Jump to content
Annons

Panorera ett spår växelvis mellan högtalarna


Minusmusic

Recommended Posts

Hej!

Har precis fått igång allt och har spelat in ett par låtar.

Undrar nu bara om nån möjligtvis vet nån plugin eller program där man kan få ljudet att lixom snurra mellan right och left eller växla mellan dem.

eller måste jag kapa spåret och göra 2 av de och ha en right och en left...

risken för fula hack blir ju ganska stor...

Kör cubase sx 3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I Cubase finns pluggen Chopper. Den ligger under "Other" i pluginlistan. Se till så att "Mono" inte lyser, välj sinusvåg (vågen längst till vänster). Ställ sedan mix för hur mycket av signalen som påverkas, och depth för hur djupt "snurret" ska gå.

Du kan antingen synka till låtens tempo (låta den gula runda knappen lysa) eller klicka av den och bestämma precis själv hur mkt snurr du vill ha.

Detta funkar dock inte på ett monospår - det blir tremoloeffekt istället (ljudet höjs och sänks istället för panoreras.)

Om du vill utnyttja effekten på ett monospår, skapa ett tomt stereospår och dra helt enkelt det inspelade monospåret till det nya stereospåret, och lägg pluggen där. Och vips så funkar det.

Givetvis kan du välja vilka av de fem vågorna som helst, men sinuskurvan ger den mjukaste karaktären.

För att få enstaka partier av spåret panorerade höger eller vänster, så gäller automatisering.

Hej!

Har precis fått igång allt och har spelat in ett par låtar.

Undrar nu bara om nån möjligtvis vet nån plugin eller program där man kan få ljudet att lixom snurra mellan right och left eller växla mellan dem.

eller måste jag kapa spåret och göra 2 av de och ha en right och en left...

risken för fula hack blir ju ganska stor...

Kör cubase sx 3

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få enstaka partier av spåret panorerade höger eller vänster, så gäller automatisering.

Eller om man vill ha oregelbundna förflyttningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I FL finns Fruity PanOMatic som ordnar den funktionen jag tror du söker.

Edit: såg du körde Cubase så mitt inlägg var inte så givande då 😊

Redigerat av DjViss
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du faktiskt välja att rita "vågform" eller "sicksack" istället för den vanliga pennan. Dessa kurvor anpassar automatiskt längden efter taktstrecken.

Och genom att använda skift- och ctrl-tangenterna kan man även påverka längden och fasen på vågoformerna för att hitta en som svänger lagom snabbt och på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...