Jump to content
Annons

bang olufsen bandmikrofon

fat blond actress (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tro mig eller inte, mina hÀnder skakar fortfarande...

Har nyss gjort mitt största loppisfynd nÄgonsin, en bang olufsen bandmikrofon för 150 kr... Det hÀr var pÄ ett stÀlle dÀr man fÄr hyra hyllor, sÄ sÀljaren fanns inte dÀr att frÄga, men med tanke pÄ de andra sakerna han/hon sÄlde verkar det vara nÄgon som samlat pÄ sig saker med 50/60- talsdesign. Efter lite research verkar det vara en BM4 (den beteckningen finns inte pÄ mikrofonen) och ser ut sÄ hÀr:

bm4.jpg

Det Àr bara det att kontakten Àr borta och jag undrar nu vad jag ska löda dit, hjÀlp önskas. Det finns tvÄ ledare (svart+röd) och en skÀrm. Jag hittade ett kopplingsschema hÀr:

kopplingsschema

den verkar annars till utseendet vara i gott skick. fick lite ont i magen nÀr jag sÄg den hÀr annonsen:annons

Tacksam för hjÀlp!

Annons
Postat

glömde sÀga att jag hittade Àven en telefunken d77s. för samma pris. en riktigt knasig dynamisk steromikrofon, med vridbara kapslar i x/y-lÀge. jag hittar ingen info om den pÄ nÀtet, nÄn som vet nÄt??

Postat (redigerat)

SÄnt dÀr ska du inte ge dig i kast med. Du fÄr 50 spÀnn för micken, bara för att jag vill vara sjysst och göra dig en tjÀnst...

NĂ€, men allvarlig, vad menar du med "kontakten"?

Menar du att den nedre delen pÄ micken saknas? Jag hittar inte den lÀnken som du postade, men det var vÀl vanligt med DIN-kontakter pÄ den tiden och det Àr vÀl en tre-polig(EDIT: tvÄ ser det ut pÄ bilden) i ditt fall. Om du hade kopplingschemat sÄ Àr det ju en smal sak att skaffa en sÄdan kontatk och löda dit den. Skall du ha tag pÄ nÄgot som passar sÄ kan du ju prova att maila BO och höra, eller konstruera nÄgot eget. Det beror ju pÄ i vilket syfte du skall fixa i ordning den.

Redigerat av Andreas L
Postat

Är ungefĂ€r i samma sits. Trillade över en gammal Sennheisermikrofon frĂ„n tidigt 50/sent 60-tal med 3-pins DIN-anslutning som ser ut som ny. MĂ„ste löda ihop en adapter utan att stĂ€lla till det. Du nĂ€mnde inte vilken typ av kontaktdon du ska anvĂ€nda, men ska man lita pĂ„ fĂ€rgerna pĂ„ din bang olufsen sĂ„ bör röd vara plus och svart jord. 😆

Postat

Grattis till kapet, mÄste man vÀl sÀga!

Har ingen aning om vad det Ă€r för nĂ„t speciellt med den, men om du köpt den för 150:- och andra sĂ€ljer för 5000:- sĂ„ har du ju inte gjort en dĂ„lig affĂ€r iallafall...Ă€ven om du kanske mĂ„ste lĂ€gga ut en hundring eller tvĂ„ extra för att fĂ„ den att funka... 😆

Postat

jag kanske uttryckte mig oklart. pÄ mikrofonen sitter den medföljande sladden med en hylsa som skruvas fast i gÀngan som syns pÄ bilden. hur denna kontakt ser ut vet jag inte dÄ denna Àr sÄ hÄrt fastskruvad att det behövs krafter/verktyg jag inte vÄgat ta till Ànnu. Det Àr i andra Ànden av denna sladd som Kontakten saknas (anvÀnder ordet kontakt som i XLR-kontakt, DIN-kontakt...).

Jag sĂ€ljer den inte till dig för femtio spĂ€nn 😆 . Om den av ett under fortfarande Ă€r i ett fungerande skick sĂ„ kommer den att anvĂ€ndas, tro mig... Man har ju hört sĂ„ mĂ„nga lovord om frekvensgĂ„ngen och transparensen i bandmikrofoner.

Jag har en del elektronik/lödningskunskaper men det skulle kÀnnas betryggande med lite expertis. Kopplingen pÄ schemat (lÀnken Àr nere dÄ och dÄ) verkar vara en balanserad historia och jag vill bara veta om det funkar med vanlig xlr.

Postat

KRÄVER ett ljudexempel sĂ„ fort du lött dit det som ska lödas. Fan nu blev jag avundsjuk pĂ„ riktigt faktiskt.

Postat

Hej,

lÀtt avundsjuk Àr jag. Men grattis till dig. Funkar den Àr det ett bra fynd, och vilken historia sen.

Kabel sen. XLR-kontakt Àr vad jag föreslÄr för det Àr vÀl vad du har i din mikstÀrkare. Jorden gÄr till kontaktstift nr 1. Signalen till 2 o 3.

StÀng noggrannt av fantom-matningen först. Bandmikarna (det finns nÄgot undantag) behöver det inte. Jag tror att B&O Àr ny nog sÄ den inte skadas av det, men det Àr bÀttre att vara sÀker.

Sen Àr det bara att köra. Utsignalen Àr ganska lÄg sÄ det gÄr nog Ät hög volym pÄ mikpren.

Sen Àr bandmikar mycket kÀnsliga. Mycket mer Àn andra mikar, sÄ hantera den försiktigt. UtsÀtt den inte för drag, det kan rÀcka för att göra sönder bandet. Förr i vÀrlden satte man pÄ en pÄse över miken sÄ fort man skulle flytta stativet.

Jag har hört att det gÄr att byta band i miken om den Àr trasig, men det Àr inte helt gratis. Inte nÄgot man gör sjÀlv tror jag.

HÄller tummarna för att det funkar.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hoppas att den inte legat ner, för sÄdant skall enligt uppgift kunna fÄ bandet att töja sig och sedan blir det spaghetti av allt ljud...

//Nemo

Postat

Hej och tack för alla tips!

Jag kan med ett idiotleende pÄ lÀpparna meddela att den fungerar. and I like it...

Huruvida bandet Àr nedgÄnget av metallpartiklar, gravitation, misshandel etc vet jag inte dÄ jag inte har nÄgon direkt erfarenhet av bandmickar, men jag tycker att ljudet Àr med beröm godkÀnt, och i allra högsta grad anvÀndbart. Numer stÄr micken upp för jÀmnan, och puffskyddet har av mig tvingats att bli bÀsta kompis med den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.