Jump to content
Annons

Acapella remix, vad gäller det för regler?


nallenalle

Recommended Posts

Tjena!

Har gjort en acapella remix på en artist, tagit sången i stort sett original och lagt på alla instrument, trummor, bas osv. Vad gäller det för regler för att sprida låten? Om jag vill lägga upp den på myspace t.ex.?

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Har gjort en acapella remix på en artist, tagit sången i stort sett original och lagt på alla instrument, trummor, bas osv. Vad gäller det för regler för att sprida låten? Om jag vill lägga upp den på myspace t.ex.?

Björn

Har du tillstånd från artisten, kör på (räcker nog inte med att bara ha tillstånd att göra remix, utan även att sprida vidare, gäller det dessutom pengar så är det ännu kinkigare). Har du det ej, låt bli att sprida den om du är rädd för advokater. En del tutar och kör ändå, och det är väl mer eller mindre riskfritt, om det inte upptäcks. Upptäcks det finns det två alternativ. 1 de skiter i det eftersom låten inte uppmärksammas. 2 Den får gott med uppmärksamhet vilket även kan locka små bolagsadvokater med tjocka portföljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har gjort en acapella remix på en artist, tagit sången i stort sett original och lagt på alla instrument, trummor, bas osv. Vad gäller det för regler för att sprida låten? Om jag vill lägga upp den på myspace t.ex.?

Björn

Har du tillstånd från artisten, kör på (räcker nog inte med att bara ha tillstånd att göra remix, utan även att sprida vidare, gäller det dessutom pengar så är det ännu kinkigare). Har du det ej, låt bli att sprida den om du är rädd för advokater. En del tutar och kör ändå, och det är väl mer eller mindre riskfritt, om det inte upptäcks. Upptäcks det finns det två alternativ. 1 de skiter i det eftersom låten inte uppmärksammas. 2 Den får gott med uppmärksamhet vilket även kan locka små bolagsadvokater med tjocka portföljer.

Låter surt, har inget tillstånd och vågar inte lägga upp den utan. Jag antar att jag ska maila låten till skivbolaget artisen är signad på och fråga om lov. Har du några tips på hur jag ska gå till väga?

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har gjort en acapella remix på en artist, tagit sången i stort sett original och lagt på alla instrument, trummor, bas osv. Vad gäller det för regler för att sprida låten? Om jag vill lägga upp den på myspace t.ex.?

Björn

Har du tillstånd från artisten, kör på (räcker nog inte med att bara ha tillstånd att göra remix, utan även att sprida vidare, gäller det dessutom pengar så är det ännu kinkigare). Har du det ej, låt bli att sprida den om du är rädd för advokater. En del tutar och kör ändå, och det är väl mer eller mindre riskfritt, om det inte upptäcks. Upptäcks det finns det två alternativ. 1 de skiter i det eftersom låten inte uppmärksammas. 2 Den får gott med uppmärksamhet vilket även kan locka små bolagsadvokater med tjocka portföljer.

Låter surt, har inget tillstånd och vågar inte lägga upp den utan. Jag antar att jag ska maila låten till skivbolaget artisen är signad på och fråga om lov. Har du några tips på hur jag ska gå till väga?

Björn

Klart du kan göra så, ibland kanske det är bra att inte skicka med låten beroende på hur griniga de är. Jag har inga tips dock för hur brevet ska se ut eller innehålla. Men ett gott tips är ju att försöka göra lite reklam för dig själv, våga stå på dig. Säga att remixen är bra, kanske inte dundersuper, men ändå. Annars är risken att mailet åker i papperskorgen direkt. Ha något som fångar uppmärksamhet. Sen är det väl bara att be...?

Har aldrig gjort det själv, så jag kan inte uttala mig mycket mer i frågan tyvärr.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har gjort en acapella remix på en artist

Vad gäller det för regler

Om du bara har gjort låten för eget syfte och lyssnar på den hemma så skadar det typ ingen oavsett vad lagen säger (det man inte vet tar man inte skada av).

Det gäller att se skillnad på att producera och publisera, många förstår inte alls skillnaden.. idag gör alla musik och alla vill bli "erkända", därav tänker folk inte först utan bara agerar. Man bryter lätt mot många regler eftersom fildelningen har bidragit till ett fiasko inom musikindustin. Det är ju så självklart för många att bara tanka hem musik på tex limewire istället för att köpa den så artisten har inget värde alls.

