Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska köpa mer minne. Vid en snabb koll på komplett.se hittade jag följande:

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

Vårt artnr.: 312372 / CT2KIT12864AA667

Tillgänglighet: 100+ st. på lager

DDR2 PC2-5300 • CL=5 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR2-667 • 1.8V • 128Meg x 64

Density: 2GB kit (1GBx2)

Memory Type: DDR2 PC2-5300

Package: 240-pin DIMM 899:-

Och de här:

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Vårt artnr.: 312367 / BL2KIT12864AA804

Tillgänglighet: 21 st. på lager

DDR2 PC2-6400 • 4-4-4-12 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR2-800 • 2.2V • SLI-Ready • 128Meg x 64

Density: 2GB kit (1GBx2)

Memory Type: DDR2 PC2-6400

Package: Ballistix 240-pin DIMM 1.499:-

Nu undrar jag, eftersom jag inte är född på 90-talet, vad jag tjänar på att köpa alternativ två? Av priset att döma borde de ju vara bättre?

Annons
Postat
Ska köpa mer minne.

Jag antar då att du redan har minnen som du nu vill utöka? Kolla först vad du har. Det kan vara värt att köpa likadana minnen. Har sett mycket trassel med blandade moduler. Är för övrigt osäker på om det går att blanda ex 6400-minnen med 5300-diton (om det nu är det du har). Även om det går så lär väl 6400 "nedgradera" sig till 5300, vilket ju gör det dyrare inköpet onödigt. Men som sagt, kolla vad du har i burken och köp likadant.

Annat att tänka på är Dual Channel, dvs att minnen körs parvis. Kör du tex med tre moduler (3GB) så funkar inte Dual Channel. Det är kanske ingen deal-breaker, men väl värt att ta med i beräkningen.

Postat

Ja visst är det skillnad på minnen och minnen.

Mitt eget minne t.ex. är inte alls i det skick som jag önskar!

Vad var frågan förresten??

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Okej, let me rephrase.

Vill ha mer minne än de 1Gb jag har i dagsläget. Nu sitter det något matchat par från Kingston (är på jobbet så jag kan inte kolla på exakt). Hade siktet inställt på det dubbla och sitter på ett moderkort från Asus som heter P5DL2 Deluxe. Vad ska jag köpa?

musik (oregistrerad)
Postat

Hör med tillverkaren av moderkortet, sök på websajten eller nåt. Ofta finns det rekommendationer där för märkesspecifika minnen.

Postat
Ja visst är det skillnad på minnen och minnen.

Mitt eget minne t.ex. är inte alls i det skick som jag önskar!

Vad var frågan förresten??

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

😛🙂

Hälsa Fornarve fr mig 😮

Postat (redigerat)

Kort sagt så är det beteckningen PCxxxx som du skall titta på. Just i detta fall är det klockning och således dataöverföringshastigheten som skiljer. På PC5300 har du ca: 5.3GB/s och på PC6400 6.4GB/s. Glöm inte att din data skall kunna hantera dessa minnen också.

mvh,

Redigerat av eggplant

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.