Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ljudredigerar i nödfall i Pro Tools men vill bättra mig.

Suttit i Logic och gjort mina redigeringar men köpte för nåt år sen PTle mest pga OMF konverteringen!

Man kan ju Logic som rinnande vatten så det har tagit emot att jobba i PT.

Nu har jag tagit mig i kragen och lärt mig det hyffsat. T.o.m lärt mig kommandon jag inte kan i logic. (motsägelsefullt till förra raden) 🙂

Jag skulle vilja ha lite specifika ljudredigeringtips.

Audio Suites är ju en bra grej när man ljudredigerar mm.

En fråga :

kan man enkelt återställa(typ: switch back to original) en Audio suite processerad fil långt senare när man upptäcker f*n det borde jag inte ha gjort?

Och gärna tips på saker man kan gör i PT som inte går i andra DAWs (fördelarna)

/tack för svar

Annons
Postat

Hej!

Nar man processerar en region med en audio suite skapas alltid en ny fil. Alltsa den gamla oprocesserade filen finns alltid kvar i region listan till hoger.

Haller du pa mycket med audio suites mm. Kan det va ide att kopiera regionerna till en ny "playlist".

Da kan man extremt smidigt ga tillbaka om man vill.

Markera regionen/regionerna> apple+c

Gor en ny "playlist" genom att klicka pa den lilla pilen till vanster om spar namnet. Sen "new".

En ny "playlist" skapas sen ar det bara trycka apple+v som vanligt for att klistra in.

Nu har du tva likadana "spar" eller playlists. Den ena kan du ju nu redigera sa mycket du vill och sen om du vill ga tillbaka bara valj den andra spel listan fran samma dropmeny och kopiera over de gamla igen och fortsatta.

Fordelen med detta ar att filerna kopieras alltid till samma plats pa de olika spel listorna sa man slipper dra dom fran region listan och mauelt placera dom pa platsen dom ska va.

Finns andra satt att gora detta pa... typ spotta in en oprocceserade filen fran region listan genom att anvanda "spot mode" och sen spotta dom efter "time stamp"

I PT HD finns det fler alternativ. Men jag tycker det ar trevligt och sabbt att jobba med playlists....

tjo

Postat

Det måste jag kolla in! Att det skapas en ny fil vet jag men playlist är nåt nytt för mig!

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.