Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har funderingar kring att skaffa en hemmabio bestående av en DVD, en reciver med pre-out och studio monitorer. Helst skulle jag vilja ha en uppsättning med Dynaudio BM15a (alt ADAM, Mackie eller Profel), men detta är alldeles för dyrt. Jag lyssnar på allt mellan jazz och R&B, oftast i flera timmar i streck. Jag har lyssnat på KRK, Genelec, Samson, Prodipe samt Yamaha men de har för rak frekvens kurva eller för hård diskant. Därför står valet mellan en uppsättning: Event 6, ESI nEar5 eller Fostex PM2 med tillhörande sub-basar.

a. Har jag tänkt helt fel och borde glömma studio prylar helt?

b. Finns det andra monitorer som kunde fungera bättre med tanke på prisbilden 10-13kkr?

c. Eller har någon en annan bra flerkanalslösning som ger bra 2-kanals återgivning?

Tack på förhand!

/Henrik

Redigerat av hman
Annons
Postat
Har funderingar kring att skaffa en hemmabio bestående av en DVD, en reciver med pre-out och studio monitorer. Helst skulle jag vilja ha en uppsättning med Dynaudio BM15a (alt ADAM, Mackie eller Profel), men detta är alldeles för dyrt. Jag lyssnar på allt mellan jazz och R&B, oftast i flera timmar i streck. Jag har lyssnat på KRK, Genelec, Samson, Prodipe samt Yamaha men de har för rak frekvens kurva eller för hård diskant. Därför står valet mellan en uppsättning: Event 6, ESI nEar5 eller Fostex PM2 med tillhörande sub-basar.

a. Har jag tänkt helt fel och borde glömma studio prylar helt?

b. Finns det andra monitorer som kunde fungera bättre med tanke på prisbilden 10-13kkr?

c. Eller har någon en annan bra flerkanalslösning som ger bra 2-kanals återgivning?

Tack på förhand!

/Henrik

Vad du väljer beror på hur stort ditt rum är:

stort rum = kraftfullare steg/högtalare = dyrare anläggning :rolleyes:

Dynaudio BM15a (alt ADAM, Mackie eller Profel), att dessa skulle vara mindre raka i frekvenskurvan,

än de andra fabrikaten du nämnde, låter ytterst tveksamt 😄

Postat (redigerat)

Är det ett komplett 5.1-system för upp till 13000:- du är ute efter, eller är det 2 kanaler för den summan?

Generellt kan man säga att billiga monitorer lider av samma problem som stormarknads-"hifi", med lite av inbyggd loudness för att allt ska låta "bra" i stället för naturligt, så ofta kan det vara värt att spara lite längre och gå upp på nästa nivå i stället...

De flesta studiomonitorer är aktiva, så du får som sagt ha en förförstärkare med lågnivåutgångar och dekoder-del om du ska köra med surround.

Om du redan har en receiver med slutsteg, så kan du köra med passiva högtalare i stället - och i så fall kan du kanske ta en titt på ADAM:s billigaste "Home Monitor", HM1, som har ett listpris på 6995:-/st...

Själv kör jag med ADAM ART Center som frontar+center - och sedan får ett par MYCKET enklare högtalare köra bak-kanalerna. Suben är en förhållandevis billig Yamaha-modell - och även om jag har funderat på att sätta in en ADAM Sub-10 i stället, så är jag lite tveksam om det är lönt, eftersom center+frontar är fullrange och suben därför bara ska mullra när det behövs förstärkning längst ner i källaren och därför egentligen inte behöver ha något enormt bra ljud...

Redigerat av Claes
drloop (oregistrerad)
Postat

Blue Sky har både 2.1 och 5.1 system.

Jag kör Blue Sky Mediadesk 2.1 och är mycket nöjd.

En mycket bra stereoupplösning och jag blir inte trött i öronen.

De kostar ca 7 000 för 2.1 och ca 15 000 för 5.1, listpriser.

