Jump to content
Annons

Audio Mixdown fungerar ofta dåligt


octavarium72

Recommended Posts

Kör senaste Cubase4. Ofta när jag bouncar audiospår som har effekter - UAD-pluggar, så blir det bara brus och knaster (spikar) istället för det som jag har spelat in. Detta händer ofta med dem tunga Neve-pluggarna. Och när jag försöker igen så kan originalspåret plötsligt ha förvandlats till detta brus-helvete. Även så med olika versioner av projektet. När jag har skapat olika versioner av projektet så har jag inte använt "Create New Version" utan istället bara tryckt tangenten V. Det räcker med att jag använder en Neve-plugg och inga andra effekter så händer detta. Vad är felet? Hur kan felet "blöda" över till andra versioner av projektet? Har för mig att detta har hänt även när jag har använt mig av "Create New Version" på File-menyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är lite dålig på detta men du menar väl Input och Output latencyn som finns i Device Setup - VST Audio System? Där är input latencyn på 7.846 ms, output latencyn på 9.841 ms. Är det för högt? Kan man ändra detta i Audio buffer size? Just nu står det på 256 Samples. Vad händer om jag har börjat ett projekt med 256 Samples och sen ändrar jag till antingen högre eller lägre, kan det bli strul eller kan man göra det under arbetets gång? Jag har ett Mackie Onyx 400F ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite dålig på detta men du menar väl Input och Output latencyn som finns i Device Setup - VST Audio System? Där är input latencyn på 7.846 ms, output latencyn på 9.841 ms. Är det för högt? Kan man ändra detta i Audio buffer size?Just nu står det på 256 Samples.
Det är väldigt låg latency, du kan ändra detta i ditt ljudkorts kontrollpanel. Det går att göra när Cubase är igång men då måste du klicka i "Release ASIO Drivers In Background" för att kunna höjja din buffersize, sen ner till ditt ljudkorts kontrollpanel och öka buffersizen och sen när du höjt den så klickar du ur samma ruta och sen på apply. Annars så är buffersizen låst och går inte att ändra utan att du stänger av och startar om Cubase.
Vad händer om jag har börjat ett projekt med 256 Samples och sen ändrar jag till antingen högre eller lägre, kan det bli strul eller kan man göra det under arbetets gång? Jag har ett Mackie Onyx 400F ljudkort.
Ja du kan ändra under arbetets gång. Det "vanliga" är att man har en relativt låg buffersize/latency när man spelar in instrument i realtid, speciellt om man sitter och lyssnar på det man spelare in genom datorn exempelvis en gitarr via en pod in i ditt ljudkort. Då vill man nog inte ha mer än 8-15 ms i latency för det påverkar tajming och känsla. Sen när man ska mixa så kan man ju köra upp buffersizen på max så belastar man inte datorn lika hårt och kan hålla på med pluggar och så. Jag kör upp min på max 2048 när jag mixar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du på för latency? Uad-korten är väldigt kinkiga och kräver en hel del av systemet.

😲 Hur menar du då?

Jag menar att UAD-korten ställer väldigt höga krav på busshastighet och latency när det gäller pci-bussen i datorn. Vid låg latency uppstår problem i form av brus, knaster och sprak. Det "ska" inte påverka en offline bounce, men samtidigt vet man aldrig vad Cubase har för hyss på gång. Därav frågan vad han kör på för latency, en högre latency skulle eventuellt kunna lösa problemet 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du på för latency? Uad-korten är väldigt kinkiga och kräver en hel del av systemet.

😆 Hur menar du då?

Jag menar att UAD-korten ställer väldigt höga krav på busshastighet och latency när det gäller pci-bussen i datorn. Vid låg latency uppstår problem i form av brus, knaster och sprak. Det "ska" inte påverka en offline bounce, men samtidigt vet man aldrig vad Cubase har för hyss på gång. Därav frågan vad han kör på för latency, en högre latency skulle eventuellt kunna lösa problemet 🙂

Okej. Själv har jag haft väldigt lite strul med UAD-kortet. Det kan få för sig att knasa vid mer än 95 % belastnig. Men då enbart i realtid, inte vid en offline bounce. Har heller inte stött på någon annan IRL med ett liknande problem. Däremot har jag läst på forum att det finns macar som inte jobbar bra tillsammans med UAD. Nånting med OSx tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera moderkort även för pc som inte trivs riktigt ihop med UAD-korten. Speciellt om man kör fler än ett kort. Då är det snarare ett undantag att hitta något som fungerar bra när man jobbar med lite lägre latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är egentligen acceptabel latency? Var går gränsen? Beror det på vilka prylar man har och hur mycket? Jag menar, så att hela systemet hänger med. Hur påverkas systemet om jag har t.ex tre stycken UAD-kort jämfört med ett kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har använt nu högre buffersize vid mixning och bounce och det funkar perfekt. Om jag minns rätt så hade jag 768 Samples. Märkte att datorns fläkt inte gick igång lika mycket som vid 256 Samples. Tack för tipsen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...