Jump to content
Annons

Tips på bra spelställen utomlands


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Vill att denna tråd ska bli informativ beträffande lämpliga spelställen utomlands.

Sitter och spånar lite sedan ett tag på lämpliga konsertplatser utomlands för ett band på 3-4 pers. Det ska helst vara fina ställen med sittplatser och inga sunkiga barer. Har aldrig varit på turné eller ens spelat ute en enda gång. Men sån är jag - ska det göras så ska det göras ordentligt! Inte klok m.a.o.... 😄 Allt skulle vara bokat innan avfärd.

Det får gärna vara mindre konserthallar, teatrar eller biografer och som man kan hyra för spelningar. Så alla tips är välkomna för: Europa och USA. Det måste väl finnas någon/några här som spelat "abroad" och kan delge sina erfarenheter. Det vore kul!

Sedan undrar säkert många vad bandet ska tänka på om man drar iväg England Runt, USA ett par veckor eller Tyskland-Benelux-Frankrike t.ex., beträffande instrument, mikar, PA, förstärkare. VAD ska man ha med sig? Vad kan man få låna/hyra på plats?

Försäkringar? Lämpliga B&B, Hotell?

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😄😄😄 ha ha .......ja, den var rolig!

Har du fler skämt på gång? 😄😄😄

Men okay, då.....ett litet tips på lokal kan du ju få:

OS-arenan i Munchen kan kanske vara en lagom lokal för er att börja er tvåveckors-turnè i.

Det är en hyfsat fint ställe, den har inga sunkiga barer och det finns lagom många sittplatser men som kan byggas ut när ni kommer.

(Prata med Wolfie så fixar han det!)

Sedan kan ni väl göra Japan också? Ett par veckor där och om ni lägger upp allting med en riktigt bra tajming så kan ni ju allting göra

Australien och USA direkt efter det. Hotell behöver ni ju inte för ni "sover" väl över hos brudarna som står och skriker efter er??

Näe....för övrigt är det väl inte så hemskt mycket mer att tänka på tror jag.....det är nog bara att boka och att åka!! 🥰

Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...för tusan......Royal Albert Hall ja! Ett perfekt "lagom-ställe" att börja sin karriär på! Alldeles ypperligt.

Men här har jag också ett väldigt bra tips och det är att man nästan är tvungen att lira i solglasögon på det här haket.

Annars blir man väldigt lätt bländad av de gamla kärringarnas diamanter och andra smycken.

Och glöm brudarna som ni kan sova över hos här, för det är oftast "lite äldre" damer som gäller på det här placet! 🥰

-"hm...fnys....hur 17 kunde jag glömma Royal Albert Hall??"

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill att denna tråd ska bli informativ beträffande lämpliga spelställen utomlands.

Sitter och spånar lite sedan ett tag på lämpliga konsertplatser utomlands för ett band på 3-4 pers. Det ska helst vara fina ställen med sittplatser och inga sunkiga barer. Har aldrig varit på turné eller ens spelat ute en enda gång. Men sån är jag - ska det göras så ska det göras ordentligt! Inte klok m.a.o.... 😄 Allt skulle vara bokat innan avfärd.

Det får gärna vara mindre konserthallar, teatrar eller biografer och som man kan hyra för spelningar. Så alla tips är välkomna för: Europa och USA. Det måste väl finnas någon/några här som spelat "abroad" och kan delge sina erfarenheter. Det vore kul!

Sedan undrar säkert många vad bandet ska tänka på om man drar iväg England Runt, USA ett par veckor eller Tyskland-Benelux-Frankrike t.ex., beträffande instrument, mikar, PA, förstärkare. VAD ska man ha med sig? Vad kan man få låna/hyra på plats?

Försäkringar? Lämpliga B&B, Hotell?

🥰

:musik

Jag kan säga att det inte lönar sig att spela utomlands. Jag och mitt band skulle iväg på en miniturne i England, men det visade sig vara för dyrt, och det är ju ganska svårt att få med sig instrument på ett plan, så vi avbokade hela skiten.

