Jump to content
Annons

Problem med fördröjning av gitarr i lurarna


coverman

Recommended Posts

Ska spela in en gitarr som går via line in i min motu pre8 till en Mac mini med Logic Pro.

Ska köra gitarren med den inbyggda gitarr plugin som finns och sedan skicka ljudet till min motu som sedan går till en hörlursmixer.

Men får en liten fördröjning i lurarna av det processade ljudet och tror även att jag hör grundljudet svagt på samma gång (dock lite osäker på det).

Men hur ska man koppla detta korrekt för att få det att funka, så att en gitarrist kan höra gitarrljudet i lurarna samtidigt som han spelar?

Jag har precis kommit igång med Logic och har hitills bara kört med midi-prylar, men ska nu ge mig på att spela in lite riktiga instrument.

Någon som vet hur detta ska göras på bästa sätt så att det funkar eller är det omöjligt att få det rätt med denna uppsättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enklaste är väl att koppla hörlursmixern till ljudkortet för direkt monitorering samtidigt som insignalen går till datorn separat. Du får då inte med gitarrpluggen i lyssningen men slipper fördröjning. Annars kan du ha en POD eller liknade för lyssning och spela in en ren signal som sedan processas av gitarrpluggen. Det blir svårt att undvika fördröjning som du gör nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det måste ju vara nåt problem eller inställning med dit ljudkort och latency eller nåt, jag kör ungefär samma läge som du men på en PC med gamla emagic Logic och det funkar fint. Från guran in i mickpreampen in i ljudkortet in i Logic och Guitar Rig ut från ljudkortet in i mixern och sen lurarna, inga problem. Det bara måste funka i en Mac och Logic pro, så vitt jag begriper så ska ju du få en ganska mycket större prestanda kapacitet än vad jag kan med min PC det ska ju funka klockrent. Kolla om du har nån mixer med till ditt ljudkort där du ska göra inställningar kolla så du lör med rätt drivrutiner oxå på samma gång. På PC är det ju Asio som gäller på Mac har jag ingen aning men det kanske finns fler mer eller mindre lämpade där oxå. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...