Jump to content
Annons

Protools ?


crooken (oregistrerad)

Recommended Posts

crooken (oregistrerad)

Jag sitter med ett projekt som arbetats i Protools. Jag har precis fått materialet, men sitter inte själv med Protools. Om jag förstår det rätt så måste jag ha en hårdvara (mbox) för att kunna arbetat med materialet? Jag är i behov av att göra vissa justeringar i detta material.

Finns det andra möjligheter att kunna arbeta med det? Vad behöver jag? Fungerar ett projekt från Protools 5 i version 6? Kan man konvertera materialet till ett annat format?

Kan man hyra hårdvaror?

Någon som vet vad jag borde göra? 🙂

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ajabaja för pro-tools free!!!

Bara 8 kanaler och ingen garanti för att det funkar alls....

Håll er långt borta från den, även om ni kör win98 (funkar inte i windows XP)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajabaja för pro-tools free!!!

Bara 8 kanaler och ingen garanti för att det funkar alls....

Håll er långt borta från den, även om ni kör win98 (funkar inte i windows XP)

Ok, ok...

😉

Jag har ingen erfaranhet av ProTools, så lyssna hellre på de som vet vad de pratar om...

Jag laddade ned just ProTools Free häromveckan för att försöka hjälpa min flickvän som precis har börjat undervisa på Mediaprogrammmet... Använde det bara till att kolla igenom vilka funktioner som fanns, så jag kan inte alls uttala mig om det fungerar eller ej. Tänkte bara tipsa om det iom att jag visste att det fanns...

Annars borde du ju "rent tekniskt" kunna exportera ut varje spår som en wav/aiff-fil och sedan köra in dem i nåt annat program. Men det är kanske onödigt bökigt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt verkar jag surare än jag menade... 😉

Helt klart kan man testa om man vill känna sig fram, men får absolut inte jämföra det med pro tools (ungefär som att jämföra trabant med BMW) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

Om du jobbar med Mac och du klarar dig med 8 kanaler kan du lungt köra ProTools free i OS9. Hur PT Free fungerar i Windows har jag däremot ingen erfarenhet av.

Sedan beror det väl på i vilket format ljudfilerna är sparade. I ProTools kan man välja mellan waw, aiff eller ProTools eget format, SoundDesigner. Kör du Cubase, Logic eller liknande kan du väl i alla fall importera waw och aiff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej crooken.

Kan du berätta lite mer om projektet? Till exempel hur många kanaler, vilken hårdvara hade de som spelade in, vilka pluggar har använts, vilken samplerate.

Orsaken är att om det stämmer så kan ProTools LE på en MBox vara en möjlig lösning till ett lågt pris (3.995:- brukar en ny kosta inklusive program). Men är det större än vad som går in inom PT LE-s och MBox-ens begränsningar så får du hitta en annan lösning. Skulle det till exempel vara 100 kanaler på 192kHz och med massor av pluggar så blir det en annan sak. Då kan det vara bäst att hyra in sig i en studio som har utrustningen och kunskapen på plats.

Det skall enligt manualen gå enkelt att läsa in från en 5.x -session till en 6.x version. Om det sen är så enkelt i verkligheten vet jag inte eftersom jag inte provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...