Jump to content
Annons

Rullbandspelare fostex Modell 80


Simeon

Recommended Posts

Hej.

Jag har lånat hem min fabrors gamla rullbandspelar som stått på hyllan i 10 år. Har lite problem, när man spelar in så ligger det som tidigare var på bandet kvar i bakgrunden, endel kanaler blir det ingenting inspelat alls på.

Känns som att det kan vara nåt som bara behöver justeras, hörde rykten av att man borde avmagnetisera den?

Kan det ligga till så? Och är det nåt man klarar av att göra själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Simeon,

Det är tonhuvudet på bandaren som behöver avmagniseras. Tidigarge fanns det

speciella band som avmagnisierade tonhuvuden. Kan bli svårt att få tag på idag.

Det man kan testa är att rengöra tonhuvuden med en light-form av sprit även

om det inte är enough. Har bandaren Dolby kan du prova att spela in med Dolby på.

Annars så är det bara att jaga efter avmaginiserade band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har lånat hem min fabrors gamla rullbandspelar som stått på hyllan i 10 år. Har lite problem, när man spelar in så ligger det som tidigare var på bandet kvar i bakgrunden, endel kanaler blir det ingenting inspelat alls på.

Känns som att det kan vara nåt som bara behöver justeras, hörde rykten av att man borde avmagnetisera den?

Kan det ligga till så? Och är det nåt man klarar av att göra själv?

Du gör rent bandspelarens tonhuvuden (där bandet löper mot tonhuvudet) med tops som du doppat i isopropylalkohol. Isopropylalkohol kan du köpa på apoteket eller t ex på Elfa.

Du bör också avmagnetisera bandspelarens tonhuvud med en defluxer. Sådana finns på elektronikverkstäder som jobbar med audioutrustning eller någon välutrustad studio med elektronikkunnande.

Förmodligen är ett av dina problem smutsiga tonhuvud och ett annat att tonhuvudena behöver avmagnetiseras. Men på din beskrivning låter det nästan som om det kan vara mera problem, med elektroniken, också, och inte bara en rengörings/justeringsfråga. Men gör rent till att börja med, det är lätt och chansen är stor att det blir en hel del bättre. Se bara till att du inte blöter ner för mycket. Och använd inget annat är just ispopropyl (och definititivt INTE aceton...)

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Simeon,

Det är tonhuvudet på bandaren som behöver avmagniseras. Tidigarge fanns det

speciella band som avmagnisierade tonhuvuden. Kan bli svårt att få tag på idag.

Det man kan testa är att rengöra tonhuvuden med en light-form av sprit även

om det inte är enough. Har bandaren Dolby kan du prova att spela in med Dolby på.

Annars så är det bara att jaga efter avmaginiserade band.

Här är en länk. Svalander har jag handlat ifrån. Honom kan man lita på.

Avmagnetiserare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ligger det till 2007 ? Kan man fortfarande köpa tomma band modell större till

tex Revox ? Är det svindyrt ? Adresser & länkar mottages gärna. Är på jakt efter en Revoxbandare så är det någon som har en, PM:a. Brosan hade en Revox på 80-talet som lät grymt bra. Bort med den digitala skymmningen

med ettor och nollor. Här är det audio-hitler som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ligger det till 2007 ? Kan man fortfarande köpa tomma band modell större till

tex Revox ? Är det svindyrt ? Adresser & länkar mottages gärna. Är på jakt efter en Revoxbandare så är det någon som har en, PM:a. Brosan hade en Revox på 80-talet som lät grymt bra. Bort med den digitala skymmningen

med ettor och nollor. Här är det audio-hitler som gäller.

Jag har en Revox A77, men behöver den själv(den håller dessutom inte länge till, kanske bara tills mitt "jobb" är färdigt. Att byta grejor på den skulle bli DYYYYRT). Det enklaste är att söka på Ebay/Tradera. Problemet är förstås frakten. Jag håller på att överföra gamla rullband till digitalt format. Jag behövde faktiskt en till, för Revoxen funkar inte med vissa band. Det hjälpte inte att ställa om/justera tonhuvudet(avspelningshuvudet alltså). Den hittade jag på Tradera. Säljaren bor/bodde(?) ett par kvarter ifrån mig. Tala om TUR!!! Billig var den också... 🙂

Redigerat av TCG
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...