Jump to content
Annons

Vilket ljudkort har jag?

Recommended Posts

Zaravock (oregistrerad)
Postat

Tjoho!

Tack för ett underbart forum!

Nu till min fråga...

Finns det något program eller så som kan indentifiera mitt ljudkort? Har installerat om datan och nu har jag inget ljud, antar att jag måste ha rätt drivrutiner men jag vet inte vad jag har för kort 😉 De liksom följde me datorn... Sen ska man installera AISO 4 ALL oxå eller? Hur ska jag göra så de funkar i cubase liksom?

Tacksam för svar

Peace out!

Annons
Postat

Med stor sannolikhet är det något Soundblaster-kort eller motsvarande - kanske något som är inbyggt på moderkortet rentav...? Har du inte några drivrutiner som hängde med från början? Det brukar vara helt nödvändigt att installera uppdaterade drivers för moderkortets chipset, om det ska fungera ordentligt - och utan sådana så kommer du nog inte vidare, så det första du behöver veta, är vilket moderkort du har...

Jag skulle tro att du måste öppna burken och se vad det står på de olika korten för att kunna göra rätt.

musik (oregistrerad)
Postat

När jag köpt datorer har jag aldrig fått nån dokumentation om vad ljudkort eller moderkort osv. heter. Fråga i din butik först!!

Postat

Om man kollar bak på datorn så ser man ju om kortet sitter i en PCI-plats eller om det är ett kort som är integrerat på moderkortet och då har man kommit en LITEN bit på väg i alla fall. Vilket operativsystem är det? Att Windows XP skulle missa ett Soundblaster Live! är tex otänkbart...

Vanligast bland de inbyggda är väl de där som heter AC97 skulle jag tro och det är absolut vanligast att nya datorer levereras med inbyggda ljudkort sedan några år tillbaka. Åtmonstone vad jag har fått erfara. Då är ju en väg att gå att ta reda på vilket moderkort man har om nu det är enklare.

Äh, jag skulle ha öppnat burken och kikat på prylarna.

Postat

Vad är det för dator? De stora tillverkarna som Compaq och Dell brukar ha drivrutinspaket på hemsidan som man enkelt kan ladda hem för att få gång alla prylar i datorn.

Zaravock (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hehe jag kanske var lite otydlig 😉

Det är ett musikljudkort om man säger... 2 input och 3 eller 4 output samt midi out och in...

Men jag vet bara inte vad de e för något kort så jag kan inte installera de

Redigerat av Zaravock
Zaravock (oregistrerad)
Postat

aa ok... Det står inget på koret. Tänkte att det kanske skulle finnas någon univeral driver som funkar på alla kort typ.

Kanske ska ta in de till musikbörsen eller nått, dom kanske vet...

Aja tack iaf! :rolleyes:

Zaravock (oregistrerad)
Postat

fixat de!

Såg att de stod ESI på ett ställe, testade lite drivisar och nu funkar de...

De va ett ESI Waveterminal 192L

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.