Jump to content
Annons

Studiobygge


Otery1

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är lite ny i "branchen" och hade tänkt mig bygga en liten studio i mitt förråd.

Hade tänkt köra på rap. Har en bärbar dator som jag ska sitta och göra beats på i Studio maker 12 som jag kommer införskaffa senare denna vecka. Vad behöver jag mer ha i min "studio"?

Mikrofon är ju självklart. Vilken mikrofon bör jag satsa på? Vilka tillbehör bör jag skaffa?

Kan tillägga att jag bara är 16 år och inte har allt för mycket pengar att lägga ut.

Tack på förhand

Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan!

Jag är lite ny i "branchen" och hade tänkt mig bygga en liten studio i mitt förråd.

Hade tänkt köra på rap. Har en bärbar dator som jag ska sitta och göra beats på i Studio maker 12 som jag kommer införskaffa senare denna vecka. Vad behöver jag mer ha i min "studio"?

Mikrofon är ju självklart. Vilken mikrofon bör jag satsa på? Vilka tillbehör bör jag skaffa?

Kan tillägga att jag bara är 16 år och inte har allt för mycket pengar att lägga ut.

Tack på förhand

Tim

Hej hej!

Först och främst är nog ljudkort med asio-drivrutiner det viktigaste. Här finns det en uppsjö av modeller och märken, och jag hoppas någon annan kan ta den biten, för jag har ingen större erfarenhet av billiga och bra ljudkort.

I mickväg är StudioProjects B1 en överlägsen favorit här på forumet, för en billig penning. Det är klart en investering och kommer garanterat räcka för dina krav i flera år framöver, förutsatt att du inte slänger den i väggen eller dränker den i vatten.

Den kostar runt 1000 kr.

http://www.emusic.se/default.asp?info=11571

När jag började med hemstudio för några år sedan köpte jag en MXL 990. Den är i samma prisklass, har inte samma valmöjligheter som B1:an, men för mig räckte den, och räcker än idag till en del saker.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=405272

Mickstativ och puffskydd tillkommer såklart:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=103591

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=158469

Där går det ju faktiskt att spara pengar om du gör ett eget puffskydd, av en nylonstrumpa uppspänd på ståltråd, t.ex.

Sedan är ju lyssning en viktig faktor. Där blir det nog billigast att börja med ett bra par hörlurar, för att sedan köpa sig ett par monitorer (högtalare). Du kan ju i början köra med en stereo eller datorhögtalare, men efter ett tag när du mixar bättre, så vill du nog ha ett par monitorer.

Om du ska göra egna beats så behöver du också ett midikeyboard, och de finns från runt 500kr och uppåt. Här är en liten lista:

http://www.musikborsen.se/section.aspx?id=...&maxPrice=0

Det går säkert att sitta och rita ut toner och trumslag i programmet, men ett keyboard är att föredra.

Glöm inte att kolla begagnat på t.ex www.vendolin.se eller på någon av musikaffärernas hemsidor, musikborsen.se, jam.se... osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt snabba svar. Blev lite klokare iallfall. 🙂 En fråga bara. Går mikrofonen att koppla direkt till datorn?

Det finns USB-mickar som jag tror man kan koppla direkt till datorn.

Men de mickar som jag länkade till kräver strömförsörjning på 48v av en preamp (fantom-matning) och där kommer ljudkortet in i bilden. En del ljudkort har en inbyggd preamp, just för denna typ av mikrofoner. Men om inte preampen finns inbyggd kan man köpa en separat. Priserna på separata preamps finns för 500:- och uppåt beroende på hur kräsen man är, men jag skulle då satsa på ett ljudkort med inbyggd preamp till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak du kan tycka komma till hands är en mixer.

Med en mixer får du mikförstärka och hörlursförsärkare(så du kan lyssna med lurar om ditt nya ljudkort inte har en sådan ingång)

inbyggt. Där kan du även styra volymen på dina framtida monitorer och koppla in annan utrustning(mp3, vinylspelare m.m)

Har du en budget? Om du nämner din budget finns det nog många som lättare kan hjälpa dig att välja produker 🙂.

Har du pc eller mac?

Jag antar att du använder en pc så jag ger dig en liten lista på saker som bl.a. frekvens har nämnt::

Ljudkort: ESI Juli@.Detta ljudkort är ett biligt ljudkort med låg fördröjning. Den har 2 in och ut och är ett populärt budgetval.

