Jump to content
Annons

monitorkontroll


mietek

Recommended Posts

vad ska man leta efter om man vill kunna justera volymen på monitorerna enkelt, letar efter nåt istil med mackie big knob fast kanske aningen billigare. Helst då men nån mer utgång, och gärna för till lurar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

haha såg att du var så gott som enda distributören?😳

kan inte du förklara den lite snabbt för en inte så väl bevandrad. är det teleingångar, går det att switcha direkt till hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha såg att du var så gott som enda distributören?😄

kan inte du förklara den lite snabbt för en inte så väl bevandrad. är det teleingångar, går det att switcha direkt till hörlurar?

😉

Distributör är jag inte, men säljer dem gör jag - och använder dessutom själv den äldre modellen, som heter M-Patch (utan 2:a...) och är mycket nöjd med den.

Ingångar finns två att switcha mellan; Main-ingången har kombinerad XLR och Tele (balanserade), medan AUX-ingången har RCA och minitele (obalanserade förstås) att välja mellan. Dem kan man välja mellan med en switch - så om du har ett seriöst ljudkort och ett spel-ljudkort, så kan du växla mellan dem vid behov.

Utgångar är XLR och det finns möjlighet att koppla in två olika monitorpar, som man sedan kan växla mellan med en switch. Det finns också en Mute-knapp för att tysta allt omedelbart - och en Monoknapp, så att man enkelt kan kontrollera att mixen är monokompatibel. Volymrattar finns för Main och Aux-ingångarna för att kunna anpassa dem vid behov (de går dock inte att mixa). Så långt är allting passivt - dvs att man inte tillför brus och färgningar på det sätt som all aktiv elektronik gör. Detta är alltså faktiskt en burk som man kan använda även om man kör med mycket högklassiga prylar i övrigt.

Slutligen finns det en hörlursutgång på fronten - och det är den enda delen i M-Patchen som använder spänningsmatningen. Om man inte behöver använda lurar, så har man alltså alla andra funktioner även om man inte kopplar in nätdelen.

En mycket smart och komplett produkt, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha såg att du var så gott som enda distributören?😉

kan inte du förklara den lite snabbt för en inte så väl bevandrad. är det teleingångar, går det att switcha direkt till hörlurar?

😆

Distributör är jag inte, men säljer dem gör jag - och använder dessutom själv den äldre modellen, som heter M-Patch (utan 2:a...) och är mycket nöjd med den.

Ingångar finns två att switcha mellan; Main-ingången har kombinerad XLR och Tele (balanserade), medan AUX-ingången har RCA och minitele (obalanserade förstås) att välja mellan. Dem kan man välja mellan med en switch - så om du har ett seriöst ljudkort och ett spel-ljudkort, så kan du växla mellan dem vid behov.

Utgångar är XLR och det finns möjlighet att koppla in två olika monitorpar, som man sedan kan växla mellan med en switch. Det finns också en Mute-knapp för att tysta allt omedelbart - och en Monoknapp, så att man enkelt kan kontrollera att mixen är monokompatibel. Volymrattar finns för Main och Aux-ingångarna för att kunna anpassa dem vid behov (de går dock inte att mixa). Så långt är allting passivt - dvs att man inte tillför brus och färgningar på det sätt som all aktiv elektronik gör. Detta är alltså faktiskt en burk som man kan använda även om man kör med mycket högklassiga prylar i övrigt.

Slutligen finns det en hörlursutgång på fronten - och det är den enda delen i M-Patchen som använder spänningsmatningen. Om man inte behöver använda lurar, så har man alltså alla andra funktioner även om man inte kopplar in nätdelen.

En mycket smart och komplett produkt, helt enkelt.

ah jag hänger nog med där!

jag har dock bara rca utgångar på kortet men blir det nån skillnad att köra på auxingången jämfört med de dedikerade ingångarna liksoM?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha såg att du var så gott som enda distributören?😄

kan inte du förklara den lite snabbt för en inte så väl bevandrad. är det teleingångar, går det att switcha direkt till hörlurar?

😲

Distributör är jag inte, men säljer dem gör jag - och använder dessutom själv den äldre modellen, som heter M-Patch (utan 2:a...) och är mycket nöjd med den.