Du/ni kanske ska börja med nåt mindre ställe i er stad, ni lär ju inte få betalt för några spelningar innan ni blir lite mer erfarna och etablerade. Det är till och med svårare att boka gig utanför sin stad, för att inte tala om utomlands. Folk som bokar band vill ha lokala band, för att det är oftast bensinen som spelställena ska stå för, och ju längre ifrån banden kommer desto mer kostar det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag kan säga att det inte lönar sig att spela utomlands. Jag och mitt band skulle iväg på en miniturne i England, men det visade sig vara för dyrt, och det är ju ganska svårt att få med sig instrument på ett plan, så vi avbokade hela skiten.

Du/ni kanske ska börja med nåt mindre ställe i er stad, ni lär ju inte få betalt för några spelningar innan ni blir lite mer erfarna och etablerade. Det är till och med svårare att boka gig utanför sin stad, för att inte tala om utomlands.

Tack för svaret, Frank Zappa! "Lönar sig", är nog inte den primära målsättningen för oss. Såg det mest till början som en semesterresa - en åt gången, där man samtidigt kan dra in lite stålar. Men sedan så började vi räkna på det...och märkte att det kan nog funka. Men framförallt handlar det om nöjet! Precis som du nämnde är tanken att spela på hemmaplan först. Har redan kollat med de bättre ställena här i stan och det var inga probem alls att få spelning! 🙂 Risken med förlust får man ju ta såklart. Men kostnaderna=intäkterna, om 40-50% av totala antalet sittplatser säljs, och det täcker vi in med råge bara med våra vänner. Jag betalar väl knappast skriva att jag hört mig runt... 😛

Har en hel del släktingar som man kan slafa hos i USA (runt stora delar av Californien) och England (Lincoln), så därför låg tonvikten där. Sedan har jag många andra nära vänner i England, men ännu så länge är det bara en enda intressant spelning i aktuell där. Dessutom har jag redan också fått en spelning i Washington och en i Florida. Tyvärr har jag ingen släkt där dock... 😮

Så frågan var seriös: finns det andra ställen man kan spela på, när man ändå är runt. Ni som gjort det alltså. Det verkar lite idiotiskt att åka långt för bara någon enstaka spelning.

Ludgo-Pelle: Medge, du e full...

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 ja...jag erkänner....jag är full...i fan! Men för övrigt helt nykter som vanligt som jag faktiskt så gott som alltid är!

Men helt seriöst så tycker jag så här:

Om man som ni inte ens har spelat en enda gång live, så är inte en tvåveckorsturnè det första som man normalt tänker på att börja med!

Ännu mindre utomlands! Det låter i mina öron....uppriktigt sagt ...lite pojkaktigt omoget.

Att ligga på turnè är långt ifrån samma sak som att man har några enstaka gig!

Det krävs en del rutin för att fixa en hel turnè på ett bra sätt. Även om man nu inte skulle ha några större pretansioner med en turnè

och att man bara gör det för "skojs skull". (Kruxet är att man tyvärr inte har råd att turnèra bara för "skojs skull"!)

Att turnèra handlar om så mycket mer än att bara spela eftersom det är rätt många saker runt omkring själva spelandet som det faktiskt

handlar om. Detta är ingen skröna eller myt, men den här inblicken får man enbart av erfarenhet.

Några genvägar finns helt enkelt inte för det är ingenting som man kan läsa sig till.

Vad ni måste göra är att skaffa er erfarenhet först och sådant tar några år innnan man får. I synnerhet om man inte har spelat live tidigare.

Om ni sedan lyckas fixa något enstaka gig utomlands och med möjligheten att bo hos släkt och vänner så må väl det vara hänt och

en bra grej att prova på. Den chansen ska ni självklart ta om ni får möjlighet.

Men återigen: Att just turnèra i två veckor utomlands....det kan ni dessvärre nog glömma de närmaste åren om man ska vara realistisk!

Visst kan man ju ha en extrem tur, men en sådan tur är det extremt få som har. Dessutom kan man alltid diskutera

om det verkligen är så nyttigt att ha en sådan tur innan man har hunnit skaffat sig nödvändiga grundläggande erfarenheter först.

I varje fall om man är så pass seriös att man vill bli långvarig i branschen...

Det låter väl antagligen trist det jag säger, men det är nog bra om man står på jorden och inser läget.

