Jump to content
Annons

Digitala trummor

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har haft lite funderingar på digitala trummor, Tycker dom är rätt så intressanta faktiskt 😄

Men hur blir det när man kommer till inspelning? Kopplar man via MIDI eller är det någon annan sorts koppling, som jag annars helt har missat! 😄

Låt oss leka med tanken lite att jag har ett digitalt trummset hemma, och jag använder Cubase som daw, hur får man allting att fungera?

Tackar för svar och all hjälp!

// Mollin.

Annons
Postat
  Mollin sa:
Hej,

Har haft lite funderingar på digitala trummor, Tycker dom är rätt så intressanta faktiskt 😄

Men hur blir det när man kommer till inspelning? Kopplar man via MIDI eller är det någon annan sorts koppling, som jag annars helt har missat! 😄

Låt oss leka med tanken lite att jag har ett digitalt trummset hemma, och jag använder Cubase som daw, hur får man allting att fungera?

Tackar för svar och all hjälp!

// Mollin.

Spela in via midi, använd sen ett trummprogram i cubase.

Postat

jag funderar faktiskt på precis samma sak!

jag använder mig av Addictive Drums i Cubase och hade tänkt att köpa ett sånt här då jag har tröttnat på att spela trummor på klaviatur 😄

är det så enkelt att det är bara att koppla in midisladden i ljudkortet och köra?

hur funkar anslagskänsligheten? hittar inget om att det står att det är anslagskänsligt men det måste det väl vara?

spelar ljudmodulen någon som helst roll när man kör via midi ändå?

tack å hej 😄

Postat
  ludwig sa:

jag använder mig av Addictive Drums i Cubase och hade tänkt att köpa ett sånt här då jag har tröttnat på att spela trummor på klaviatur 😄

är det så enkelt att det är bara att koppla in midisladden i ljudkortet och köra?

hur funkar anslagskänsligheten? hittar inget om att det står att det är anslagskänsligt men det måste det väl vara?

spelar ljudmodulen någon som helst roll när man kör via midi ändå?

tack å hej 😄

Problemet med dom där billiga är att dom triggar dåligt. Man tappar slag. Satsa på något av rolands eller yamahas set.

Mollin (oregistrerad)
Postat
  ludwig sa:

jag använder mig av Addictive Drums i Cubase och hade tänkt att köpa ett sånt här

har du tittat på Musikbörsens hemsida? dom har en hel del där också!

Link: www.musikborsen.se

Mollin (oregistrerad)
Postat
  HiDa sa:
Det är ju vad du har för trumprogram i datorn som avgör hur ljudet blir om du kör via midi.

Hej borlängebo! 🙂

Vad skulle du kunna tipsa mig när det gäller trumprogram? Har du nått bra? :rolleyes:

Postat

Problemet med Addictiv drums än så länge är att det inte är gm-mappat, vilket gör att det inte går att styra så bra med ett midikit. Ezdrummer har stöd och är enkelt att få att fungera i Kobajs. Ad skall komma med en uppdatering vad det lider har jag hört glunkas.

Jag tycker inte heller att de billigare kitten fungerar. De saknar väsentliga triggzoner t e x och man kan t e x inte choka cymbalerna. Jag kör själv med Rolands td3 utan några problem. De inbyggda ljuden kanske inte låter så kul, men om man kombinerar dem med en plugg så är det lysande. En midikabel in i ljudkortet och svårare än så är det inte.

Är man inte så intresserad av att lära sig spela trummor (som man ju faktiskt bör kunna om det skall bli kul) så finns det ju fingertriggplattor som inte är så dumma. Muskibörsen säljer ett paktet med ez samt fingertriggplatta för 1900:-

http://www.musikborsen.se/ sök på ezdrummer

VAd gäller trummor så finns det flera stora bra pluggar som man kan styra. Förutom EZ som ju är mer av demostuk så finns BFD, SID och mycket mer, men det finns det redan trehundra trådar om så det är bara att söka. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.