Mickrofon: Studio Projekts B1.Som frekvens sa så är även det ett populärt val i budgetklass 🙂

Hörlurar: AKG K 271 Studio. Du vill ha ett par slutna lurar så att ljudet inte läcker när du rappar/sjunger/spelar. Detta är mina favoritlurar och ett allmänt bra val. Det finns billigare att köpa dock!

Mixer: Soundcraft Compact 4. En liten mixer med shyssta preamps som är optimerad för en liten hemstudio. Har snackat med tekniker och tycker det är ett bra budgetval.

Puffskydd: Puffskydd med nylon .Gör att du kan komma nära micken utan massa puff, för bättre ljud helt enkelt 😄

Mickstativ: Mickstativ. Underlättar en del 😄

Detta gick då på 5581kr, ungefär 5600kr då. Det är priser man får ta, men du kommer bli nöjd med den utrustningen 😄

Eftersom du använder lurar behöver du inte tänka riktigt mycket på akustiken i rummet just nu, förutom när du spelar in, men det är något du får bygga på sedan när du har pengar 😄 (Det ÄR värt det!!!)

Hoppas du gillade min lista och lycka till!!!

EDIT: Missbrukade smileys såg jag nu 😄

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Den lista är i min smak. Priserna är inte överdrivna och grejerna verkar vara bra, iallfall på ett nybörjar stadie. Nu vet jag vad som kommer att inhandlas dom närmsta månaderna. Tack så mycket för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lista är i min smak. Priserna är inte överdrivna och grejerna verkar vara bra, iallfall på ett nybörjar stadie. Nu vet jag vad som kommer att inhandlas dom närmsta månaderna. Tack så mycket för alla svar!

Tackar ^^, glöm inte att visa pics på lokalen och lite ljudexempel när du har kommit igång(DET ÄR OBLIGATORISKT!!=D)

Nu hette ju tråden egentligen studiobygge, och jag antar att rummet inte är gjort för musik(ÄN).

Hur stort är det, vad är väggarna gjort av och hur mycket är du beredd på att lägga ut på akustiken?

Eftersom du rappar och egentligen bara sjunger in till digitala beats (och enstaka instrument kanske) så borde du spela in i samma rum. Sen om/när du skaffar monitorer så borde du tänka på akustiken vilket som.

Om rummet är stort hade jag satsat på en stor matta i marken, täcka större väggar(gärna bakom högtalarna) med gullfiber och täcka med tyg, för att sedan sätta ut markskivor med tjockt tyg på på väggarna.

ett tips för att hitta rätt ställen för dina absorbenter(markskivorna) är att använda spegeltricket. Du sitter på den platsen där du kommer att sitta. En kompis går runt med en lagom stor spegel längst väggarna. Där du ser dina monitorer/högtalare borde du sätta upp en absorbent. Glöm inte att även sätta det på motsvarande parallella väg.

Lycka till ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mått och material har jag ingen aning om vad det är men iom att det är ett förråd som ligger ett par meter ifrån huset så antar jag att det inte är så jätte lämpat för musik, ännu. Matta och dylik kommer att inskaffas, men jag tror att jag först och främst lägger ner pengarna på "hårdvaran" och ev. något att isolera förrådet så inte grannarna klagar för mycket. 😱 Bilder och liknande från arbetet kommer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Så här skulle jag ha gjort!

Dämpa förrådet, rätt så mycket, (En soffa dämpar också)

Lyssna inte på alla som tjatar om dåliga Kondensator mickar, köp en begagnad Sm58 Beta.

Lägg pengarna på Ljudkortet och minne till datorn.

Köp en liten begagnad Soundcraftmixer och leta upp ett par datorhögtalare på en Loppis, passa på att köpa de största du hittar där också.

Lägg tiden på att göra beats och spela in, köp sällan, dyrt och begagnat. Gör dina egna samplingar, låna en skivspelare och köp lite vinyl vet ja!

(En Neumann U87 är inte dyr när den både kostar 12000:- och kan säljas för lika mycket efter ett par år..) Försök däremot sälja dina plugins eller behringer pryler:) Tror inte du lyckas.

Häng mer på www.gearslutz.com (Rap produktion forumet, läs alla trådar och ställ egna frågor.)

/TOBIAS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...