Att turnèra låter som en dröm för många och den drömmen vill jag egentligen riva, men faktum är att

det är ett ganska svårt jobb att klarar av! Det är inte någon dans på rosor även om det kan vara kul, men det är också otroligt slitigt!

Och det var ju just en turnè som du nämnde...inte några enstaka gig som sagt och det är en väsentlig skillnad!

En annan sak om att turnèra: Det kostar skjortan att turnèra!

Om man ska klara av en sådan turnè som du nämner i trådens inledning så är det ju rätt mycket utrustning som måste hyras in.

Vem ska ringa runt och se till att rätt PA hyrs in? Ljus? Sedan ska ju PA:t/ljuset fraktas, det ska packas upp inför en spelning och

det ska packas ner efteråt. Och fraktas igen till nästa ställe där allting upprepar sig som ett mantra. Vem ska göra allt detta tunga jobb??

Och vem betalar all denna personal (För tro inte att ni kan och orkar med att fixa alllt själva så vida det inte är en liten club-anläggning!)

Varifrån får ni in pengarna för att ha råd med allt detta? Även en lågbudget-turnè kostar rätt mycket. Mer än man kanske tror.

Utöver allt det här så tillkommer utgifter för marknadföring så att ni får publik till era spelningar. Hotel är dyrt.

(Vandrarhem eller dyligt duger inte om man ska orka med en hel tunè.)

En CD-skiva (fullängd) bör ni ju också ha, för man turnèrar inte idag utan att ha en skiva till försäljning.

Om man tänker lite längre och djupare så inser man alltså ganska snart att det här är en ganska svår ekvation att få ihop!

Om man inte redan är etablerad. Enbart för att få ett pus-minus-resultat alltså. Även om det är trist att höra det och ännu tristare att inse det!

Och inte gör det saken lättare av att man är helt orutinerad och okänd...

Mitt tips är att ni spelar så mycket som möjligt och skaffar er spelningar inom ert län som ni bor i.

Försök att fixa så många enstaka spelningar som möjligt under t.ex. en 1-års-period eller 2.

Sedan kan ni försöka lägga upp någon mini-turnè inom ert län.

Om den går bra kanske ni kan gå vidare och lägga upp en lite större turnè även utanför ert län. Kanske en rikstäckande turnè?

Jag har full förståelse för att ni har drömmar och det ska ni fortsätta att ha.

Men ni gör klokt i att samtidigt tänka förnuftigt. Att inte ha för bråttom!

Ni måste inse att man faktiskt inte bara dra på turnè hur som helst utan att först skaffa sig åtminståne grundläggande erfarenheter

innan man kan ge sig ut på några större utsvävningar! Om ni inte inser detta så löper ni en ganska stor risk att bli rejält besvikna och

då kan den smällen bli ganska tuff att ta och att hantera! Det vill jag absolut inte att ni ska behöva uppleva!!

Jag vill alltså väldigt väl med alla mina ord även om du/ni eventuellt inte ser det just nu för stunden.

Men jag kan garantera dig och dina bandmedlemmar att ni definitivt kommer att förstå när ni har skaffat er lite erfarenhet

med någon enstaka miniturnè i ryggen. Då....om inte förr...så får ni nog den inblick och förståelse för vad som krävs.

Jag vill gärna avsluta mitt inlägg med att verkligen hoppas att ni skaffar er många spelningar även om det inte alltid är så lätt att

lyckas få just många. Ni kommer att få slita för det som de flesta andra. (Men det är bara nyttigt.)

Tänk så att det slitet, med att fixa spelningar och allt det praktiska runt omkring, också hör till "utbildningen" och

att det är griskul att stå på scèn! Ni behöver det tror jag och jag unnar er verkligen det!

Alla lyckönskningar får ni från mig! Lycka till som sagt oc h ha det riktigt kul där ute.

Med rätt inställning så kommer det nog att kunna gå bra för er. Rätt inställning är jätteviktigt för med det kommer man långt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet Ludgo-Pelle. Har själv lirat lite utomlands (har i vår varit i Uruguay, Argentina, England coh Skottland) men då har det varit mest festivaler... å med väldigt blandat resultat på boendestandarden 😮 allt ifrån sjyssta lägenhetshotell i Buenos Aires, till "Ålandsbåts-liknande" sovskrubbar i England... För att inte tala om ljudet... Nu har jag iof inte själv behövt ordna runt spelningarna. Ska doch på en miniturne till USA i höst, och det är ett jädra pyssel med att sätta ihop det...

