Jump to content
Annons

Redigera video


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

För ett år sedan skrev jag en tråd om att jag försökte redigera en master-dvd på 45 minuter som jag gjort genom att överföra s-vhs-material från en s-vhs-kamera till en dvd-recorder och sedan sätta den master-dvd:n i min laptops dvd-brännare - min dator har nämligen ingen s-vhs-ingång direkt. Det gick alldeles utmärkt att spela upp master-dvd:n i en vanlig dvd-spelare och även i min dators dvd-brännare (om jag är i ett vanligt uppspelningsprogram som t.ex. InterVideo). Sedan försökte jag att överföra dvd-mastern från dvd-brännaren till den interna hdd:n och till den externa hdd:n. Detta verkade fungera, vilket som. Men sedan uppkom problemen: när jag skulle in och göra lite redigeringar i form av inläggning av titlar etc så uppstod problem. Det hackade och särskilt hackade det mellan de 3 delar som det 45 minuter långa materialet redan i dvd-recordern automatiskt hade delats upp i, vob1, vob2 och vob3 (vilket framgick av "utforska dvd" och "utforska hdd"). Då var lösningen att skaffa mer RAM, enligt flera på detta Forum. Ikväll ett år senare provade jag igen och nu med 2048 Mb RAM (maxat) istället för 512 Mb RAM, men det är ingen skillnad. Uppspelning är dock fortfarande inga problem av filmen (som består av nedanstående 8 filer) från hdd:n, i InterVideo eller i Windows Media Player. Jag förde över alla filerna från dvd-mastern till datorns hdd, men förde sedan endast över de tre sista filerna (de stora) från hdd:n in till videoredigeringsprogrammet...

Filerna på dvd-mastern är:

VIDEO_TS (IFO-fil) 12 kb

VIDEO_TS.BUP (BUP-fil) 12 kb

VIDEO_TS.VOB (VOB-fil) 44 kb

VTS_01_0 (IFO-fil) 42 kb

VTS_01_0.BUP (BUP-fil) 42 kb

VTS_01_1.VOB (VOB-fil) 1040 384 kb

VTS_01_2.VOB (VOB-fil) 1040 384 kb

VTS_01_3.VOB (VOB-fil) 1034 516 kb

,där VOB tydligen står för Video Object Base, BUP för BackUp och IFO för Information, men hjälper det mig något?

Fråga: VILKA filer av ovanstående ska överföras från dvd-mastern eller hdd:n till datorns videoredigeringsprogram?

Fråga: Kan man slippa att dvd-recordern automatiskt delar upp materialet i delar vid överföringen från s-vhs-kamera till dvd eller ska jag rentav dela upp materialet ytterligare nu?

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog joina de stora VOB filerna och demuxa (separera video/audio) och sedan lägga in dem i redigeringsprogrammet. Efter redigeringen kompileras DVD och nya VOB IFO och BUP filer skapas som sedan kan brännas på DVD. Fast jag är ju ingen expert, så det finns säker bättre sätt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hmm... provade nu att försöka föra över de 8 filerna från hdd:n till videoredigeringsprogrammet Windows Movie Maker, istället för till videoredigeringsprogrammet InterVideo Creator.

Det gick inte att föra över EN ENDA till Windows Movie Maker, eftersom det programmet inte kan läsa varken IFO-, BUP- eller VOB-filer står det!

Till InterVideo Creator kan jag iaf överföra de 3 stora VOB-filerna från hdd:n...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Fråga: Kan man slippa att dvd-recordern automatiskt delar upp materialet i delar vid överföringen från s-vhs-kamera till dvd eller ska jag rentav dela upp materialet ytterligare nu?

😉

:musik

VOB filer har en maxgrän på 1GB så uppdelnngen går nog inte att göra något åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag skulle nog joina de stora VOB filerna och demuxa (separera video/audio) och sedan lägga in dem i redigeringsprogrammet. Efter redigeringen kompileras DVD och nya VOB IFO och BUP filer skapas som sedan kan brännas på DVD. Fast jag är ju ingen expert, så det finns säker bättre sätt 😉

Ok P3t3r, nu har jag fört över materialet till InterVideoCreator, de tre stora VOB-filerna alltså. Den fjärde lilla VOB:en innehöll bara nån slags meny som inte ens var färdigskapad (i dvd-recordern?), men meny kan jag ju göra i InterVideoCreator...

Nu ska jag försöka hitta hur man tar bort ljudet helt från en sekvens av filmen.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
...

Fråga: Kan man slippa att dvd-recordern automatiskt delar upp materialet i delar vid överföringen från s-vhs-kamera till dvd eller ska jag rentav dela upp materialet ytterligare nu?

😄

:musik

VOB filer har en maxgrän på 1GB så uppdelnngen går nog inte att göra något åt.

Men herregud...det är ju under 14 minuter...

😉

Sedan har väl videoredigeringsprogrammet en gräns också, en rent mjukvarumässig gräns. Kommer inte ihåg om det var 2 GB eller 4 GB. Letar vidare, tror det hade att göra med vilket op man hade.

Nepp, det hade med hårddiskformatet att göra, hade man FAT16 så var det 2 GB, FAT32 4 GB och med NTFS och WinXP obegränsat. Jag har det sistnämnda.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det står i programmet att det är bättre att göra många videoklipp och inte jobba med filer på 10-20 minuter...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

*gäsp...*

Suttit ända tills nu. Har lyckats lägga in titlar överallt och eftertexter. Det svåraste var det att radera slutbruset. Tog för mycket där och fick ångra femtielva gånger.

Om de 3 delarna flyter sedan och även när allt ligger på dvd, det återstår att se...

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...