Jump to content
Annons

S-ATA


Henke

Recommended Posts

Då var det dags att köpa ny dator!

Har en liten fråga ang hårddiskar... Hur mycket bättre är S-ATA-diskarna jämfört med ATA / IDE vid ljudinspelningsbruk?

Jag kommer köra multikanalinspelning med upp emot 8 kanaler (mono).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Seagates SATA-diskar är "Native SATA", vilket ger fördelarna med SATA. De andra diskarna är bara IDE-diskarna med påbyggd SATA-brygga. Läste att Maxtors nya DiamondMax Plus 10 också ska ha Native SATA. Men den är ju inte direkt prisvärd. Än.

Well well... En enkel Maxtor DiamondMax Plus 9 (IDE/ATA) räcker gott och väl för 16 kanalers audio (16bit/44kHz). Än så länge... 🙂

Men vill du skaffa SATA är Seagate Barracuda (riktigt tyst hårddisk) SATA bästa köp.

Det här blev nästan rena rama reklamen för Seagate & Maxtor... men jag vill inte ens rekommendera skräp som IBM/Hitachi till mina fiender. 😉

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Är faktiskt osäker här, men när jag skulle knåpa ihop min senaste maskin så kom frågeställningen upp om ATA/S-ATA. Enligt de "datanördar" jag talade med så sade samtliga att för musikproduktion (även film) var ATA att föredra då två "masters", primär och sekundär, jobbade oberoende av varandra i motsats till 2st S-ATA som jobbade "seriellt". Huruvida det stämmer låter jag vara osagt, men priset var till fördel för ATA-diskarna (Maxtor, se vectros inlägg ovan), och än har maskinen inte stakat sig. Kör än så länge bara 1-kanalsinspelning, men jag spelar upp 48 stereokanaler (wave) utan bekymmer. 😄

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt de "datanördar" jag talade med så sade samtliga att för musikproduktion (även film) var ATA att föredra då två "masters", primär och sekundär, jobbade oberoende av varandra i motsats till 2st S-ATA som jobbade "seriellt".

Haha! Det var märkligt, själv har jag hört raka motsatsen; att S-ATA är "överlägset" i dessa sammanhang (därav frågans formulering).

Jag har själv ingen aning så jag vet inte vem jag ska tro på, men det ligger ju nära till hands att lyssna på vectro eftersom han är en vimmerbybördig pitebo, precis som jag själv, vilket torde tyda på gott omdöme... 😲

Jag har dock redan köpt min S-ATA-disk, så vi får väl se hur den funkar. Tror dock inte jag kommer märka någon större skillnad.

Tack iallafall!

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med prestanda är himla svårt.

För att göra det enkelt så kan man lite grann se det som kötrafiken i Stockholm. Det är det långsammaste stället som sätter gränsen för alltihop. Även om man hade 110 kilometer i timmen som hastighetsgräns på Sveavägen, så skulle det totalt sett inte gå ett dugg fortare.

Så för att se vilka seriekopplade saker som finns efter varandra. Låt oss börja med avspelning av många kanaler på en gång. Och detta är en förenkling.

o Diskens överföringshastighet. Och då menar jag kontinuerlig hastighet av överföring. Oftast lägre än vi tror. En viktig faktor är diskarmens söktid -- hur lång tid tar det att hämta nästa spår av data. Här spelar till exempel fragmentering av disken in.

o Sladden från disken till datorn. Det är här S-ATA kommer in. Min tro är att den här nästan aldrig är flaskhalsen.

o Minnet i datorn kan vara en begränsning. En långsam FSB (Front side bus) kan vara rätt stor skillnad

o CPU-ns kapacitet att bearbeta ljudet, till exempel kan pluggar som reverb ta väldigt mycket kraft.

o Ljudkortet och dess koppling till datorn.

Min tro är att det är i första hand CPU som sätter begränsningen och i andra hand själva diskens överföring.

Slutsatsen är att om man bara skall spela av ljud så är det bättre att ha några stycken ATA diskar parallellt än en S-ATA disk.

Men mycke tro är det från min sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv på S-ATA nu och dom är faktiskt ordentligt mycket snabbare än vanlig ATA. Spelar väl ingen större roll när man pysslar med musik eftersom alla diskar är snabba så det räcker och blir över nu för tiden. Å andra sidan jäkligt skönt om man behöver flytta stooora saker mellan diskarna. Dels kräver det inte lika mycket processorkraft och så går det ju bra mycket snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Klart att det spelar, speciellt med musik skulle jag vilja säga.

Jag har precis köpt en 3 Ghz maskin med två s-ata hårddiskar och jämförelsevis med min gamla 1,8 Ghz så kan jag lasta på ungefär 4ggr mer saker...

Kanske inte beror så mycket på hårddiskarna, men varje sak som sinkar hastigheten påverkar ju prestandan och hur mycket pluggar/effekter man kan köra innan datorn kräks

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...