Jump to content
Annons

PCI(express) vs. Firewire


ozric

Recommended Posts

Kort fråga som kräver svar av kunnig person:

Jag försöker hitta ett ljudkort till min studio. Jag kör idagsläget ett PCI-424 kort med 24IO interface, men behöver byta ut detta då jag börjat producera musik helt digitalt.

Har PCI-express kort bättre bandbredd än Firewire? Jag vet att FW klarar 400 MB/s. Är PCI-e snabbare?

Jag har blivit avrådd från att köpa ett firewire kort just av denna anledning, men rent praktiskt, är ett PCI-e baserat system (som MOTU PCI-424 t.ex) verkligen bättre (rent hastighetsmässigt då) än ett Firewire-baserat?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svaret är ja, pciexpress har mycket bättre bandbredd - upp till 8Gbit/s. Men om man stannar upp lite och tittar på hur mycket information 400MBit/s är så inser man att det räcker ganska långt. Om mitt minne inte sviker mig så är stereoljud på vanlig cd-skiva runt 1.5Mbit/s. Med andra ord kan du spela in två kanaler i 16 bitar 44 kilohertz med en anslutning som överför 1.5Mbit/s. Eller en kanal i 24 bitar 96 kilohertz på runt 3Mbit/s.

Alltså klarar Firewire-standarden utan problem att skicka uppemot 30 kanaler in och ut ur ljudkortet i 24/96, så frågan är väl snarare hur många kanaler behöver du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är ja, pciexpress har mycket bättre bandbredd - upp till 8Gbit/s. Men om man stannar upp lite och tittar på hur mycket information 400MBit/s är så inser man att det räcker ganska långt. Om mitt minne inte sviker mig så är stereoljud på vanlig cd-skiva runt 1.5Mbit/s. Med andra ord kan du spela in två kanaler i 16 bitar 44 kilohertz med en anslutning som överför 1.5Mbit/s. Eller en kanal i 24 bitar 96 kilohertz på runt 3Mbit/s.

Alltså klarar Firewire-standarden utan problem att skicka uppemot 30 kanaler in och ut ur ljudkortet i 24/96, så frågan är väl snarare hur många kanaler behöver du?

Fler än trettio i många fall 😳

TACK för snabbt svar. Det här forumet och dess medlemmar kan vara en riktigt bra bundsförvant i många fall.

Mina projekt tenderar att hamna mellan 20 och 40 spår, p.g.a. det sätt jag är van att arbeta. Men då pratar vi ca 10-15 kanalers audio och resten AU/VSTi's.

Link to comment
Dela på andra sajter

400 Megabit/s, vilket man då delar i åtta för att få antalet Megabyte/s (50). Överföringshastighet brukar i regel mätas i Bit/s medan utrymme mäts i Byte. Varför det är så har jag dock ingen som helst aning om, bedrövligt förvirrande är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är ja, pciexpress har mycket bättre bandbredd - upp till 8Gbit/s. Men om man stannar upp lite och tittar på hur mycket information 400MBit/s är så inser man att det räcker ganska långt. Om mitt minne inte sviker mig så är stereoljud på vanlig cd-skiva runt 1.5Mbit/s. Med andra ord kan du spela in två kanaler i 16 bitar 44 kilohertz med en anslutning som överför 1.5Mbit/s. Eller en kanal i 24 bitar 96 kilohertz på runt 3Mbit/s.

Alltså klarar Firewire-standarden utan problem att skicka uppemot 30 kanaler in och ut ur ljudkortet i 24/96, så frågan är väl snarare hur många kanaler behöver du?

Är det 30 kanalers konstant ljudflöde du menar eller är det antalet kanaler oavsett innehåll i ljudspåren ??

Är ju inte så många instrument som lirar med konstant ljudflöde så då borde ju antalet kanaler kunna ökas - eller ??

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara om ljudet är komprimerat som ljudinnehållet påverkar överföringsmängden. Eftersom ljudkortet jobbar med linjärt ljud så kommer 10 kanaler utan någon signal stjäla lika mycket som 10 kanaler med signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara om ljudet är komprimerat som ljudinnehållet påverkar överföringsmängden. Eftersom ljudkortet jobbar med linjärt ljud så kommer 10 kanaler utan någon signal stjäla lika mycket som 10 kanaler med signal.

OKI då lärde man sej nått nytt igen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle förmodligen vara möjligt att skapa ett ljudkort som anpassar trafiken efter innehållet. Men det skulle ju innebära att ljudkortet behöver en egen processor för att koda ljudet och dessutom en buffert där ljudet lagras och sedan kodas efter vad det innehåller. Och att jobba med stora buffertar är kanske inte så intressant på ett ljudkort där man jagar millisekunder för att nå så låg latency som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...