Jump to content
Annons

EZdrummer, inserts på output 1-8 + group channel


gnuckel

Recommended Posts

Tjo! Från EZdrummer kan man som bekant välja mellan att skicka 1 stereo-output för hela kitet eller 8 outputs som delar upp kitets olika delar. Grejen är att jag vill köra inserts på både de individuella delarna och hela kitet, och har ingen lust att ständigt göra audio mixdowns med tanke på att jag kanske t ex vill ändra någon individuell trumdel i efterhand... etc. När jag har tweakat alla ljud så som jag vill ha dem så tänker jag att det borde väl funka att skicka alla outputs till ett group track och där slänga på en kompressor på hela kitet, men då ligger ju ljudet från själva midispåret kvar och då låter det ju såklart som om jag har lagt på en phaser e dyl. Hur fixa? :rolleyes:

Redigerat av gnuckel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur har du gjort när du skickar till Group-spåret? Har du använt Sends, eller har du ändrat Out på spåret? Det senare alternativet är det rätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gjort som Lynxo.. då får du både kakan och tårtan.

Men du säger att midispåret ligger kvar??? Midispåret måste ju finnas där för att det ska höras något.. eller menar du att du exporterar midi till Audio?

fattar nog inte vilken typ av spaghetti du gjort här 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skulle gjort som Lynxo.. då får du både kakan och tårtan.

Det är så jag gör. Jag skickar varje output från ezdrummer till ett gruppspår så att jag kan lägga effekter även på hela kitet som på de individuella delarna, men då är problemet att jag hör trumsetet med effekter på endast delarna samtidigt som jag hör trumsetet med effekter på delarna + hela kitet. Jag hör både gruppspåret och midispåret, eller hur man nu ska formulera det.

Hur har du gjort när du skickar till Group-spåret? Har du använt Sends, eller har du ändrat Out på spåret? Det senare alternativet är det rätta.

Att ändra out på spåret till något annat än ezdrummer har jag väl inte så stor glädje av, så jo, jag använder sends. Finns det något annat sätt när det gäller midispår?

Redigerat av gnuckel
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som ett förtydligande behövs:

Midispåret låter inte. Det finns ett midispår som skickar midi till EZ. Det finns inget ljud inblandat där.

Audio-utgångarna från EZ ligger på audiokanaler. De audiokanalerna kan du routa till en grupp, genom att ändra output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gjort som Lynxo.. då får du både kakan och tårtan.

Det är så jag gör. Jag skickar varje output från ezdrummer till ett gruppspår så att jag kan lägga effekter även på hela kitet som på de individuella delarna, men då är problemet att jag hör trumsetet med effekter på endast delarna samtidigt som jag hör trumsetet med effekter på delarna + hela kitet. Jag hör både gruppspåret och midispåret, eller hur man nu ska formulera det.

Hur har du gjort när du skickar till Group-spåret? Har du använt Sends, eller har du ändrat Out på spåret? Det senare alternativet är det rätta.

Att ändra out på spåret till något annat än ezdrummer har jag väl inte så stor glädje av, så jo, jag använder sends. Finns det något annat sätt när det gäller midispår?

Alltså, på midi-spåret ska du ha EZDrummer som out, då skickas midi-information till EZDrummer. EZDrummer kan sen fås att skicka ut till 8 olika outputs. Dessa outputs går direkt till mastern om du låter dom vara. Men om du istället som out på dessa väljer grupp-spåret, så borde det funka.

Ursäkta om jag sagt nånting självklart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...