Jump to content
Annons

Ackordfrågor

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag satt med Gibsons webbsida och de hade en jättetrevlig funktion där man kunde klicka på ett ackordnamn och få reda på hur ackordet togs på greppbrädan. Det fanns en uppdelning i "Common" (vanliga ackord alltså) och en avdelning för var och en av "Key in E", "Key in G", "Key in D" etc...

Fråga 1: Hur kan det ackord som tas som "G", se ut på precis samma sätt även då det heter Bm#5?? Samma ackord kan alltså ha olika namn? Hur vet man då vad det heter i en låt?

Fråga 2: Finns det någon ackordfunktion som fungerar tvärtom jämfört med Gibsons, dvs. någon slags Ackordtalare? Jag menar att man skulle ha möjligheten att placera prickarna på greppbrädan först och sedan få reda på vad ackordet heter enkelt. Finns det nån sån funktion på nån site?

Fråga 3: Hur fungerar de där små ackorddosorna jag sett i en katalog. De presenterar 100-tals om inte 1000-tals ackord, sägs det, i displayen. Är det före eller efter att ackordet tagits? Dvs. kan man spela ett ackord på gitarren in i någon mik(?), så talar den makapären om vad det ackordet heter? Den vägen hade varit det bästa och inte tvärtom...

Fråga 4: Hur många ackord finns det egentligen? Jag kollade upp Gibsons ackordfunktion på webben bl.a. för att få reda på vad mina egna ackord heter i låtarna, men märkte att 30% av mina ackord inte fanns med, trots att det var många ackord som presenterades. Upplever ni också detta?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Här hittar ni funktionen med greppbrädan som jag pratar om: Gibson

Postat
Fråga 2: Finns det någon ackordfunktion som fungerar tvärtom jämfört med Gibsons, dvs. någon slags Ackordtalare? Jag menar att man skulle ha möjligheten att placera prickarna på greppbrädan först och sedan reda på vad ackordet heter enkelt. Finns det nån sån funktion på nån site?

Det vill jag minnas att det gör - men jag har alla bokmärken hemma och inte på jobbat. Skall försöka att komma ihåg det ikväll, annars får du PM:a mig. Om ingen annan inte gar något bra...

Postat
Fråga 1: Hur kan det ackord som tas som "G", se ut på precis samma sätt även då det heter Bm#5?? Samma ackord kan alltså ha olika namn? Hur vet man då vad det heter i en låt?

Allt handlar om ackordets funktion. Alltså beror det på tonart, melodi, vilka ackord som spelats innan och vilka ackord som kommer spelas efter.

I ditt exempel kanske ackordet innan var ett Bm och det efter ett Bm6. Då beskriver man hellre den kromatiska linjen (F# - G - G#) som harmoniken bildar, allt för att musikern lättare ska kunna läsa/fatta ackorden.

Hade ackordet innan varit ett G och det efter ett C hade det hellre kallats G/B..

musik (oregistrerad)
Postat

Allt handlar om ackordets funktion. Alltså beror det på tonart, melodi, vilka ackord som spelats innan och vilka ackord som kommer spelas efter.

I ditt exempel kanske ackordet innan var ett Bm och det efter ett Bm6. Då beskriver man hellre den kromatiska linjen (F# - G - G#) som harmoniken bildar, allt för att musikern lättare ska kunna läsa/fatta ackorden.

Hade ackordet innan varit ett G och det efter ett C hade det hellre kallats G/B..

Hej Vaccum! Då förstår jag lite bättre! Man ska se ackordet i sitt sammanhang alltså. Det enda jag vet om musikteori det är att andra musikteoretiker säger att mina låtar går i en massa olika tonarter - samma låt alltså... :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

:rolleyes:

Nu ska jag i Chord Bok bara försöka få reda på vad de heter, mina egna ackord alltså...

Hmm... det ska dyka upp ett frågetecken och en Searchfunktion, men...

det gör det icke!

