Jump to content
Annons

Bästa konsertmobilen?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag antar att Lagen om att man inte får uppta ljud ELLER bilder heller för den delen är avskaffad, inte minst med tanke på att "alla" verkade använda det under Live Earth-galan!?

Så frågan är då: Vad använder ni? Vilken är den bästa kameramobilen, för upptagning av bild och ljud. Helst skulle man få ljudet att inte dista...

😉😆:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Jag har inget tips på en mobil men jag har ett annat tips. Om det distar så funkar det väldigt bra att sätta en tejpbit över mikrofonen! 😎

Du har testat det?

När jag skulle köpa videokamera så tänkte jag likadant. Men det slutade med att jag skaffade en av väldigt få på marknaden som har inställbar ljudinspelningsvolym.

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget tips på en mobil men jag har ett annat tips. Om det distar så funkar det väldigt bra att sätta en tejpbit över mikrofonen! 🙂

Du har testat det?

När jag skulle köpa videokamera så tänkte jag likadant. Men det slutade med att jag skaffade en av väldigt få på marknaden som har inställbar ljudinspelningsvolym.

😊

:musik

Jag har testat. INte på någon mobiltelefon, men på en videokamera. Det funkade bra i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nokia suger. Skulle istället föreslå någon av SonyEricssons mobiler. Bra bild är det någon av kameramobilerna. Men jag antar att du är ute efter bra ljud och då är det någon ur Walkmanserien som du ska ha. Dessa kan ta ganska bra bilder också även om ljuddelen är prioriterad.

Förvänta dig dock inte att spela in en bra ljudbotleg från en konsert eller en ypperlig videouptagning.

Detta är bortom alla mobiler men om är du ute efter en ypperlig diktafon och bra ljud för musik så är det SonyE som gäller.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Man har olika intressen. Det finns idér med Nokia och vissa saker klarar dom bra. Granted.

Jobbar själv med mobilutveckling av spel just nu och bortsett från att dom gör fula telefoner skulle jag aldrig välja en Nokia för att lyssna på musik.

Vill man spela in videosnuttar är det bra men sammantaget så går Nokia bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har olika intressen. Det finns idér med Nokia och vissa saker klarar dom bra. Granted.

Jobbar själv med mobilutveckling av spel just nu och bortsett från att dom gör fula telefoner skulle jag aldrig välja en Nokia för att lyssna på musik.

Vill man spela in videosnuttar är det bra men sammantaget så går Nokia bort.

Smaken är som baken...

Jag presenterade bara fakta.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är ju frågan om man vill ha det bra i mobilen. Eller i datorn. Mobiler kan ju ha dåliga displayer, men det betyder inte att korten blir dåliga. Min första kameramobil var SE T300. Och då var det en externkamera till moblien. Mobilen har för dom som inte vet 256 färger. Alltså blev ju korten ganska värdelösa att kolla på på mobilen. Men tankade man över till datorn var dom helt okej. Upplösningen var 640x480 om jag inte minns fel. Inte så pjåkigt på den tiden 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Nokia 3310, välj inte den! 😊 Skämt å sido, jag anser att mitt viktigaste verktyg i musikskapandet är min diktafon. Jag har avverkat en del genom åren men har börjat fundera på en mobil istället men då är frågan, vilken mobil har bra mikrofon och högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kanske ett annat alternativ:

http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...iew/index.shtml

Stereomic, fet zoom mm.

F.ö. den bästa testsidan för kameror tycker jag!

Det var en FIN kamera från Canon, måste jag säga! Men när det gäller digitalkamera har jag främst tänkt mig en Samsung S1000, som jag tycker är ypperlig för 2000 SEK eller 1350 SEK plus frakt från Tyskland. 10 megapix och tar 2 GB SD-kort, för bilder och videosnuttar. Har sett resultaten själv.

Märkligt nog så tar ingen upp den indirekta latenta huvudfrågan: FÅR man verkligen ta bilder, spela in ljud eller rörlig film från konserter? När jag var på John Fogerty så stod det nånstans (förmodligen på biljetten) att allt detta var strängeligen förbjudet!! Ändå såg jag kanske 200 blixtrande mobiltelefoner bland publiken. Vad gäller? Går det att stoppa?

En gube spelade dessutom in hela klabbet med en stor dyring till stereomik. Hmmm...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoklipp

SE K800i: 176x144 @ 15 fps

SE K850i: 320x240 @ 15 fps

SE W910i: 320x240 @ 15 fps

Nokia N95: 640*480 @ 30fps

Nån som sa att Nokia suger?

Men vad gäller lins och optik så är Sony Ericsson före vad jag har förstått. Synd att alla mobilkameror bara har digital zoom än så länge. Eller har dom lanserat någon modell med optisk zoom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gäller lins och optik så är Sony Ericsson före vad jag har förstått. Synd att alla mobilkameror bara har digital zoom än så länge. Eller har dom lanserat någon modell med optisk zoom?

Nu vet ja inte exakt vad SE kör med för optik i sina mobiler och lyckas inte hitta någon info om det heller...

Nokia har Carl Zeiss vilket Sony ironiskt nog har i en stor del av sina digitalkameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoklipp

SE K800i: 176x144 @ 15 fps

SE K850i: 320x240 @ 15 fps

SE W910i: 320x240 @ 15 fps

Nokia N95: 640*480 @ 30fps

Nån som sa att Nokia suger?

N95 är den buggigaste moderna telefonen på marknaden.

Det finns flera SE-telefoner som spelar in i 640x480 @ 30 fps, men jag tror ingen av dem är så pass ny som någon av de du nämnde.

Link to comment
Dela på andra sajter

N95 är den buggigaste moderna telefonen på marknaden.

Det finns flera SE-telefoner som spelar in i 640x480 @ 30 fps, men jag tror ingen av dem är så pass ny som någon av de du nämnde.

Vad jag läst/sett/hört så är det SE 990 som vunnit priset som den buggigaste moderna telefonen på marknaden.

Kan du räkna upp de SE som spelar in med 640*480 i 30fps som du pratar om?

Om dom är äldre än de ja nämde så är alltså deras nyare modeller sämre!?!?

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...