Jump to content
Annons

Sonars Pianoroll och clipsloopar vs Logic 5

Recommended Posts

k_line (oregistrerad)
Postat

Jag har hittills kört Logic 5 på PC men eftersom det börjar bli en smula förlegat så tänkte jag kolla efter en ny sequencer och då känns det som att Sonar är det självklara valet eftersom jag arbetade i det för ca 6 år sedan. Jag har testat Sonar 6 PE lite och kommit fram till att funktionerna i det är imponerande MEN när det kommer till Pianorollen som jag helst använder mig av så känns den väldigt segarbetad jämfört med logic. Samma gäller det när man vill loopa midiclips. Kanske är det bara jag som slarvat med inlärningen (vilket jag hoppas). Är det någon annan som gått från logic -> sonar och upplever samma sak eller har ni blivit "nöjdare" med konverteringen vad det gäller smidigheten att skriva "noter" och loopa clips?

Jag vill ju självklart att det ska gå så smidigt som möjligt vad det gäller dessa funktioner eftersom det annars tär på kreativiteten.

Tacksam för svar!

/Kalle

Annons
Postat

Själv använder jag inte midi så mycket att det är något besvär, men om du kollar på Sonar´s forum så finns det ganska många som vill ha förbättringar - förhoppningsvis kommer de i 7:an, som förmodligen står runt hörnet - de brukar annonsera "årets version" kring månadsskiftet Augusti/September.

M.a.o. vänta lite innan du shoppar, de har även gjort klart att det inte blir något "köp 6:an & få 7:an på köpet"-erbjudande.

Mvh.

Per

k_line (oregistrerad)
Postat
Själv använder jag inte midi så mycket att det är något besvär, men om du kollar på Sonar´s forum så finns det ganska många som vill ha förbättringar - förhoppningsvis kommer de i 7:an, som förmodligen står runt hörnet - de brukar annonsera "årets version" kring månadsskiftet Augusti/September.

M.a.o. vänta lite innan du shoppar, de har även gjort klart att det inte blir något "köp 6:an & få 7:an på köpet"-erbjudande.

Mvh.

Per

Där ser man! Det var nyttig information! Tackar! 😉

• 2 veckor senare...
Postat
Jag har hittills kört Logic 5 på PC men eftersom det börjar bli en smula förlegat så tänkte jag kolla efter en ny sequencer och då känns det som att Sonar är det självklara valet eftersom jag arbetade i det för ca 6 år sedan. Jag har testat Sonar 6 PE lite och kommit fram till att funktionerna i det är imponerande MEN när det kommer till Pianorollen som jag helst använder mig av så känns den väldigt segarbetad jämfört med logic. Samma gäller det när man vill loopa midiclips. Kanske är det bara jag som slarvat med inlärningen (vilket jag hoppas). Är det någon annan som gått från logic -> sonar och upplever samma sak eller har ni blivit "nöjdare" med konverteringen vad det gäller smidigheten att skriva "noter" och loopa clips?

Jag vill ju självklart att det ska gå så smidigt som möjligt vad det gäller dessa funktioner eftersom det annars tär på kreativiteten.

Tacksam för svar!

/Kalle

Hej Kalle!

Jag har både på jobbet och privat bytt från Logic till Sonar.

Ångrar inget idag även om det tog ett tag att "släppa" det som gäller i Logic och tänka Sonar redan i ryggmärgen ...

Loopa clips görs smidigast med hjälp av Groove Clip Looping. Markera klippet och tryck [Ctrl]+[L]. Dra sen i högerkanten för att repetera så många gånger du vill. Funkar både på Audio- och MIDI-clips.

För att lära sig lite tricks gällande MIDI-redigering, kolla in filmerna Cakewalks Bob Damiano lagt ut på sin privata sajt.

Filmer på Rockscience.net

Mvh

Ludvig

k_line (oregistrerad)
Postat
Hej Kalle!

Jag har både på jobbet och privat bytt från Logic till Sonar.

Ångrar inget idag även om det tog ett tag att "släppa" det som gäller i Logic och tänka Sonar redan i ryggmärgen ...

Loopa clips görs smidigast med hjälp av Groove Clip Looping. Markera klippet och tryck [Ctrl]+[L]. Dra sen i högerkanten för att repetera så många gånger du vill. Funkar både på Audio- och MIDI-clips.

För att lära sig lite tricks gällande MIDI-redigering, kolla in filmerna Cakewalks Bob Damiano lagt ut på sin privata sajt.

Filmer på Rockscience.net

Mvh

Ludvig

Ah, skönt att höra att du tycker så! Jag ska ge det några timmar till då 😕 Tusen tack för svaret och tipsen!

MVH

Kalle

Postat (redigerat)

Jag har också bytt från Logic för PC till Sonar. Det stod mellan valet att skaffa en Mac och Logic Pro eller stanna kvar på PC och köra Logic. Att jag köpte Cakewalks Project5 v2 spelade stor roll för mitt val av ny sequencer. Det kändes helt enkelt som om Cakewalk var rätt företag att köpa grejjer från (jag använde också en tidigare sequencer på 90-talet då den hette Cakewalk).

Själv är jag mycket nöjd med Sonar och jag tycker att mitt arbetsflöde enbart blivit till det bättre. Pianorullen beter sig lite mer som den i Cubase visserligen men den var ändo inte svår att sätta sig in i. Jag har efter ett fåtal timmar med Sonar kunnat göra både orkesterarrangemang och låtar med exempelvis mycket gitarr.

Saker som du skulle kunna titta på i Sonar som Logic för PC defnitivt saknar är:

Frysfunktionen - underlättar när cpu-användningen går i taket. Finns i de flesta sequencers numer men Logic för PC saknar den

Clips effects (jag tror inte att det här finns i särskilt många sequencers inkulderat Cubase) - klipp ut den sista frasen i ex. ett sångspår och applicera ett delay just där. Väldigt smidigt. I vanliga fall skulle man behöva kopiera hela kanaler eller automatisera delayet för att komma åt samma effect

Smidig Audio Export (offline) - du kan välja exakt vilka spår du vill mixa ned, om du vill ha med effekter eller ej samt om du vill mixa ned de enskilda spåren till enskilda ljudfiler.

Det finns mycket, mucket mer med Sonar som gör det till ett mycket kompetent program - de ovanstående är enbart några av mina favoriter.

edit: Grooveclip looping gör det mycket enkelt att jobba med loopar av alla de slag...

Redigerat av Giannis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.