Så, jag får nog säga som Ludgo P.

Skaffa en hel del erfarenhet av livegig i både närområde och i sverige, få erfarenhet av att kontakta arrangörer. Annars kommer det att vara som att "springa med ögonbindel på ett minfält"... Sällan lyckat resultat.

Musik;

Har du/ni uppe nån hemsida med er musik? Tror det kan vara ett första steg till att marknadsföra er... Vad lirar ni för musik?

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

"England Runt, USA ett par veckor eller Tyskland-Benelux-Frankrike t.ex."

Ordet "eller" stod det. Tror ni trodde att vi tänkte åka på en världsomspännande turné med 45 spelningar eller nåt sånt... 😎 Nej, det handlade om att få till ett par-tre spelningar till bara, om man nu t.ex. ändå åker till England ett par veckor. 2 spelningar i veckan är vad vi tycker är lagom. Vid ett annat tillfälle kan det bli USA. Instrument och sånt tänkte vi ha med oss varsitt, ingen långtradare precis. PA, ljud, ljus, det får finnas på plats. Och när jag skrev mindre konserthall, teater, biograf så menade jag just det. Det finns konserthallar format mindre på 200-350 platser. Biografer på 50-250 platser. Det handlar inte om München Arena...

Och lite mer beträffande kostnaderna: kostar det inte med mat och logi samt resa om man åker på semester också? Så se detta mer som en semesterresa, med inslag av 4 spelningar. Har hört oss för nu beträffande PA och ljus. Det ingår "gratis" på de 4 ställen som vi kollat med hittills, dvs. i hyran för lokalen ingår det, liksom tekniker, försäkring m.m. På instrumentfronten ingick flygel eller orgel, men nyttjar man inte det kan man få tillgång till trumset.

Ett litet tips, det är inte alls svårt att få spelningar, förvånansvärt enkelt faktiskt, bara man kan pröjsa så skiter de flesta i vad man spelar.

Umeå: har ingen egen hemsida ännu, men det får vi fixa!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

"vet du vad musikern som vann en miljon gjorde? - Han var ute å gigade tills pengarna var slut..." 😎

Ja, är man sugen på att pröjsa allt själv så kan man ju få spela på globen om man vill... Grejjen med spelningar (i största allmänhet) brukar (för min del) vara att tjäna pengar på dom, dvs. att vara ute och spela och ha det som jobb med inkomst... då kan det vara ganska vanskligt att som helt oetablerad hyra konsertlokal, ljud, tekniker och allt annat, och inte vara säker på att det blir utsålt.

Men, för din del så håller jag tummarna, djärva drag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går själv i samma tankar så detta kan bli spännande och se vad det blir av. 😄

Lite Europaturné är väl tanken i vårt fall. Troligtvis ett 5-mannaband första gången och om det blir lyckat så blir det nog större nästa gång.. 😎 Tyvärr kan jag inte dela med mig av mina kontakter, för de är lite hemliga av sig.. 😎 Men det är sant det som sägs på båda hållen. Det är ganska lätt att få gig runt om i europa. sverige har långt kvar tycker jag.

Peace!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Grejjen med spelningar (i största allmänhet) brukar (för min del) vara att tjäna pengar på dom, dvs. att vara ute och spela och ha det som jobb med inkomst...

Jo, men om vi inte går med alltför stor förlust, eller rentav plus minus noll, så vore vi extremt nöjda. Ställena vi kollat ligger ju på mellan 2-12 tkr att hyra.

Inbjudan jag fick till Washington och Florida skulle inte kosta oss något, utan tvärtom... Men som sagt, dessa låg ju lite utanför vår uppritade kartbild (Californien).

😎

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Sedan är ju planen att färdigställa cd #1 (i slutfasen nu) detta året, plus spela in #2 i höst (aug-nov). Nästa år är det dags för #3 och #4. Siktar vi på det så kanske vi åtminstone kan ha färdigt 3 cd julen 2008. Så de här spelningarna skulle inte vara i år alltså, vi vill ju ha lite material med oss.

Ett annat problem har dock dykt upp...