Att "marknadsföra", "sälja", "promota" någon annans låt utan något som helst tillstånd där man dessutom har "snott" vocalerna rakt av innebär ett litet problem, att rent av lägga upp någon annans material på myspace är tex väldigt respektlöst gentemot artisten och skivbolaget. Det är ungefär samma stöld som om någon snor din cykel och du ser personen cykla runt på den, hur kul är det?

Detta händer hela tiden och skivbolagen måste jaga runt folk och be dom sluta plagiera eller tex sno vocaler hit och dit.

Men jag skulle kontakta skivbolaget som äger vocalen och fråga om denna person har lust att lyssna på din mix, för dom är dom enda som kan publisera din mix (rättsligt menar jag).

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

...och om man får tillstånd att använda något sådant, så ska man se till att få det skriftligt, så att ingen kan komma i efterhand och bråkar.

Det blir dock problem med upphovsrätten. Eftersom du har "lånat" en så väsentlig del av låten som sången utgör, är det troligt att du inte kan räkna med att få ett öre i STIM-pengar även om låten slår igenom och blir en dunderhit, eftersom du ju inte har gjort den själv...

Det är alltid bäst att göra rubbet själv så att det inte blir några tveksamheter någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Har haft lite kontakt med en manager, ska maila över en sample på låten. Vad är det egentligen jag kan begära och hur funkar det? Jag kommer inte få några pengar om den spelas? Dom får använda låten fritt?

Ge mig så många tips som möjligt på hur det egentligen fungerar!

mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara belysa lite om det jag fått reda på när det gäller remixar och "lånade" samplingar. Inom hiphop-världen idag så använder man sig friskt av allt sådant men istället för att släppa musiken på en egen skiva släpper man ett så kallat mix-tape inofficielt - vilket "råkar" sprida sig på nätet. Det är väldigt många rappare som gör på detta sätt, enligt dem jag pratat med.

Tanken är att folk ska få tag på låtarna för att gilla det och sedan börja köpa från artisten senare. Idag är det oftast väldigt dyrt att få låss samplingar från bolagen. Vet att en kort sampling från en rätt aktuell film skulle de ha nästan 40 000 dollar för. Då snackar vi om c:a 5 sekunder.

Obs jag vill bara ta upp detta och inte starta en debatt om att sno saker från andra utan bara mera tala om lite hur folk tänker som gör detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara belysa lite om det jag fått reda på när det gäller remixar och "lånade" samplingar. Inom hiphop-världen idag så använder man sig friskt av allt sådant men istället för att släppa musiken på en egen skiva släpper man ett så kallat mix-tape inofficielt - vilket "råkar" sprida sig på nätet. Det är väldigt många rappare som gör på detta sätt, enligt dem jag pratat med.

Tanken är att folk ska få tag på låtarna för att gilla det och sedan börja köpa från artisten senare. Idag är det oftast väldigt dyrt att få låss samplingar från bolagen. Vet att en kort sampling från en rätt aktuell film skulle de ha nästan 40 000 dollar för. Då snackar vi om c:a 5 sekunder.

Obs jag vill bara ta upp detta och inte starta en debatt om att sno saker från andra utan bara mera tala om lite hur folk tänker som gör detta.

Kan ju fungera olika med olika artister och bolag. Och bara för att det funkar för Phet Yao Kool DeJay behöver det inte funka automatiskt för Jens Karlsson i Sveg. Men jag misstror dig inte dock, speciellt hiphop har ju en stark sampletradition. Och det finns ju gott om "stora" som snor. Senaste exemplet på att sno saker var väl Timbaland som snodde en stackars finnes låt rakt uppochned och la in en av låtarna på Nelly Furtados senaste. Vad jag däremot vill påpeka är att det alltid handlar om en risk, även om jag är tämligen övertygad om att den är väldigt liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Har haft lite kontakt med en manager, ska maila över en sample på låten. Vad är det egentligen jag kan begära och hur funkar det? Jag kommer inte få några pengar om den spelas? Dom får använda låten fritt?