NU FUNKAR DET!! Skitkul. Jag gjorde felet att jag först gick in på "My chords" och sedan satte prickarna på greppbrädan. Man skulle ju göra det DIREKT istället, sätta prickarna på greppbrädan UTAN att gå in på My Chords först alltså. Upp kommer då Search och ett frågetecken. Trycker på Search och svaret på vad ackordet heter dyker upp omedelbart. E7 och Em (maj7) ännu så länge... C5... Dsus4...en del har en massa alternativa namn.

Eehh...men det finns ackord som den inte vet vad de heter... :rolleyes: Ganska många faktiskt... Hittade dock ett A#m/F#.

Hmm...: många ackord är uppbyggda på så sätt att man slår an en lös sträng precis till vänster om de strängar som trycks ned också, men jag spelar oftast ackorden utan att slå på den lösa strängen samtidigt. Det verkar som VISSA av mina ackord inte finns... Jag spelar delar av ackord. Och om man gör just så, spelar inte på lösa strängar "i onödan", så kommer de olika ackorden att låta mer olika varann, istället för att ligga och harva med en lös E eller A eller ännu värre, lös E OCH A... precis hela tiden.

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fråga 3: Ackorddosa. Typ en sån här alltså. Akai GCF1, Jam 195;-.

AkaiGCF1.jpg

Man kan knappast spela ackordet och få reda på vad det heter i den va? Ingen mik?

Redigerat av musik
Postat
Eehh...men det finns ackord som den inte vet vad de heter... 🙂 Ganska många faktiskt... Hittade dock ett A#m/F#.

säg vad som ingår i dina ackord så ska jag försöka säga vad de heter.

och ja, det fattades en del i chordbook.

tyckte att det var rätt fula läggningar där med

musik (oregistrerad)
Postat
Eehh...men det finns ackord som den inte vet vad de heter... 🙂 Ganska många faktiskt... Hittade dock ett A#m/F#.

Det är rätt många, men jag kan börja med ett par jättesimpla: Spelar bara på de två grövsta E och A, där jag trycker ned E-strängen på 3:e bandet för ett ackord och trycker ned E-strängen på 2:a bandet för ett annat ackord. A spelas löst i bägge fallen. Vad heter de två ackorden?

Postat
Eehh...men det finns ackord som den inte vet vad de heter... :rolleyes: Ganska många faktiskt... Hittade dock ett A#m/F#.

Det är rätt många, men jag kan börja med ett par jättesimpla: Spelar bara på de två grövsta E och A, där jag trycker ned E-strängen på 3:e bandet för ett ackord och trycker ned E-strängen på 2:a bandet för ett annat ackord. A spelas löst i bägge fallen. Vad heter de två ackorden?

alltså bara de två tonerna?

det första är ett Gsus2no5 (sus2=byta ut tersen mot 2an, vilket är ett a. no5=ingen kvint)

det andra är ett F#mno5

musik (oregistrerad)
Postat

alltså bara de två tonerna?

det första är ett Gsus2no5 (sus2=byta ut tersen mot 2an, vilket är ett a. no5=ingen kvint)

det andra är ett F#mno5

Allvarligt talat! Det låter väldigt avancerat för något så enkelt...

Tack min vän!

Postat

För att kalla det ackord måste det ha minst tre toner. Två toner är ett intervall. Dock använder ju många gitarrister intervall istället för ackord då mycket dist ger ett för grumligt ljud med fler än två toner samtidigt.

I de fallen är det ju ofta kvarter eller kvinter som spelas, och de intervallen kan därmed vara gemensamma nämnare ur flera olika ackord, vilka det är blir tydliga först när andra instrument spelar toner utöver distgitarrens intervall...

Postat
För att kalla det ackord måste det ha minst tre toner. Två toner är ett intervall. Dock använder ju många gitarrister intervall istället för ackord då mycket dist ger ett för grumligt ljud med fler än två toner samtidigt.

I de fallen är det ju ofta kvarter eller kvinter som spelas, och de intervallen kan därmed vara gemensamma nämnare ur flera olika ackord, vilka det är blir tydliga först när andra instrument spelar toner utöver distgitarrens intervall...

om han ska skriva ner sin låt på papper med korrekta ackord så kan han ju inte skriva "stor sekund", "liten ters" etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.