...bytet av musikalisk inriktning, från jazz till rock o pop.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att söka bidrag för utlandsturné från kulturrådet... Har fått stöd därifrån några gånger (som medlem i olika projekt) ett av bidragen räckte till resekostnaderna för 7 musiker till Uruguay (2005)... Då blir det lättare att närma sig "nollsträcket"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så nu skriver du att ni vill ha ca. 4 spelningar under en två veckors period….

Tidigare så skrev du: ….-”drar iväg England runt, USA ett par veckor eller Tyskland-Benelux-Frankrike”.

Klart som korvspat att man får uppfattningen att du då menar en två-veckors turnè!!!

Eller så är det bara så att du nu kanske börjar inse att det inte är så enkelt det hela…hoppas det i varje fall men förmodligen

så är det tyvärr inte alls så. Och det är ju klart att mat och logi kostar även på en semester.

Det hade nog varit på sin plats att du förklarade redan från början att det tydligen är frågan om en –”semesterresa, med inslag av 4 spelningar”.

En annan sak: Du säger: -” det är inte alls svårt att få spelningar, förvånansvärt enkelt faktiskt,

bara man kan pröjsa så skiter de flesta i vad man spelar”.

Man kan ju undra hur du vet detta? Du har ju inte stått på scen en enda gång ännu enligt dina egna ord.

Hur kan du då veta hur lätt eller svårt det är att fixa spelningar? Det ÄR inte så lätt som du helt uppenbart tror! Inse det.

Du kan inte bedöma detta bara för att du kanske redan har fixat ett ytterst fåtal spelningar. Det är omöjligt.

Försök att fixa 24 spelningar t.ex. under en 1-års period (det är ju bara 2 gig/månaden) så ska du se vad det handlar om!

Dessutom är ditt synsätt ytterst amatörmässig, otroligt oseriöst och väldigt märklig när du säger

-”bara man kan pröjsa så skiter de flesta i vad man spelar”. Jaha. Det verkar vara ganska uppenbart att ni vill fixa spelningar utomlands…

...inte för att göra folk glada med er musik utan för att när ni kommer kunna säga att vi har ”turnerat” eller i varje fall spelat i XXXXX land”.

Det låter helt enkelt ballt och häftigt att kunna säga att man har lirat utomlands och ni verkar vara beredda att tom. betala för det.

Dessutom visar ni ju ingen respekt alls för varken publiken, arrangören eller er själva. Inte för andra musiker heller om ni ska dumpa marknaden

så grovt som att betala för att lira. Ett synnerligen märkligt synsätt. Ett riktigt bottennapp i hela resonemanget och förbannat omoget…

Jag förstår mycket väl att det inte handlar om en stor turnè med långtradare, men läs mitt inlägg lite bättre där jag skriver att svårigheterna

och kostnaderna även gäller mindre budgetturnèer. Ni svävar i det blå (och inte så lite heller)

men kommer förhoppningsvis att landa så småningom. Tyvärr tror jag personligen att ni behöver göra en hel del misstag först

(som så många andra) och att det kanske kommer att ta lite tid.

Beträffande de 4 ställen som ni har kollat med hittills…..ja, det går säker jättebra.

Och deras utrustning som ni kan få låna helt gratis har ni ju naturligtvis säkerligen full koll på vad det är och att de fungerar väl.

Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
testa att söka bidrag för utlandsturné från kulturrådet... Har fått stöd därifrån några gånger (som medlem i olika projekt) ett av bidragen räckte till resekostnaderna för 7 musiker till Uruguay (2005)... Då blir det lättare att närma sig "nollsträcket"...

Tack för tipset! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jaha, så nu skriver du att ni vill ha ca. 4 spelningar under en två veckors period…. Tidigare så skrev du: ….-”drar iväg England runt, USA ett par veckor eller Tyskland-Benelux-Frankrike”. Klart som korvspat att man får uppfattningen att du då menar en två-veckors turnè!!!

Hur många spelningar krävs på 14 dagar för att det ska kallas turné, enligt dig? 4, 6, 8, 10?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
En annan sak: Du säger: -” det är inte alls svårt att få spelningar, förvånansvärt enkelt faktiskt,

bara man kan pröjsa så skiter de flesta i vad man spelar”.

