Jump to content
Annons

Rörförstärkare (kombo) med reverb


Misirlou

Recommended Posts

Jag är ute efter en komborörförstärkare med reverb som har surf-sound från 60-talet. Har spanat in Fenderalternativen (Super reverb, twin reverb, deluxe osv) och de ser ju i ärlighetens namn lockande ut, men de är samtidigt relativt dyra.

Finns det andra märken än fender som är jämförbara, men billigare? Med andra ord finns det några bättre alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du bör definitivt kolla in Fender Princeton Recording-Amp, kan inte säga för mycket om opublicerade tester dock men kolla in mitt test i nästa nummer av Studio.

Annars är det bästa just Fender-förstärkare, framförallt Blackface-modellerna. Viktigaste effekterna är ett bra fjäderreverb, kompressor och gärna Fenders vibrato.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Music Man stärkarna ska vara rätt grymma har jag hört. Var typ nån snubbe från Fender som började tillverka dem på 70-talet(samma rattar). Så de ska väl låta rätt så lika. Du får en beggad med två 12" för runt 5000. Finns även med 10". Funderar själv på att införskaffa en faktiskt... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Music Man stärkarna ska vara rätt grymma har jag hört. Var typ nån snubbe från Fender som började tillverka dem på 70-talet(samma rattar). Så de ska väl låta rätt så lika. Du får en beggad med två 12" för runt 5000. Finns även med 10". Funderar själv på att införskaffa en faktiskt... 😮

Nån snubbe? 😛 Musicman startades av bland annat Leo Fender efter att han sålt företaget till CBS. Bra tips förresten 🙂

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Deluxe reverb '65 reissue och är riktigt nöjd med den. Tremolot som är rördrivet är oslagbart och reverbet, också det rördrivet, låter precis som man föreställer sig att ett fender-reverb låter...

Stärkarens 22 watt spelar HÖGT! den börjar vika sig (dista) runt 4-5 med en telecaster och då överröstar jag alla i bandet.

Du behöver en A/B box för att växla mellan normal och tremolo-kanalerna dock då de endast är åtkomliga via separata inputs.

Jag kom över min begagnad för 9 lök.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har lite bristande ekonomi, (vilket många har.. 😮 ) tycker jag du ska kolla in Peavey Classic 30 alternativt classic 50 (finns med 2x12" högtalare!) samt Rolands nya stomp pedal Space Echo som är en pedalversion av det klassiska Roland Space Echo.. som är välanvänt inom surf/rockabilly samt all annan musik!! detta paket går på strax under tio tusen pix..!! och då har du ett riktigt najs ljud med.. kanske du även kan komplettera med någon festlig liten tremolo pedal!?

Link to comment
Dela på andra sajter

går det att få tag på music man stärkare i musikaffären? eller är det begagnat som gäller?

jag kollade runt ett tag sen på musikborsen och jams hemsidor men hittade inget

Link to comment
Dela på andra sajter

går det att få tag på music man stärkare i musikaffären? eller är det begagnat som gäller?

jag kollade runt ett tag sen på musikborsen och jams hemsidor men hittade inget

Begagnat är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanadensiska märket Traynor med sin välbyggda topp (även kombo) Mark III, är bland det bästa jag hört i billig begagnad väg.

Dess surfreverb + tremolo slår faktist fender och den spelar jäkligt bra, allt mellan superrent till skön overdrive. Hittar du en så köp!

Går att hitta begagnat för ca 3-5 tusen. Grymt bra! 😱

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...