blir det enklare att hänga dem på vägg och i tak.

För bästa dämpning av bastonerna (som är svårast att dämpa) så hänger man gärna plattorna sådär 10 cm ut från väggen eller ner från taket. På "tvärs" över hörn är också en bra ide, bästa "hörnet" i rummet är mellan tak och vägg för där har man ju inget annat, också knöligt att hänga upp saker där.

När väl mineralullen är på plats så kan man börja finlira med såna där skärmar och skumgummipuffar med mera. Men då börjar det kosta pengar. Bäst är att läsa på en hel del först då och börja mäta var problemen ligger. RoomEQWizard är ett gratis program som räcker mycket långt i början för mätning. Du behöver någorlunda bra högtalare och en rak mikrofon också. Bäst brukar rundtagande mikrofoner vara, kanske finns det någon i bekantskapskretsen som har en att låna.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...