Man kan ju undra hur du vet detta? Du har ju inte stått på scen en enda gång ännu enligt dina egna ord.

Hur kan du då veta hur lätt eller svårt det är att fixa spelningar? Det ÄR inte så lätt som du helt uppenbart tror! Inse det.

Det kallas kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Dessutom visar ni ju ingen respekt alls för varken publiken, arrangören eller er själva. Inte för andra musiker heller om ni ska dumpa marknaden så grovt som att betala för att lira. Ett synnerligen märkligt synsätt. Ett riktigt bottennapp i hela resonemanget och förbannat omoget…

Jag ser det mer som ett företag. Initialt måste man våga investera. Mina främsta idoler har börjat precis på detta sätt. Respekt har blivit ett modeord.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Beträffande de 4 ställen som ni har kollat med hittills…..ja, det går säker jättebra. Och deras utrustning som ni kan få låna helt gratis har ni ju naturligtvis säkerligen full koll på vad det är och att de fungerar väl.

Och?

Tja, utrustningen har ju pallat förut så... Fungerande anläggning ingår ju i priset och vi känner inte att vi i detta läge ska gå in med föreställningen om att dessa ställens arrangörer och tekniker är inkompetenta eller försöker lura oss. Jag kan inte påstå att jag lider av något särskilt stort kontrollbehov. Blir man tvungen att fixa allt själv blir man snart utbränd.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med föregående talare.

Spela lite i din egen stad.

Visst att ni säkert får hyra de ställen ni tänkte lira på, men vem ska komma och kolla? Eller är ni det nästa stora musikexporten från sverige?

Säg att ni betalar 12kkr för att spela och inte en jäkel dyker upp, då sitter ni i skiten skulle jag vilja säga...

Ni gamblar verkligen med förluster, men pengar kanske inte är något problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar ju metal, och det är rätt svårt att få spelningar inom genren om man inte har hållit på länge och har en del kontakter, eftersom arrangörerna får 10 demos per dag. Från vad jag hört så är det mycket lättare att få gigs om man spelar blues eller jazz eftersom man kan spela precis överallt, och alla kan uppskatta musiken. Restauranger, pubar, mm. kan ta in ett jazzband som spelar lite lugn musik i bakgrunden och alla har det trevligt. Tänk om man skulle ha ett metal- eller rockband på en restaurang där folk försöker äta 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag spelar ju metal, och det är rätt svårt att få spelningar inom genren om man inte har hållit på länge och har en del kontakter, eftersom arrangörerna får 10 demos per dag. Från vad jag hört så är det mycket lättare att få gigs om man spelar blues eller jazz eftersom man kan spela precis överallt, och alla kan uppskatta musiken. Restauranger, pubar, mm. kan ta in ett jazzband som spelar lite lugn musik i bakgrunden och alla har det trevligt. Tänk om man skulle ha ett metal- eller rockband på en restaurang där folk försöker äta 😕

😱😄

Råkk On!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom visar ni ju ingen respekt alls för varken publiken, arrangören eller er själva. Inte för andra musiker heller om ni ska dumpa marknaden så grovt som att betala för att lira. Ett synnerligen märkligt synsätt. Ett riktigt bottennapp i hela resonemanget och förbannat omoget…

Jag ser det mer som ett företag. Initialt måste man våga investera. Mina främsta idoler har börjat precis på detta sätt. Respekt har blivit ett modeord.

Tycker å andra sidan att Ludgo har rätt där... Har varit med om att folk ringer musikskolor/kulturskolor, enbart för att det är gratis musik... Dom arrangörerna skiter också i hur det låter... bara att det låter... sen vet jag folk som säljer sig skitbilligt... Klart dom får gig, men hur blir det då sen, när dom ska höja priset? Och hur tror du det funkar för heltidsmusiker? Eller när det billiga bandet ska försöka leva på sin musik?

Ta så pass mycket så att minst 20% av arrangörerna tycker att det är för dyrt, då är du på en hyfsad lägstanivå... annars biter du dig bara i röven. Jag har under ett antal år fixat gig för både mig själv som solomusiker och till mina band, där det är mellan 3-7 pers medverkande. Det är jädra kul att vara ute och lira, men inte så till den grad att man blir ett gratisband... Om musiken är bra så kommer det att uppmärksammas, skicka in till festivaler, spela på "upptäckarscener" eller hooka upp med ett jätteskivbolag 😕... varför inte ta kontakt med reklamföretag, sälj in musiken i nån reklam. Det kan vara gynnsamt 😱.

