Jump to content
Annons

*MI7 info* Cubase SX3 är på gång!


fredrik @ mi7

Recommended Posts

STEINBERG-Cubase-SX3-Box.jpg

Som säkert en del av er redan har sett så är det dags för en ny uppdatering av Cubase SX.

Vi kommer under morgondagen att lägga upp information på www.mi7.com men fram till dess kan vi ge er lite information här på forumet.

Mer information finnns självklart också på www.steinberg.net för den som vill läsa på.

Här finner ni deras site om Cubase SX3.

Bland de över 70 nya funktioner i Cubase SX3 finner ni bl.a.:

• Bättre integrering med extern hårdvara med nya ”MIDI Device Maps/Panels”

• ”Time Warp” som ger Realtids timestreatch och pitchshift.

• En ny ”Inplace Editor” gör redigeringen av MIDI till en dröm.

• Möjligheten att integrera externa effekter i Cubase mixern, både som send och insert.

• Med Play Order Track kan man enkelt bygga upp sina arrangemang på pattern-basis

• Total integration med hårdvara från Yamaha via Studio Connections.

• Utökad freeze-funktion som nu även inkluderar vanliga ljudspår.

• Kompabilitet med 64-bitars Windows operativsystem (Senare även Mac OS 10.4)

• Optimering för Apple G5

Kort och gott är detta en uppdatering som båda nya och gamla användare av Cubase SX kommer att uppskatta väldigt mycket.

Cubase SX3 finns i handeln runt 15:e September och kostar 7,895.- inkl MOMS.

Uppdateringar och uppgradingar kostar enligt följande:

Uppdatering from SX1 eller 2: 1,595:-

Uppdatering från Cubase VST: 4,295:-

Uppgradering från SL1 eller 2: 4,295:-

Uppgradering från SE eller Studio Case: 6,395:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är bara vad man dras in i den här gången.. 64-bitars stöd, förbättrad devicemanager, flera färgmöjligheter m.m m.m....

Men det ser onekligen rätt trevligt ut så det får nog bli en runda till musikaffär'n den 15:e september... Cubase-junkie som man är... 😎

Borde dom inte ordna ASIO 3 snart? med sidechain.. :rolleyes:

edit: lite borttaget, lite tillagt

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som en bonus: Tidningen Studio kommer naturligtvis vara den första tidningen i världen med ett test av Cubase SX 3. :rolleyes: I nummer 8.

För er som vill se en skymt av arbetsytan i SX 3, klicka på bilden nedan.

post-1-1191429941_thumb.png

Quicktime-filmer om SX 3 (300 x 200)

* Cubase SX 3

* Audio Warp

* In Place Edit

* MIDI Device Panels

* Play Order Track

* Workspaces

Du behöver Quicktime för att kunna se filmerna. Quicktime ingår även i iTunes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen monoknapp.

Klart, vore väl synd att lyssna på användarna?

Nu tycker du lite orättvis, personligen önskar jag mig också självklart en mono-knapp.

Men att de inte lyssnar är inte hela sanningen, bättre loophantering(mycket lik ableton), externa effekter direkt i mixern, bättre kontroll över extern midiutrustning, fullt utökad freeze funktion och Apple G5 optimeteringar är frukten av saker användare velat ha mycket iaf på de officella forumen. Så jag tror de lyssnar mer än du tror. :rolleyes:

Dessutom kan du använda mix 6-2 pluggen för att få enkel mono lyssning. Allt du behöver göra då är att klicka på en knapp i mixern. Enable eller disable så är det avklarat.

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det kommer en ny Cubase-version samma dag som jag köper en. Köpte iof SE-varianten, små-versionerna brukar ju ta ett tag på sig att komma ut. Å andra sidan: jag såg ingen ny funktion jag tycker jag har användning av ändå i 3'an.

Link to comment
Dela på andra sajter

bättre loophantering(mycket lik ableton), externa effekter direkt i mixern, bättre kontroll över extern midiutrustning, fullt utökad freeze funktion

Sant, mycket av detta kommer att vara enormt användbart.

Men nog tycker jag att dom kunde slängt in en sån liten sketen detalj? 😄

Som vanligt är det alldeles för dyrt, men det var ju knappast någon överraskning heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk er vad kostat att få hårddiskporta med de funktionerna. 😉

Utan tvekan har du rätt.

Vill inte klaga egentligen, dom möjligheter jag har idag skulle kostat mig hundratusentals pengar då när jag började för 15 år sedan...

/Pank Daniel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk er vad kostat att få hårddiskporta med de funktionerna. 😉

Utan tvekan har du rätt.

Vill inte klaga egentligen, dom möjligheter jag har idag skulle kostat mig hundratusentals pengar då när jag började för 15 år sedan...

/Pank Daniel 😆

😄

Fast det är som roligt, man kan alltid gnälla det är helt gratis. Jag pratikserar det själv ganska mycket 😉

Redigerat av Sunesha@mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdateringar och uppgradingar kostar enligt följande:

Uppdatering from SX1 eller 2: 1,595:-

Hm, rått mot dom som redan uppgraderat SX1 till SX2 för

1595:- redan som får punga ut med 1595:- till för SX3 = 3190:-

Dom som haft is i magen räcker det med 1595:- från SX1 till SX3.

