Jump to content
Annons

Trådlöst på Landet


fogden2000

Recommended Posts

Nån som har nåt bra tips om trådlöst på landsbygden.

Jag flyttar nu denna månad.

Adsl stationen är nog inte utbyggt dit jag ska flytta.

Finns det några bra laternativ ? Än Telia

😉

Ska flytta till Sydvästra Skåne.

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första du gör är att kolla med PTS (Post och telestyrelsen) hemsida var närmaste sändare ligger dit du ska flytta. Det spelar roll därför att avståndet till masten kan ställa till det.Telia/Tele2 samkör sina master, och de är klart flest i landet. Telenor ska man undvika har jag lärt mig. Om du har " 3 " inpå knuten så kan du beställa Turbo - 3G av dem. (ca. 1,2 mbit) klart snabbast.

Själv har jag telias pc-kort och vid perfekt mottagning så kan jag tanka med 45 kb/s nedströms. Alla sådana här abbonemang växlar automatiskt ner till GSM nätet när mottagningen sviktar.

Jag valde telias variant mycket därför att deras kort Huawei har utgång för antenn. Skulle det inte klaffa ordentlig finns kraftiga antenndon att köpa till ( ca. 800 kr. för 25 db förstärkning) av tredje part.

Telias kort kommer antingen som PC-card eller usb . Usb:n är jag inte säker på att den har antennutgång. Priset är 89:-/mån . Surfa upp till 5GB per månad , mellan kl. 19 - 07 vardagar. Fre kl 19 - sön kl 07. Övriga tider 15 :- per MB.

Det finns andra abbo.former om du behöver mer trafik.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Observera.. Jag vill inte göra reklam men.. Jag råkar jobba åt ett av sveriges största bredbandsbolag 🙂 Vi har i dag ca 86% täckning Lan/ADSL... Men på dom ställen där det inte är täckning vad gäller ADSL så funkar oftast GSM/3G ändå.. Där har kan vi erbjuda 3 månader fritt bredband via GSM/3G nätet.. Beroende på utbyggnaden så får du endera (via GSM/GPRS) minst 60 Kb/s.. Är det 3G utbyggt får du 382 Kb/S och är du vid kusten eller en storstad Turbo 3G 3,6 Mb/S.. Efter 3 månader så kan du endera betala för hur mycket du vill tanka hem eller skaffa månadsabb hos oss.. Med andra ord.. Det finns lösningar 😳

Ps. Jag var hem till Dorotea uppe i Lappland för 1 månad sedan och där funkade 3G (384 Kb/S) perfekt.. Gott att veta att jag kan tanka hem hur mycket jag orkar under 3 månader utan att det behöver kosta mig et öre 😳

ds.

Ps2.. Mig veterligen så ska nog ADSL finnas i hela skåneregionen..

ds2.

Hälsningar

//Gissa Bolaget

Nån som har nåt bra tips om trådlöst på landsbygden.

Jag flyttar nu denna månad.

Adsl stationen är nog inte utbyggt dit jag ska flytta.

Finns det några bra laternativ ? Än Telia

🙂

Ska flytta till Sydvästra Skåne.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Observera.. Jag vill inte göra reklam men.. Jag råkar jobba åt ett av sveriges största bredbandsbolag 🙂 Vi har i dag ca 86% täckning Lan/ADSL... Men på dom ställen där det inte är täckning vad gäller ADSL så funkar oftast GSM/3G ändå.. Där har kan vi erbjuda 3 månader fritt bredband via GSM/3G nätet.. Beroende på utbyggnaden så får du endera (via GSM/GPRS) minst 60 Kb/s.. Är det 3G utbyggt får du 382 Kb/S och är du vid kusten eller en storstad Turbo 3G 3,6 Mb/S.. Efter 3 månader så kan du endera betala för hur mycket du vill tanka hem eller skaffa månadsabb hos oss.. Med andra ord.. Det finns lösningar 🙂

Ps. Jag var hem till Dorotea uppe i Lappland för 1 månad sedan och där funkade 3G (384 Kb/S) perfekt.. Gott att veta att jag kan tanka hem hur mycket jag orkar under 3 månader utan att det behöver kosta mig et öre 😛

ds.

Ps2.. Mig veterligen så ska nog ADSL finnas i hela skåneregionen..

ds2.

Hälsningar

//Gissa Bolaget

Nån som har nåt bra tips om trådlöst på landsbygden.

Jag flyttar nu denna månad.

Adsl stationen är nog inte utbyggt dit jag ska flytta.

Finns det några bra laternativ ? Än Telia

😉

Ska flytta till Sydvästra Skåne.

Inte e det Anitra Steens Bolag väl? 😮😎

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag jobbar med kommunikation (efter det att jag förstod att jag inte skulle bli världsstjärna på gitarr 😉). Jag pysslar med det på KTH (och har gjort det sedan svenska delen av internet föddes). Jag har hjälpt lite folk här och där att få någorlunda vettig kommunikation ute i avkroken. Trådlöst (icke wifi) har du redan fått svar på så jag koncentrerar mig på sladd/wifi. Om du skall flytta nånstans så kolla upp grannarnas telefonnummer/postnummer och gå sen till Telia (eller nån annans) hemsida och se om de kan leverera ADSL (eller annan DSL) till dem. Kan de det så är du hemma. Om de inte kan det så kolla i lite vidare svängar (på kartan) vart det bor folk. Kolla sedan om de kan få ADSL. Om de kan det och du har ett någorlunda bra avstånd till dem (typ 100m-10km) så finns det lösningar. Ju längre bort desto mer komplicerat. Upp till 1.5km (i gynsamma fall kan det bli längre) så kan man bygga eget hyfsat billigt. Men det förutsätter att du har tumme med nån granne som kan upplåta lite antennplats och ett extra telefonabbonemang (som du givetvis betalar). Är avståndet mellan 1.5-10km så blir kostnaden betydligt högre men det går att genomföra i alla fall. Jag skall inte tråka ut alla med knepiga tekniska saker men är du intresserad så skicka ett PM. Men kort sagt så kan man göra på några få sätt.

1. Kopparabbonemang i serie från och till nätägaren. Lite trickigt och kräver att nätägaren är med på noterna.

2. Olika lösningar med antenner till plats där det finns xDSL-abbonemang.

  • Pringlevarianten
     
  • Parabolvarianten

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Vi jobbar med olika lösningar.. Vi vill leverera direkt med fiber helst.. Går inte det så få det bli koppar.. .. Då vet vi med säkerhet att det kommer att bli ett glapp innan inkoppling.. Så då erbjuder vi ett kostandsfritt trådlöst alternativ i 3 månader i sommar.. Kolla in info på http://www.bredband.com/wps/portal/privat/.../mobiltbredband

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...