ozman Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Hej! Jag ska spela in ett helt band live, men vill ÀndÄ ha viss studio kÀnsla. Bandet bestÄr av piano, dragspel, contra (aukustisk) bas, percussion och cajun (lÄda, kombinerad virvel och bd), Klarinett och saxofon. Alltihop kommer spelas in pÄ tvÄ adatspelarare i ett ganska stort vardagsrum med högt i tak. Soundet tror jag ska vara lite smutsigt, men ÀndÄ klart och tydligt, live sound fast ÀndÄ studio kvalitet om ni förstÄr:) Jag hade tÀnkt stÀlla upp tvÄ trumoverhead mickar med en meters mellanrum riktade mot bandet en liten bit bort och anvÀnda det ljudet som grundljud. Sedan 'puffa upp' ljudet med hjÀlp av inviduella mickar. PÄ flygeln tvÄ akg c3000 (cond.), basen en rör-condensator, dragspelet ocksÄ en conding. trumman och percussionen fÄr en baskaggemick och en sm 57a. Men nu stÄr jag och vÀger lite, jag har anvÀnt condensator till nÀstan allt, men pÄ saxofonen och klarrinetten kanske det skulle lÄta bÀst Àven dÀr inviduellt med conding, eller ska jag ta dynamiska för att helhets soundet ska bli bÀst? Jag har inte sÄ mycket tid att testa olika förslag nÀr vÀl inspelningsdagen kommer, sÄ snÀlla hjÀlp mej att komma pÄ olika lösningar! NÄgon kanske har ett helt annat alternativ. Musiken Àr av samma typ som te.x frÄn filmen, svart katt, vit katt, och temat till pulp fiction. Och soundet ska vara sÄdÀr festligt och ösigt ocksÄ! JÀttetack för svar!
kajan Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Konding till klarinetten och placera sÄ du fÄr med lite klaffljud, det brukar lÄta smaskens. Testa en mygga vid stallet pÄ kontran för att fÄ ner lÀcket.
ozman Postat 11 juni 2007 TrÄdstartare Postat 11 juni 2007 Konding till klarinetten och placera sÄ du fÄr med lite klaffljud, det brukar lÄta smaskens. hmm.. hur placerar jag dÄ?
kajan Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 (redigerat) Konding till klarinetten och placera sÄ du fÄr med lite klaffljud, det brukar lÄta smaskens. hmm.. hur placerar jag dÄ? Placera den exempelvis ca 3dm framför sjÀlva instrumentet riktad mot en punkt nÄnstans mellan klockstycket och klaffarna. NÀrmare klockstycket om du vill ha mindre klaffljud och vice versa. Redigerat 12 juni 2007 av kajan
ozman Postat 12 juni 2007 TrÄdstartare Postat 12 juni 2007 det var lite tommt pÄ svar i den hÀr trÄden.. Àr det ingen som har lite erfarenhet eller experimentlusta att dela med sej av Ät mej?
DonRickardo Postat 12 juni 2007 Postat 12 juni 2007 Jag tror att du Àr helt rÀtt ute med att anvÀnda ett stereopar som grundljud. Se till att det lÄter bra i ditt huvudpar och flytta vid behov runt musikerna. Var aktsam pÄ eventuellt kamfilter och experimentera. FÄr du detta att lÄta bra Àr du mer Àn halvvÀgs mot ett bra sound. Det viktiga Àr att musikerna lyssnar pÄ varandra och anpassar sin dynamik. Kontran skulle jag micka bakom greppbredan, fastklÀmd med skumgummi sÄ att den pekar nerÄt mot stallet. Det förutsÀtter att du har en liten konding, typ KM140 eller liknande. Se till att det Àr en njure. Personligen gillar jag dynamiska mikar pÄ bÄde klarinett och saxofon och skulle nog anvÀnda MD421 pÄ bÄda. Dragspel Àr lite knepigt dÄ det kommer ljud frÄn tvÄ hÄll och bassidan hela tiden rör pÄ sig. Försök hitta en punkt dÀr bÄda sidorna lÄter bra eller anvÀnd tvÄ mikar. Om du har möjlighet, placera miken fastklÀmd pÄ dragspelets bassida för att hela tiden ha samma avstÄnd. Cajonen brukar bli bra med 2 mikar, en konding framifrÄn och en baskaggemik vid hÄlet. Kan bli problem med fasfel, men pröva gÀrna. NÀr det funkar lÄter det kanon. Lycka till och skicka gÀrna ett smakprov nÀr du Àr fÀrdig med inspelningen. Kletzmer rockar fett!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.