Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Försöker spela in bas med midi, men det går inte bra. Jag använder midistart-3 USB-keyboard och broomstick bass. Mitt latency ligger på 11 ms (512) och 5 ms vid 256 om det nu säger något. Hur som helst så får jag en fördröjning, inte då jag spelar, då låter det perfekt, men när jag lyssnar av inspelningen så blir det en fördröjning på några millisekunder vilket innebär att jag måste dra tillbaka spåret lite för att anpassa det till resten av inspelningens takt så att säga. Vad kan detta bero på? Det låter ju bra då jag spelar.

Använder Cubase SX3 och "snap" är off.

Tacksam för svar.

Redigerat av Soxic
Annons
Postat

Ja, sorry. Jag sökte på "fördröjning" och hittade tråden genast och löste problemet. Ber om ursäkt. Ni vet hur det är, ibland tror man det är hopplöst att ens söka.

Postat

Hmm, jag fick detta problem idag igen trots att jag utförde det som föreslogs i tråden och vilket dessutom fungerade igår. Jag startade om Cubase och så blev det bra igen. Har jag kanske missat något mer? Spelar det någon roll om jag ställer in 512 = 11ms eller 256 = 5ms på ljudkortet? Det låter fortfarande bra då jag spelar, men blir lite efter då jag lyssnar.

drloop (oregistrerad)
Postat
Hmm, jag fick detta problem idag igen trots att jag utförde det som föreslogs i tråden och vilket dessutom fungerade igår. Jag startade om Cubase och så blev det bra igen. Har jag kanske missat något mer? Spelar det någon roll om jag ställer in 512 = 11ms eller 256 = 5ms på ljudkortet? Det låter fortfarande bra då jag spelar, men blir lite efter då jag lyssnar.

Har du valt Asio drivrutiner i Cubase?

Postat (redigerat)

Hmm, jag antar det. ASIO ADSP24 (WDM). Vilket ger 11 ms latency.

Redigerat av Soxic
Postat

Gäller latency endast för midi eller är det precis samma sak för audio? Jag fattar inte riktigt varför det ibland blir bra och ibland blir liten fördröjning. Känns hopplöst. Jag märker även att något (keyboarden?) konstant skickar impulser, eller signaler till midikanalen. Det yttrar sig genom volymvisaren för kanalen går i taket men inget ljud hörs.

Suck...

Postat
Gäller latency endast för midi eller är det precis samma sak för audio? Jag fattar inte riktigt varför det ibland blir bra och ibland blir liten fördröjning. Känns hopplöst. Jag märker även att något (keyboarden?) konstant skickar impulser, eller signaler till midikanalen. Det yttrar sig genom volymvisaren för kanalen går i taket men inget ljud hörs.

Suck...

Har löst en av frågorna i alla fall. Det som skickade impulser var modulationratten på keyboarden. Jag sänkte den helt och implusen försvann. Amatörmiss antar jag.

Postat

Har testat det, men det gjorde ingen skillnad. Vad jag däremot har gjort är att ändra bufferten i ljudkortspanelen från 512 till 128 och det verkar ha hjälpt. Men säker är jag inte. Vi får se hur många gånger i rad det blir bra innan det strular igen.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Jag har fortfarande problem med detta ändå har jag testat alla förslag ovan. Jag har ingen som helst fördröjning medan jag spelar in, då verkar allt ok, men sen när jag lyssnar så märks en liten, liten fördröjning. Jag har 11 ms latency i Cubase, är det detta som orsakar mitt problem? Har för mig att 11 är helt okay. Jag kan få ner det till 5 ms, men men det verkar inte förbättra mitt problem + att det gör cubase lite ostabilt.

Har ingen aning om vad det kan vara...

Det brukar ibland fungera bra inledningsvis, men det blir gradvis sämre kan jag tillägga.

*EDIT* verkar som att system timestamp verkar ha hjälpt.

Redigerat av Soxic
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har fortfarande problem med detta ändå har jag testat alla förslag ovan. Jag har ingen som helst fördröjning medan jag spelar in, då verkar allt ok, men sen när jag lyssnar så märks en liten, liten fördröjning. Jag har 11 ms latency i Cubase, är det detta som orsakar mitt problem? Har för mig att 11 är helt okay. Jag kan få ner det till 5 ms, men men det verkar inte förbättra mitt problem + att det gör cubase lite ostabilt.

Har ingen aning om vad det kan vara...

Det brukar ibland fungera bra inledningsvis, men det blir gradvis sämre kan jag tillägga.

*EDIT* verkar som att system timestamp verkar ha hjälpt.

Har du laddat hem de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort?

* EDIT* Hoppla så inte din EDIT 😄

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.