Ge mig så många tips som möjligt på hur det egentligen fungerar!

mvh

Björn

Du kan nog tyvärr inte räkna med att begära ett jota, eftersom de inte bett dig om den. I många fall går remixjobb på en överrenskommen summa pengar. Du får X kr för att göra remix på det och det. Känner att jag är lite ute på djupt vatten, så jag ska nog undvika att utveckla det allt för mycket.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har gjort en acapella remix på en artist, tagit sången i stort sett original och lagt på alla instrument, trummor, bas osv. Vad gäller det för regler för att sprida låten? Om jag vill lägga upp den på myspace t.ex.?

Björn

Har du tillstånd från artisten, kör på (räcker nog inte med att bara ha tillstånd att göra remix, utan även att sprida vidare, gäller det dessutom pengar så är det ännu kinkigare). Har du det ej, låt bli att sprida den om du är rädd för advokater. En del tutar och kör ändå, och det är väl mer eller mindre riskfritt, om det inte upptäcks. Upptäcks det finns det två alternativ. 1 de skiter i det eftersom låten inte uppmärksammas. 2 Den får gott med uppmärksamhet vilket även kan locka små bolagsadvokater med tjocka portföljer.

[/quote

Björn

  • det är inte artisten som ger lov - utan upphovsmannen (som naturligtvis också kan vara artisten).
  • på varje produktion framgår det huruvida låten är förlagd och av vem. är den förlagd är det förlaget du kontaktar

Link to comment
Dela på andra sajter

Skilj på upphovsrätten för låten och inspelningen.

Låten ägs av upphovsmannen.

Inspelningen ägs vanligen av skivbolaget.

Exempel på skillnad: Jag sjunger "Born in the USA" och the Boss sjunger den.

Sjung själv i stället, då blir det bara låten att ta hänsyn till. Att lägga en cover på en låt på en CD kostar kring en femma per CD (för alla låtarna vill säga). Publicera inte skyddad musik på nätet om du är rädd för advokater.

Vill du remixa en inspelning måste du få kontakt med den som äger inspelningen, vanligen skivbolaget. Har du tur och de gillar vad du gjort kan det bli gratis, men räkna inte med det. Gillar de inte vad du gjort så lägg absolut inte ut det på nätet.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu mailat en sample till managern och i stortsett frågat vad som krävs för att få ut låten på dansgolvet. Vad jag förstår är det ett godkännande från den som skrivit låten, i det här fallet artisten, som jag behöver för att lagligt kunna sprida remixen. Om de nu inte gillar låten och jag ska försöka köpa loss sången hur mkt skulle det ungefär kosta?

Jag hoppas att de gillar låten och ger mig ett OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn

[*]det är inte artisten som ger lov - utan upphovsmannen (som naturligtvis också kan vara artisten).

som egentligen till mestadels brukar vara ett skivbolag 😄

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du remixa en inspelning måste du få kontakt med den som äger inspelningen, vanligen skivbolaget. Har du tur och de gillar vad du gjort kan det bli gratis, men räkna inte med det.

Hur då "gratis"? Har du någon praktisk erfarenhet av att cleara samplingar och bootlegremixar eller gissar du bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Vill du remixa en inspelning måste du få kontakt med den som äger inspelningen, vanligen skivbolaget. Har du tur och de gillar vad du gjort kan det bli gratis, men räkna inte med det.

Hur då "gratis"? Har du någon praktisk erfarenhet av att cleara samplingar och bootlegremixar eller gissar du bara?

Hmmm knepigt detta , Känner en väldigt känd house producent som i åratal baserat hit efter hit på samplingar av div gamla

disco tolvor och aldrig clearat en sampling.... ( vi snackar nu släpp upp mot 30.000 ex ).

Men sitter själv just nu i en sits då jag har ett antal låtar klara för släpp och ville göra detta lagligt , tog kontakt med div.

upphovsrätts ägare samt skivbolag ( då dom äger den mekaniska rättigheten ).Men då mitt bolag inte är ett "mayor" bolag så

räknar jag med att för de flesta samplingar få ett "NEJ" som svar......

Så en grej att göra är att samla ihop ett gäng musiker och spela in en cover på låten , sedan sampla ..

och därefter enbart fråga upphovsmännen om lov ( samt deal med dom ) detta brukar vara väldigt mkt smidigare. ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...