Köpte mina begagnade för en summa som motsvarar ett par Behringer monitorer...

Leta på blocket och Vendolin, tyckte jag såg ett par på vendolin för ett tag sedan, runt 4 000 spänn.

Man kan köpa ett 2.1 system och sedan köpa till 5.1 kittet. 5.1 kittet kostar 7-8000 listpris nytt.

Inte alls dumt.

I de tester jag läst får MediaDesk mycket bra betyg.

Jag tycker Blue Sky lirar skjortan av Event, ESI och Fostex.

Och då landar du in på din budget med lite tur om du hittar ett par beggat.

Och sedan håller jag med Claes, det är nog ingen dum idé att kolla på att lägga mer pengar på front

högtalare än på de bakre.

Postat

Att skriva rak frekvenskurva var nog inte helt rätt. Jag menade ansträngt mellan register på Samson och KRK samt vass diskant på Genelec.

Tittade faktiskt på Blue sky men trodde att de skulle vara för klena. Ska försöka lyssna på dem.

Av Monitorerna så tyckte jag att Fostex PM2 lät bäst, men att ESI nEar kunde bli bra om de var kopplade till en Sub. Sedan finns det alltid begagnade Dynaudio, Adam med flera. Det är kanske där jag ska titta vidare.

Mitt nyvarande system består av en transport moddad sony CD, ett Harmony Design PRE906/DAC (går att bygga ut till 5.1) försteg, två Quad 405.2 monoblock och ett par Stridbeck SL12 högtalare. Problemet är att övre diskanten (hi-hat ljud) är vasst och att basen saknar tryck (liten högtalare).

Det som ligger värmast om hjärtat är att kuna lyssna på min CD samling, vilket betyder precis som Claes säger att frontarna är viktigast.

Tack för svaren! Det är nog viktigt att inte ha för bråttom.

Postat

Det finns en fråga man bör ställa sig direkt om basen känns för tunn. Och det handlar om rummets utformning. Utan basfällor i rummet så är det närmast omöjligt att få fungerande bas. Basfällorna kan man göra av rockwool eller annan isolering. Förvånande nog så lägger man till ljuddämpning i rummet och basen blir både jämnare och starkare. Det hjälper naturligtvis inte om det inte kommer nån bas ur högtalarna.

Nå, återkom om du inter har gjort nåt åt akustiken.

Gunnar

Postat
Det som ligger värmast om hjärtat är att kuna lyssna på min CD samling, vilket betyder precis som Claes säger att frontarna är viktigast.

Ska det bli ett välfungerande surroundljud, så ska du ha samma frontar och center, så helst 3 likadana, men åtminstone 3 från samma tillverkare och med samma dimansion på baselementet - annars blir det våldsamt svårt att få balans i ljudet...

Postat
Det finns en fråga man bör ställa sig direkt om basen känns för tunn. Och det handlar om rummets utformning. Utan basfällor i rummet så är det närmast omöjligt att få fungerande bas. Basfällorna kan man göra av rockwool eller annan isolering. Förvånande nog så lägger man till ljuddämpning i rummet och basen blir både jämnare och starkare. Det hjälper naturligtvis inte om det inte kommer nån bas ur högtalarna.

Nå, återkom om du inter har gjort nåt åt akustiken.

Gunnar

Den biten har jag löst på ett (vad jag tycker) smart och osynligt sätt. Högtalarna ligger ovanpå en bokhylla som täcker hela väggen. Hyllan står framdragen en bit från väggen och är klädd med mineralullsdämpning på baksidan. Självklart så ligger högtalarna dessutom på MoPads för att frikoppla dem från underlaget. 😉

Eftersom mina nya frontar och center går ner till 32Hz, så är det viktigare än någonsin med någorlunda hyfsad akustikreglering...

Jag upplever inga problem med akustiken nu, men jag ska testa lite olika lösningar och höra om det blir någon ytterligare förbättring med lämpliga absorbenter och/eller diffusorer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.