Jump to content
Annons

BFD Svårtriggat?


MrDweeb

Recommended Posts

Har börjat spela in lite med digitala trummor och har införskaffat mig några trummpluggar, bland annat BFD.

Nu till själva frågan:

Är det bara jag som upplever att det är svår triggat i BFD? Alltså jag stämplar baskaggen så hårt jag bara kan å då låter det men när man kör lite lätt på foten så blir det inget.

Har kollat i Cubase å ser att mätaren visar midikontakt vid svaga slag. Likaså har jag inga problem i varken EZ eller Addictive.

Någon som vet om det är mig (inställningar osv inte personligen 😄 ) det är fel på eller om det är pluggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela in några stamp (alltså MIDI:t) och kolla sedan i list eller key edit hur mycket velocity de har. Är det lågt där trots att du har stampat hårt så är det troligen i trumsetet det knasar (eller är inställt tokigt).

Ser det däremot ut att stämma i editläget så testa att dra velocityn lite upp och ner och spela upp det anslaget till BFD. Reagerar den följsamt på velocityn? Gör den inte det så bör du leta efter nån inställning av typen velocity curve i BFD.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat spela in lite med digitala trummor och har införskaffat mig några trummpluggar, bland annat BFD.

Nu till själva frågan:

Är det bara jag som upplever att det är svår triggat i BFD? Alltså jag stämplar baskaggen så hårt jag bara kan å då låter det men när man kör lite lätt på foten så blir det inget.

Har kollat i Cubase å ser att mätaren visar midikontakt vid svaga slag. Likaså har jag inga problem i varken EZ eller Addictive.

Någon som vet om det är mig (inställningar osv inte personligen 😱 ) det är fel på eller om det är pluggen?

Låter märkligt, jag har inga problem med BFD.

Gör som tidigare sa att du kollar vilket maxvärde du får när du stampar ner kicken. Och testa lite olika anslagshårdheter och se att den triggar som den skall

Du skall ju ha olika värden från 1-127 beroende på hur hårt du stampar ner.

Får du inte max från ditt trummset kommer inte BFD trigga som det skall. Kan du inte fixa settet får du pilla på dynamik kontrollerna i BFD ( om det inte är det du gjort och det är därför du har strul, se tanke 2 )

Tanke 2

Har du pillat på dynamikkontrollerna?

Finns brevid varje trumma ett fält man kan ställa dynamiken i, grönt=mjuk gul=normal , Rött=hårt

Finns en för hela kitet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter märkligt, jag har inga problem med BFD.

Gör som tidigare sa att du kollar vilket maxvärde du får när du stampar ner kicken. Och testa lite olika anslagshårdheter och se att den triggar som den skall

Du skall ju ha olika värden från 1-127 beroende på hur hårt du stampar ner.

Får du inte max från ditt trummset kommer inte BFD trigga som det skall. Kan du inte fixa settet får du pilla på dynamik kontrollerna i BFD ( om det inte är det du gjort och det är därför du har strul, se tanke 2 )

Tanke 2

Har du pillat på dynamikkontrollerna?

Finns brevid varje trumma ett fält man kan ställa dynamiken i, grönt=mjuk gul=normal , Rött=hårt

Finns en för hela kitet också.

Värdet i Cubase, när jag stämplar blir 127 - å det är inte det som är problemet utan det är de lösare "slagen". Jag har även kollat in de dynamiska inställningarna å de är ok.

Alltså för att förklara det lite bättre. BFD känner inte av de lösa slagen men det gör de andra pluggarna jag kört med. Så man måste stämpla hårt hela tiden med BFD

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...