Frekvens Postat 28 juni 2007 Postat 28 juni 2007 Hej! Jag använder ett EMU1820 ljudkort (2 in, 2 ut, när det gäller midiportar). Till min förfogan har jag: - Roland PC200 midikeyboard, midi in/ut - via USB-hub - Korg Kontroll49 midikeyboard, USB-anslutning - MicroKorg synth - ut/in via ljudkortet - Roland JP8080 racksynth - ut/in via ljudkortet - Roland RD-300 elpiano - Ej anslutet ännu (skaffade det idag) - En gammal Yamaha synth - Utlånad sedan 10 år. Får tillbaka den om någon vecka. Korg 49:an är mitt huvudkeyboard som jag delvis styr racksynthen och mjukvarupluggar med. Eftersom jag har bläckfiskarmar, vill jag kunna spela på allt samtidigt, utan att behöva ändra kanaler osv. Så frågan är: Behöver jag införskaffa ett flerkanaligt USB-interface, eller kan jag ta vara på enheternas midithru:er på ett bra sätt? Tack på förhand. Skriv om det behövs mer info. // Frekvens.
Claes Holmerup Postat 29 juni 2007 Postat 29 juni 2007 Under förutsättning att du inte kör 16 midikanaler på alla syntar, så ska det inte vara några större bekymmer - men om det finns "soft-thru" på någon synt, så bör den sitta sist i kedjan. Värre blir det när du ska spela på klaviaturerna. Då behöver du någon form av merge-box för att kunna ha tillgång till alla samtidigt utan att behöva koppla om. Det är kanske smidigare och troligen inte mycket dyrare att skaffa ett extra midiinterface trots allt... 😱
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.