Ingångar finns två att switcha mellan; Main-ingången har kombinerad XLR och Tele (balanserade), medan AUX-ingången har RCA och minitele (obalanserade förstås) att välja mellan. Dem kan man välja mellan med en switch - så om du har ett seriöst ljudkort och ett spel-ljudkort, så kan du växla mellan dem vid behov.

Utgångar är XLR och det finns möjlighet att koppla in två olika monitorpar, som man sedan kan växla mellan med en switch. Det finns också en Mute-knapp för att tysta allt omedelbart - och en Monoknapp, så att man enkelt kan kontrollera att mixen är monokompatibel. Volymrattar finns för Main och Aux-ingångarna för att kunna anpassa dem vid behov (de går dock inte att mixa). Så långt är allting passivt - dvs att man inte tillför brus och färgningar på det sätt som all aktiv elektronik gör. Detta är alltså faktiskt en burk som man kan använda även om man kör med mycket högklassiga prylar i övrigt.

Slutligen finns det en hörlursutgång på fronten - och det är den enda delen i M-Patchen som använder spänningsmatningen. Om man inte behöver använda lurar, så har man alltså alla andra funktioner även om man inte kopplar in nätdelen.

En mycket smart och komplett produkt, helt enkelt.

ah jag hänger nog med där!

jag har dock bara rca utgångar på kortet men blir det nån skillnad att köra på auxingången jämfört med de dedikerade ingångarna liksoM?

Ingen skillnad - förutom att det förstås blir obalanserat med RCA. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
SM Pro Audio M-Patch2 är ett klockrent val i så fall. 🙂

Kan man muta högtalarna och köra i bara lurar vid inspelningen på den däringa mackapären?

Jag kör nu min digitalporta, en Roland vs-840ex som volymkontroll... Vet inte vad som hänt men nu händer inget om jag panorerar i Cubase, antingen nåt med portan. Förut hade jag en liten Behringer mixer men nu sitter den i andra änden, Dvs in till ljudkortet istället för ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM Pro Audio M-Patch2 är ett klockrent val i så fall. 🙂

Kan man muta högtalarna och köra i bara lurar vid inspelningen på den däringa mackapären?

Jag har M-Patch 2 och på den behöver du enbart trycka ut de "output selection" knappar som du har intryckta för att för högtalarna tysta. MvH

Edit: Stavfel

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

SM Pro Audio M-Patch2 är ett klockrent val i så fall. 🙂

Kan man muta högtalarna och köra i bara lurar vid inspelningen på den däringa mackapären?

Jag har M-Patch 2 och på den behöver du enbart trycka ut de "output selection" knappar som du har intryckta för att för högtalarna tysta. MvH

Edit: Stavfel

Tackar.

Då blir det nog till att köpa en sån då.

Köpte precis en Musicman Stingray och tänkte att nu är det det färdigköpt för ett tag framöver...

Vilken dum tanke. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
SM Pro Audio M-Patch2 - Kan man höra någon färgning eller annan förändring av ljudet på denna burk ??

/Biran

Nej. Den är passiv, så den varken tillför eller tar bort något. Det enda som möjligen kan göra en extremt liten skillnad, är att det kanske kan bli en liten förändring av impedansen - men då är man inne på kinkighet på atomär nivå, typ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SM Pro Audio M-Patch2 - Kan man höra någon färgning eller annan förändring av ljudet på denna burk ??

/Biran

Nej. Den är passiv, så den varken tillför eller tar bort något. Det enda som möjligen kan göra en extremt liten skillnad, är att det kanske kan bli en liten förändring av impedansen - men då är man inne på kinkighet på atomär nivå, typ... 😱

ok tack för svaret

Verkar onäkligen vara en nyttig burk för att kontrollera 2 monitorpar mm

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

SM Pro Audio M-Patch2 - Kan man höra någon färgning eller annan förändring av ljudet på denna burk ??

/Biran

Nej. Den är passiv, så den varken tillför eller tar bort något. Det enda som möjligen kan göra en extremt liten skillnad, är att det kanske kan bli en liten förändring av impedansen - men då är man inne på kinkighet på atomär nivå, typ... 😆

ok tack för svaret

Verkar onäkligen vara en nyttig burk för att kontrollera 2 monitorpar mm

/Biran

Den är helt enkelt skitbra! Jag har själv en M-Patch mellan min Benchmark DAC1 och ADAM P-33A (och A7), så jag kan absolut rekommendera den även om den är löjligt billig jämfört med omvandlaren och monitorerna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...