Jump to content
Annons

Problem med min ADK A-51 mikrofon

Recommended Posts

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Tjenare allihoppa. Jag har köpt mig en mixer och en mikrofon, mixern är en Behringer Xenyx 1204FX och micen en ADK A-51. Allt sitter nu rätt ikopplat till mitt ljudkort i datorn och funkar som det ska, nästan. När jag spelar in med mikrofonen så låter det inte bra, varken med hörlurar eller utan. Jag får inte tillräkligt högt ljud, och ju högre det bli desto fular blir det. Jag fattar inte vad som kan vara fel. Inget på mixern i alla fall eftersom den har fantommatning och ska passa micen perfekt. Någon som kan ha någon aning om vad som kan vara fel?

NI som har/haft en behringer 1204FX och en ADK A-51 kan ju kanske säga hur ni har mixtrat med ljudet så att det bli snyggt.

Annons
Postat (redigerat)

Dels måste du kolla vilken nivå du har in från miken i mixerbordet, det gör du via PFL (Pre-fader-listen). Sedan får du kolla så att du får rätt nivå in i datorn.

Redigerat av Timegroove
Postat

Är du helt säker på att du har vänt rätt sida på micken mot ljudkällan t.ex. din röst? Gör ett litet ljudprov för att kolla upp det.

Knäpp med fingrarna väldigt nära micken på en sida i taget och lyssna vilken sida som låter bäst. Om du har tur så är problemet så enkelt att du bara har micken felvänd och i så fall så blir ljudet både svagt och dåligt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Har just en ADK A-51 och jag har märkt att om jag inte har micken "rätt" så blir det otroligt dåligt ljud.

Justnu har jag den hängandes uppochner.

Den tar ävenupp mkt missljud om det inte ordentligt isloerat i rummet..

Postat

Mik med fantommatning och speciellt denna typ av ADK kräver att man gör allt i rätt ordning, annars är risken att man "knäcker" miken.

Det är viktigt att både sladden sitter i och fantommatningen är på när du drar igång maskinen, men det kanske var värdelöst vetande...

Postat

Alltså, en sak kan ju vara att preeampen i mixen är kass.

Testa micen med en extern preeamp o se om det är samma problem då!?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.