Är det tacken det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdateringar och uppgradingar kostar enligt följande:

Uppdatering from SX1 eller 2: 1,595:-

Hm, rått mot dom som redan uppgraderat SX1 till SX2 för

1595:- redan som får punga ut med 1595:- till för SX3 = 3190:-

Dom som haft is i magen räcker det med 1595:- från SX1 till SX3.

Är det tacken det ?

Med reservationen om man har som kund inhandlat en Cubase SX1-SX2 uppgradering eller en fullversion av Cubase SX2 efter 15 juli så hamnar man under ”graze-persioden” . Då får man betala 95 kr för en uppgradering till Cubase SX3. Denna säljs bara av våra återförsäljare och detta är aktivt till den 31ste oktober. Kvitto måste uppvisas för återförsäljaren

Mvh

Daniel Sunebring

Redigerat av Sunesha@mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det tacken det ?

Med reservationen om man har som kund inhandlat en Cubase SX1-SX2 uppgradering eller en fullversion av Cubase SX2 efter 15 juli så hamnar man under ”graze-persioden” . Då får man betala 95 kr för en uppgradering till Cubase SX3. Denna säljs bara av våra återförsäljare och detta är aktivt till den 31ste oktober. Kvitto måste uppvisas för återförsäljaren

Mvh

Daniel Sunebring

Jag tror dessvärre att dom flesta inbitna har köpt Cubase före den 15 juli och

därmed missar "graze-perioden". När var det dom släppte uppgraderingen/fullversionen av SX2 ? Kom ihåg att det var ett liknande

trix Steinberg hade hittat på general labratoriet på marknadsavdelningen

som dom kör i repris.

Sånt kan man aldrig planera in som kund när man ska köpa eller inte för

att slippa betala 1600 spänn eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dessvärre att dom flesta inbitna har köpt Cubase före den 15 juli och

därmed missar "graze-perioden". När var det dom släppte uppgraderingen/fullversionen av SX2 ? Kom ihåg att det var ett liknande

trix Steinberg hade hittat på general labratoriet på marknadsavdelningen

som dom kör i repris.

Sånt kan man aldrig planera in som kund när man ska köpa eller inte för

att slippa betala 1600 spänn eller inte.

Bästa Spaceman.

Då det finns ganska få användare idag som fortfarande sitter på SX1 så skulle en separat uppdatering för dessa kosta Steinberg och dess distributörer alldeles för mycket pengar i administration för att det skulle vara försvarbart med en separat uppdatering.

Du som har använt SX2 under 1 år har ju trotts allt haft glädjen att få använda en hel ”dröse” fina funktioner som SX2 har haft att erbjuda. Som t.ex. full PDC, ett pr extra pluggar, freeze på VSTi och en mycket flexiblare mixer.

Det finns olika sätt att lösa uppdateringar på inom mjukvaru-industrin. Steinberg har tittat på hur det ser ut när det gäller andra mjukvaror och har sedan försökt sätta så rättvisa priser som möjligt.

Exempel 1 (Emagic)

Om man har Logic Platinum 5/6 eller Gold 5/6 kostar en update till Logic Pro 2095:-. Märk väl att detta också inkluderar Gold som bara var hälften så dyrt som Platinum från början. Har man däremot en äldre version finns det inte ens en uppdatering direkt till Logic Pro.

Exempel 2 (Ableton)

Vill man uppdatera till Live4 så är det samma pris oavsett vilken version av programmet man har sedan tidigare.

Exempel 3 (Adobe Photoshop)

Vill man uppdatera till den senaste versionen av Photoshop så är det samma pris oavsett vilken version av programmet man har sedan tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wohoo..kollade lite på filmerna som vår gode Olsberg lade upp...playorder blir ju en riktig tricklåda när man sitter och arrar och kör fast... och funktionen påminner lite grann om AKAI's MPC i byggstil när man länkar i "song-mode"..

Finns STUDIO's dregelhaklapp att köpa än?..det börjar bli halt på mitt golv

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är lite synd med SX 3 är att man inte gjort förbättringar/översyn

på audio_engine som man gjorde i uppgraderingen till SX/SL 2.

Audio_engine är själva motorn i programet som gör grovjobbet för att det

ska låta bra.

Sedan undrar jag vad som menas med:

Utökad freeze-funktion som nu även inkluderar vanliga ljudspår ???

Hur kan man frysa ett vanligt wav spår ytterligare en gång ?

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)
Sedan undrar jag vad som menas med:

Utökad freeze-funktion som nu även inkluderar vanliga ljudspår ???

Hur kan man frysa ett vanligt wav spår ytterligare en gång ?

De menar förmodligen att man kan frysa plugins och effekter som ligger på spåret.

Vilket skulle underlätta ibland för mej, man slipper bounca spår för att datorn blir trött.

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det egentligen med requirements för SX 3 ?, SX 2 hade rekomenderad 1.4 Mhz Cpu, i 3:an rek 2.8 Mhz vad är det som kräver så mycke mer i 3:an ??

Herrejösses..det är ju 70 nya funktioner.. och bara en sån sak kräver ju sin dator... 🙂

Det stod ju att den krävde minst en Intel/AMD på 800mhz..men en rekommendation om 2.8Ghz... G-sus.. ja..undrar egentligen vad det är som kräver detta..

kan det vara nya Freezefunktionen 🙂 ...eller att upplösningen på MIDI ökat till 2.600.489.56 i Baud-rate..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...