Jump to content
Annons

Dags att beställa en dator


Spotlight

Recommended Posts

Jag är på god väg att beställa en dator (eller rättare sagt datordelar) men jag har inte hittat nåt ställe som har alla komponeter jag söker. Har ingen lust att plocka från olika försäljare utan det känns tryggast att beställa från samma.

Så här har jag tänkt att datorn skulle se ut:

Processor: Intel Core 2 Duo E6600

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe

Minne: Corsair XMS2-6400 2048mb

Grafik: Asus Geforce 7300GT

Hårddiskar: 2st Seagate Barracuda 250GB Sata

Aggregat: Zalman ZM600-HP

Chassi: Antec P180

CD/DVD: Samsung SH-S182D

För det första, ser det ut att vara en dator som fungerar bra till musik? För det andra, finns det nån som har alla ovan nämnda delar? Tycker det är störande att man inte kan jämföra priserna för de olika säljarna som tex Inet, Komplett; Datorbutiken mfl just pga att de inte har samma utbud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är på god väg att beställa en dator (eller rättare sagt datordelar) men jag har inte hittat nåt ställe som har alla komponeter jag söker. Har ingen lust att plocka från olika försäljare utan det känns tryggast att beställa från samma.

Prisjakt eller Pricerunner är dina bästa vänner när det gäller att jämföra priset mellan olika företag. Sedan får man kanske räkna med att lägga ner lite arbete och tid också. 🙂

Processor: Intel Core 2 Duo E6600

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe

Minne: Corsair XMS2-6400 2048mb

Grafik: Asus Geforce 7300GT

Hårddiskar: 2st Seagate Barracuda 250GB Sata

Aggregat: Zalman ZM600-HP

Chassi: Antec P180

CD/DVD: Samsung SH-S182D

Nåväl, för mitt eget nöjes skull (det är ju semester 😉 ) gjorde jag en prisjämförelse mellan fem olika företag, DATORBUTIKEN.COM, KOMPLETT, MISCO, SHG.BIZ och TBH.SE som alla fått bra kundbetyg.

Komplett hade ej Zalmans nätdel så det ersatter jag med min egen favorit, CORSAIR CMPSU-520HXEU 520W som räcker till alldeles utmärkt och är mycket tystare. Datorbutiken hade ej ett tyst Geforce 7300GT så det ersatte jag med ett tyst Geforce 7600GS till i princip samma pris.

Fraktpriser tillkommer.

  • DATORBUTIKEN.COM...8817:-
  • KOMPLETT...................9620:-
  • MISCO.........................9447:-
  • SHG.BIZ......................8551:-
  • TBH.SE........................8739:-

För det första, ser det ut att vara en dator som fungerar bra till musik?

Absolut! En tyst CPU fläkt borde också finnas med på listan. Jag gillar Noctua NH-UH12F men Scythe eller Zalman har ju många populära modeller. Det viktiga är väl att se till att kylningen passar på det moderkort man valt så att inte kondensatorer och annat sitter i vägen runt processorn.

Enligt SilentPCreview så är Zalman ZM600-HP inte så tyst som man kanske kan förvänta sig. Corsairs 520/620 W nätdelar ligger i topp på deras lista så någon av dessa kan kanske också vara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...