Problemet med din "företagsidé" är att det kommer att bli struligt att ta en massa betalt för samma vara som för ett tag sen var gratis, när det finns en massa andra "företag" med liknande varor till samma pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ta så pass mycket så att minst 20% av arrangörerna tycker att det är för dyrt, då är du på en hyfsad lägstanivå... annars biter du dig bara i röven. Jag har under ett antal år fixat gig för både mig själv som solomusiker och till mina band, där det är mellan 3-7 pers medverkande. Det är jädra kul att vara ute och lira, men inte så till den grad att man blir ett gratisband... Om musiken är bra så kommer det att uppmärksammas, skicka in till festivaler, spela på "upptäckarscener" eller hooka upp med ett jätteskivbolag 😑... varför inte ta kontakt med reklamföretag, sälj in musiken i nån reklam. Det kan vara gynnsamt  ☺️.

Problemet med din "företagsidé" är att det kommer att bli struligt att ta en  massa betalt för samma vara som för ett tag sen var gratis, när det finns en massa andra "företag" med liknande varor till samma pris...

Informativa förslag!

Din ingångsvinkel är dock en helt annan än min. Jag har nog aldrig skrivit att jag ska leva på musiken. Jag har i första hand två andra yrken.

Tillägg: Räknar man på det, så blir dessutom inte ev förlust alltid vara särskilt betungande, iaf inte på hemmaplan. Hörde mig för på ett annat ställe nyligen i utkanten av stan här (innan idén om att spela utanför riket ens var född) och det skulle kosta 2000 kr att hyra hela bion/teatern med biosittning 200 pers för en helkväll. Nu var jag uppväxt där och det kommer en del folk som jag kollat med, som jag känner sedan olika skolor, affärsbekanta, föreningsliv och andra vänner. Och det är bara jag det, vi är tre andra i bandet också som i sin tur har andra bekanta. 80 SEK i inträde kan vara lagom. En kompisspelning kan man säga. En bra första erfarenhet av att stå på scen kanske, eller vad tror ni?

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har snackat idag med ett annat band som spelat på festivaler och klubbar m.m. i flera år. De sa att det var brukligt att arrangören tog en del av entrébiljetten, men att de inte behövde hyra själva stället i förväg.

Skillnaden mellan de två sätten är ju alltså att betalar man i förväg så kan inte arrangören kräva betalt per entrébiljett också. Inte för de ställen vi kollat upp iaf.

Eller menar ni att det finns ställen där arrangörerna driver verksamhet helt ideelt? Eller vad lever de på?

Att det kan finnas ställen där de drar in slantarna som de måste ha in, på förfriskningarna är ju sant. Men det är ju inte alla ställen som serverar, inte där vi kollat iaf.

😑

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har varit med om att folk ringer musikskolor/kulturskolor, enbart för att det är gratis musik... Dom arrangörerna skiter också i hur det låter... bara att det låter...

Vilka är dessa människor som ingår i "folk"? Är det bandmedlemmarna, arrangörerna eller publiken?

"Gratis musik"? Ingen entrébiljett alltså...?

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med om att folk ringer musikskolor/kulturskolor, enbart för att det är gratis musik... Dom arrangörerna skiter också i hur det låter... bara att det låter...

Vilka är dessa människor som ingår i "folk"? Är det bandmedlemmarna, arrangörerna eller publiken?

"Gratis musik"? Ingen entrébiljett alltså...?

🙂

Precis... när publiken samlats, ringer dom musikskolan.... 🙁

Nä.... Arrangörerna menar jag. Vilka det nu än är, så vill dom ha lite gratis underhållning...

Fasingen... Du kommer att ha ett svettigt jobb framför dig... ur många aspekter... Men tala gärna om när ni ska ha gig. Är det nära så kommer jag gärna och lyssnar 😄

EDIT;

För att förtydliga, det med musik/kulturskolan var bara ett exempel på hur det KAN gå till...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...